Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Någon som vet art eller ens släkte?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
Joakim A
Aktiv medlem
General skrev:
Rödbandad Geting och den tillhör jordgetingsläktet.
Aha, där ser man. Ja den är ju verkligen lik den vanliga getingen, men betedde sig extremt ovanligt för att vara geting..
Tack för hjälpen!
// Jocke
Graal
Avslutat medlemskap
Vad jag känner till så finns det inget släkte som heter jordgetingar men det är tveklöst en Rödbandad geting. Släkten man skiljer på är solitära getingar "Eumenidae" och sociala getingar "Vespidae". Den rödbandade, Vespula rufa, tillhör de sociala precis som den vanliga getingen Vespula vulgaris. Även vanlig geting m.fl kan bygga bo i marken och jorden.
Senast ändrad:
Joakim A
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Det finns ju getingar som man kallar jordgetingar,
men det kan alltså vara vilken sort som helst?
Är det någon getingsort som är farligare eller aggressivare än andra?
Bålgeting är väl den farligaste, men också sällsyntaste och mest avtrubbade (läs slö).
Har ett foto på en någonstans.. *letar*
// Jocke
Stadan
Aktiv medlem
Bålgetingen är inte farlig. Det är den största arten, men väldigt oaggressiv. Den bygger bo i stora ekar, så risken för att av misstag trampa in i boet är minimal. Det är mycket större risk att av misstag trampa i ett jordgetingbo. Då blir de riktigt sura och det är bäst att springa!Joakim A skrev:
Bålgeting är väl den farligaste, men också sällsyntaste och mest avtrubbade (läs slö).
j.asplund
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Det finns ju getingar som man kallar jordgetingar,
men det kan alltså vara vilken sort som helst?
Är det någon getingsort som är farligare eller aggressivare än andra?
Jepp det finns olika arter som bygger bo i marken. De är också av olika släkten. Vanlig geting bygger ibland bo i marken och den nämnda rödbandade getingen bygger gärna boet i marken. De är dock av olika släkten. De flesta sociala getingar tror jag nog dock bygger ett bo av trä.
Vad jag vet finns det inget släkte eller art som heter jordgetingar. Jag tror att det är vad folk kallar getingar som bor i marken oavsett vilken art det är. Jag kan dock ha fel