Annons

Någon som varit i nationalparken Khao Sok, Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Manders

Aktiv medlem
Åker till Khao Lak i januari. Därifrån är det bara 10 mil till södra Thailands enligt uppgift största, och därtill världens äldsta, regnskog, nationalparken Khao Sok, c:a 20x30 km i storlek. Jag tänkte tillbringa cirka fyra dagar där, med foto (fauna) i fokus. Vis av tidigare erfarenheter (både bra o dåliga) vet jag hur viktigt det är att hitta rätt kombo med både guide och boende. Det verkar ligga ett gytter av lodger alldeles utanför parkens huvudentré, och ett mindre antal inne i själva parken. Har surfat mycket, men inte hittat någon direkt vägledning ur naturfotografens perspektiv. Någon som varit där och som kan tipsa eller varna?

/ Anders M
 
Jag var där Feb 12, fantastiskt ställe. Det är bara att hoppa på bussen i kao lak sen åker du en till två timmar så är man där. Det står alltid några och väntar på hållplatsen för att visa sitt hotell eller boende, och det är inga sura miner om man inte tar deras. Det finns många guider försök hitta nån som tar dig lite längre in i djungeln. Längre in =dyrare , fast det är inga fantasisummor det handlar om. En kille som var bra heter Dam, han håller till på Tree tops river huts,där man också kan bo i bra rum till billigt pris. Det ligger precis vid ingången till parken två kilometer från bussen. När jag var där hade han samma dag sett en leopard,svart=panter. Enligt lokalbefolkningen finns det minst 20 vilda tigrar där. Fantastiskt ställe för att fota- filma.
 
Tack för ditt svar, Janne. Vi åker imorgon, den 3 januari. Jag har snokat på beträffande Khao Sok och landat i en bokning på khao-sok-explorer.e-monsite.com . Jag hyr en egen(!) djungelguide och tar mig längre in det skyddade området (som totalt ska spänna över 4000 kvadratkm, 63x63 km), till Khlong Seng Wildlife Sanctuary under fyra dagar/tre nätter. Kostar 26.500 bath = 6.000 SEK inkl guide, mat o logi. Om detta blir bortkastat eller visar sig vara väl investerade pengar återstår att se, men jag lovar att komplettera denna tråd med facit :).

Hur som helst, jag tackar för tips om både lodge och guide, det kommer säkert väl till pass senare under vistelsen. Jag tänker fortfarande besöka Khao Sok, och då är det bra att veta att Tree Tops River Huts inte är bortkastat. Ska isåfall fråga efter Dam.

/ Anders M
 
Det skulle vara mycket trevligt att höra hur det blir. Jag skall själv till Thailand i feb. Om jag hinner skall jag försöka ta mig till nationalparken Kaeng krashan som ligger en bit norr om kao sok. H. J.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.