Annons

Någon som vet hur man tar bra action bilder i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

sumo simon

Medlem
Hej igen,

Jag var i Idre för någon månad sedan. Jag tänkte att jag skulle fota min kompis när han hoppade,
i mörker.

Det gick väl så där bra...

Han blev som ett suddigt sträck!

-Eftersom slutar tiden är längre och kameran måste släppa in mer ljus för annars blir det mööörkt.
________________________________________________

Blixten, blixtrade redan när han tog liften upp igen.

- Det går ställa den men hur vet man när den ska blixtra då? Om han åker i en X hastiget...
_________________________________________________

Det sägs att ISO:n skall vara högre när man tar Action foto.

- Bilden blir grumlig och går knappt anväda/titta på.
_________________________________________________

Kan någon berätta sanning hur man skall göra för att få bra actionbilder i mörker.

Jag sköt med min D70, men kanske borde använd min bazooka för bättre blixt. :)

Med vänliga hälsningar

/Cmon
 
Om du inte vill höja ISO och inte vill ha lång tid så finns det bara ett alternativ kvar.

Mer ljus.

Blixten blixtrar väl när slutaren öppnar (alt stänger om du syncar på andra ridån).
Om du har en magisk blixt som kan blixtra enligt några andra parametrar så går det garanterat att läsa ur det ur instruktionsboken,
 
Om det är riktigt mörkt om har en extern blixt (skaffa, du kommer INTE ångra dig) så kan du öppna kameran, vänta på att han ska komma, när han är på rätt ställe löser du ut blixten för hand och sen stänger du kameran.

Fast det kanske inte är direkt det första man gör =)
 
Ställ kameran i S-läge, vrid upp till lämplig slutartid (beror på om du vill ha med bakgrund eller inte, är det riktigt svart så kör på 1/125-1/500), fäll upp blixten och stå nära - den inbyggda blixten når inte särskilt långt. Vrid upp ISO till 400-800 så behöver inte blixten jobba lika hårt. Kör du med en extern blixt kan du stå längre bort. Lycka till!
 
l-malmqvist skrev:
Ställ kameran i S-läge, vrid upp till lämplig slutartid (beror på om du vill ha med bakgrund eller inte, är det riktigt svart så kör på 1/125-1/500), fäll upp blixten och stå nära - den inbyggda blixten når inte särskilt långt. Vrid upp ISO till 400-800 så behöver inte blixten jobba lika hårt. Kör du med en extern blixt kan du stå längre bort. Lycka till!

Tack för tipset Love, jag ska be min 4 åriga dotter springa lite ikväll så få vi se hur det blir. :)

(Om det blir dåligt så får hon väl springa minst ett par mil.)

Ha en bra fortsatt dag!

mvh:S
 
Rodney skrev:
Tog den här bilden i Idre i mörker med blixt....
1/60 - 5.6 iso vet jag inte men jag brukar köra på 200.... hade mitt objektiv vridet ner till 18mm och på kameran satt min SB-800..

http://www.hjfoto.se/pics/toxic3a_4.jpg

Lycka till.

*HEHEHEHEHE, jag har "samma" bild på när jag gör samma trick, samma skidor, samma pläxor.

Hur kan detta vara möjligt?
Men jag vet att mannen på bilden inte är jag, så det är det enda som skilde :)

Tumme upp för det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.