Annons

Någon som vill hjälpa mig att bedöma mitt nya Sigma 50/1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag har fått hem mitt Sigma 50/1.4 nu och vill gärna ha hjälp att bedöma om det är ok eller inte.

Jag har tagit 3 bilder per bländare och avstånd och visar här de bästa. Bilderna är tagna med 30D, stativ och trådutlösare. ISO100 och fokus med enbart mittpunkten. 100% utsnitt av mitten och autofokus.

#1: 2m f1.4
 

Bilagor

  • 20090307_13322.jpg
    20090307_13322.jpg
    85.2 KB · Visningar: 1,095
Senast ändrad:
Det ser rätt ok ut tycker jag, det blir lite oskarpt på största bländare på dessa objektiv oavsett tillverkare. Från bländare 4 bör man få skarpa resultat, och det tycker jag du får.
 
Hejsan Daniel.Jag tycker att dom tre första och den sista bildern är ju skärpan fel och så skall det väl inte vara,dom två andra är ju ok.Om man köper ett nytt objektiv så skall man väl kunna använda den största bländaren annars kan man ju köpa ett billigare objektiv.Jag personligen skulle inte acceptera en sådan felmarginal om det nu inte är en justeringssak av objektivet.
 
Jag har nu testat med en tumstock (ca 45 gr) och batteri. Jag har markerat med en röd prick respektive rött kryss där jag har fokuserat. Batterierna står närmare kameran ju längre åt höger de står. Kan vara detta som gör att jag får sämre skärperesultat på f1.4.

Jag kanske skall testa med ett annat objektiv också så det inte är kameran som fokuserar fel.
 

Bilagor

  • tumstock2.jpg
    tumstock2.jpg
    90 KB · Visningar: 995
  • batteri2.jpg
    batteri2.jpg
    80.1 KB · Visningar: 998
Jag testade med tumstocken och mitt 100/1.8Macro och det ser ut som kameran fokuserar rätt (jag fokuserade på 10-sträcket).
 

Bilagor

  • 100Macro28.jpg
    100Macro28.jpg
    89.9 KB · Visningar: 982
Den frontfokuserar, precis som det ex jag prövade förut, och som fick mig att avstå att köpa. Det är ju ett fantastiskt objektiv, om det satte skärpan perfekt, men det tycks det inte göra dessvärre. Med skärpan rätt så är den knivskarp i mitten även på största bländaren.
 
Den frontfokuserar, precis som det ex jag prövade förut, och som fick mig att avstå att köpa. Det är ju ett fantastiskt objektiv, om det satte skärpan perfekt, men det tycks det inte göra dessvärre. Med skärpan rätt så är den knivskarp i mitten även på största bländaren.
Då är det väl bara att returnera då och försöka med ett nytt exemplar. Trist, men bättre det än att betala 4000 kr för ett objektiv som inte fungerar korrekt.
 
Jag hade ett ex som fick "gå" tillbaka till butiken då jag tyckte att den jagade (nervös) fokus lite väl mycket.
Hur är ditt ex?

/K
 
Då är det väl bara att returnera då och försöka med ett nytt exemplar. Trist, men bättre det än att betala 4000 kr för ett objektiv som inte fungerar korrekt.

Problemet är att den kan funka perfekt med en annan kamera, utifrån vad man kan läsa på en del fotoforum. Men man kan kalibrera den med kameran tydligen, men fråga mig inte var och vad det kostar. Jag är så sugen på den, men mtp att det blir fel fokus så behåller jag hellre min Canon 50/1,4 som sätter skärpan exakt, och som är väldigt bra den med. Men hade varit kul med Sigman mtp byggkvaliteten.
 
Oj Daniel nu sätter du mig på pottkanten.Någon justering måste ju kunna göras om det är på optiken eller i kameran vet jag ej men jag såg på fotot av tummstocken f1,4 låg ju skärpan innan den valda fokuspunkten.Jag har sett inlägg i forumet om just felaktiga fokuspunkter så om du söker på det så hittar du säkert något om detta.Lycka till
 
Jag hade ett ex som fick "gå" tillbaka till butiken då jag tyckte att den jagade (nervös) fokus lite väl mycket.
Hur är ditt ex?
Den fokuserar snabbt utan att jaga. Så allt är bra förutom skärpan.

Frågan är hur mycket man kan justera med en 5DmII med mikrojustering. Jag har beställt en sådan kamera. Jag vet dock inte om jag vågar chansa och vänta, eller om jag skall returnera detta ex och försöka få ett exemplar som är bra utan mikrojusteringar.
 
Den fokuserar snabbt utan att jaga. Så allt är bra förutom skärpan.

Frågan är hur mycket man kan justera med en 5DmII med mikrojustering. Jag har beställt en sådan kamera. Jag vet dock inte om jag vågar chansa och vänta, eller om jag skall returnera detta ex och försöka få ett exemplar som är bra utan mikrojusteringar.

jag har nya mark II:an och det går ju att justera, men problemet som nämns i många forum är att om du ställer in den skarpt på t ex ett avstånd av ett par meter, så får du istället oskärpan vid tio meter. Men ingen egen erfarenhet, bara vad som skrivs på amerikanska forum
 
jag har nya mark II:an och det går ju att justera, men problemet som nämns i många forum är att om du ställer in den skarpt på t ex ett avstånd av ett par meter, så får du istället oskärpan vid tio meter. Men ingen egen erfarenhet, bara vad som skrivs på amerikanska forum
Då får det bli att returnera och hoppas på att få ett bättre exemplar.

Tack alla för hjälpen. Jag återkommer väl när jag får nästa exemplar :)
 
Jag testade med tumstocken och mitt 100/1.8Macro och det ser ut som kameran fokuserar rätt (jag fokuserade på 10-sträcket).

Problemet med att använda en tumstock är att du inte riktigt vet var kameran låser AF. AF-Indikeringarna på mattskivan ärjust indikeringar, som visar var ungefär AF-punkten befinner sig. Kameran kan lika gärna låsa fokus på 95mm eller 105mm. Det finns bättre testmetoder om man nu misstänker front/back-fokus

Här är en bild tagen med ett Sigma 50/1.4 på f/1.4. Jag har testat 50mm objektiv i nästa nummer av K&B, Sigman är dyr, men presterar bra.
 

Bilagor

  • sigma50-14.jpg
    sigma50-14.jpg
    7.8 KB · Visningar: 450
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.