Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vet art eller ens släkte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Någon som vet vad detta är för en liten krabat? Lika stor som en geting och gillade att leka mellan blad på backen. Flög ogärna om den inte behövde. Följde den säkert i 10 min innan den började käka på lite hundkex, sen lämnade den mig :(

// Jocke

Bilagor

• okändliten.jpg
    okändliten.jpg
    28.4 KB · Visningar: 965
Vad jag känner till så finns det inget släkte som heter jordgetingar men det är tveklöst en Rödbandad geting. Släkten man skiljer på är solitära getingar "Eumenidae" och sociala getingar "Vespidae". Den rödbandade, Vespula rufa, tillhör de sociala precis som den vanliga getingen Vespula vulgaris. Även vanlig geting m.fl kan bygga bo i marken och jorden.

Senast ändrad:
Det finns ju getingar som man kallar jordgetingar,
men det kan alltså vara vilken sort som helst?
Är det någon getingsort som är farligare eller aggressivare än andra?

FILM) (ulltand skrev:

Bålgeting är väl den farligaste, men också sällsyntaste och mest avtrubbade (läs slö).

Har ett foto på en någonstans.. *letar*

// Jocke

Sociala getingar och solitära getingar är familjer. Inom dessa familjer finns flera olika släkten.

Den rödbandade getingen tillhör alltså familjen "sociala getingar". Släktet är dock Allovespula. Boet är i marken eller vid stubbar.

Joakim A skrev:
Bålgeting är väl den farligaste, men också sällsyntaste och mest avtrubbade (läs slö).
Bålgetingen är inte farlig. Det är den största arten, men väldigt oaggressiv. Den bygger bo i stora ekar, så risken för att av misstag trampa in i boet är minimal. Det är mycket större risk att av misstag trampa i ett jordgetingbo. Då blir de riktigt sura och det är bäst att springa!

FILM) (ulltand skrev:

Jepp det finns olika arter som bygger bo i marken. De är också av olika släkten. Vanlig geting bygger ibland bo i marken och den nämnda rödbandade getingen bygger gärna boet i marken. De är dock av olika släkten. De flesta sociala getingar tror jag nog dock bygger ett bo av trä.

Vad jag vet finns det inget släkte eller art som heter jordgetingar. Jag tror att det är vad folk kallar getingar som bor i marken oavsett vilken art det är. Jag kan dock ha fel

Deras bo....lite besvärligt när vi skulle plocka ner pumpautomaten inför vintern.....

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    5.8 KB · Visningar: 896
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar