Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som varit i Jaktstugeskogen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Läste i boken Värt att se i Sveriges natur utgiven på Bonnier Alba om ett naturreservat i Södermanland som heter Jaktstugeskogen och ska
ligga 3 km söder om Sparreholm.
Reservatet är ett urskogsreservat och avsattes redan 1919 som reservat och det är 20 ha stort.
Stora delar av reservatet är avstängt melland den
1 april till 1 september och är mycket intressant ur forskningssynpunkt.

Det jag undrar är om någon varit där och till och med har bilder därifrån och om det är värt en resa på 40 mil ToR?

Jaktstuguskogen

Jo,
Jag var där för ca: 20 år sedan på en fotoutflykt med Flens fotoklubb. Jag har diabilder från den men jag har inte digitaliserat dessa. Jag har för mej att det hör till Rockelsta slott som en gång i tiden ägdes av von Rosen. Urskog är ju alltid urskog, om det sen är värt en resa kan inte jag bedöma. Om du ska åka dit så skulle jag föreslå att du även åker till Stendörrens naturreservat några mil norr om Nyköping så blir det mera ”natur” på samma resa.
Peter

Johan Ringblom skrev:
Läste i boken Värt att se i Sveriges natur utgiven på Bonnier Alba om ett naturreservat i Södermanland som heter Jaktstugeskogen och ska
ligga 3 km söder om Sparreholm.
Reservatet är ett urskogsreservat och avsattes redan 1919 som reservat och det är 20 ha stort.
Stora delar av reservatet är avstängt melland den
1 april till 1 september och är mycket intressant ur forskningssynpunkt.

Det jag undrar är om någon varit där och till och med har bilder därifrån och om det är värt en resa på 40 mil ToR?

Jag har varit där på våren. Är man intresserad av urskog är det ett klart intressant ställe. Stämningen i skogen är lite lik John Bauers målningar. Anledningen till att det heter Jaktstugeskogen är att nån i släkten von Rosen på Rockelsta slott (som ligger vid sjön Båven några kilometer från reservatet) lät bygga en jaktstuga i trä mitt inne i skogen. Ganska säregen stil på stugan. Dessutom tyckte denne von Rosen att man borde ha en sjö vid stugan, så därför anlade man en sådan... naturligtvis för hand.
Om det är värt en resa på 40 mil ToR kan jag inte bedöma, jag var i krokarna ändå. Var dock inte där sålänge som jag skulle viljat, mörkret kom krypande... Tyvärr har jag inga bilder digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar