Annons

Någon som uppgraderat iView MediaPro > Microsoft Expression Media?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Microsoft (som köpte iView i juni 2006) skickade i veckan ut ett erbjudande att gratis uppgradera från iView MediaPro 3.x till nya Microsoft Expression Media.

Den som är kvalificerad till en gratis uppgradering får ett nytt licensnummer när man går in på Microsofts webb och kan ladda ner programmet.

Någon som installerat MS Expression Media? Vad tycker ni om programmet jämfört med iView MediaPro?

http://www.microsoft.com/Expression/products/overview.aspx?key=media

Jag installerade det igår, jag tycker det verkar vara samma program förutom att dom bytt ut lite knappar och introflashskärmen..

// Richard

mile skrev:
Jag installerade det igår, jag tycker det verkar vara samma program förutom att dom bytt ut lite knappar och introflashskärmen.
Jag gissade det, när jag kollade in skärmdumpar och filmer på Microsofts webb så fick jag intrycket att det mesta såg ungefär likadant ut som förr.

Märker du någon skillnad i snabbheten?

hej

Ser heller ingen skillnad, provade skapa om alla databaser, varav den största på ca 45 000 bilder o det gick snabbt o behagligt.

Men det finns de som hittat lite konstigheter om man kollar microsofts newsgroup

Roine

Njae, inget nämnvärt.. jag har inte granskat funktinoaliteten så noga men jag ser inga skillnader.

Däremot tror jag det är värt att ta chansen att få uppgraderingen gratis. Annars kanske man missar chansen och måste köpa Expression Media sen?

// Richard

Jo, så är det ju ofta när MS visar musklerna ;)

Men, faktum är att infopanelen känns lite trögare när jag testar nu.. har båda installerade.

Men det känns konstigt att MS skulle ha gjort om info-hanteringen. Kanske har dom lagt till någon check för någon slags kompatiblitet med dom andra programmen i Expression suiten, detta skulle ju kunna göra att prestandan sänktes något. Men då gissar jag ju bara ;)

// Richard

fick för mig genom forumet att man ändrat taktik att samla info, dvs gör som LR, uppdaterar skärmen för varje bild så det tickar upp.

Sånt suger om man har ett par 1000 bilder

Roine

Jag kan scrolla igenom tusen bilder utan att det laggar nånting. Jag kan även välja några bilder eller välja alla bilder utan problem i "Organize"-tabben, men direkt jag väljer "Info"-tabben så går det trögt.
Det går till och med slött om jag alt-tabbar till Media från något annat program när jag har info-panelen igång.

Jo jag läste den, bara testade runt lite. Jag jobbar dock ofta med infopanelen framme när jag är i IView. Får hoppas dom fixar det.

japp

jag har precis börjat testa iview då detta hände med em1, så avbröt o skall ta upp det igen.

videofilmerna är bra, i vart fall de som visar iView och har laddat mer em1 filmerna nu o skall kolla vad som skiljer.

webalbumtemplaten jag gjorde för iView funkade rakt av i em1 i vart fall.

Gjorde dock om databaserna då jag inte lagt in mer än testdata.

Väntar på lr1.1 också för att se vad de gjort för lyft gällane DAM delen, för i längden tror jag de har mer muskler inom detta. Men EM1 är rak o enkel i databasdelen och jag gillar capture 1 då jag är van att jobba i den o enbart konvertera där, sen ev fixa lite i ps o så ut på web. Det är ju inte direkt så man tänkt flödet i lr, den är däremot kanon om du har jpg som grund, men har du 700 rawfielr o skall croppa, räta upp horisonten och sen göra ett proof album modellerna skall välja ur, sen gå tillbaka o fixa ett tiotal bilder e inte lr det du behöver, då är tex EM1 toppen, den importerar blixtsnabbt o skapar websidor som är enkla att fixa mallar till.

Roine

storleksbegränsning?

Jag körde en provversion av iview och använde mig av "large preview"-funktionen, något som sög upp ganska mycket plats. Detta upptäckte jag när katalogen kom upp i 2 gigabyte, vilket var den övre gränsen för vad programmet klarade av. Någon som vet om den här gränsen finns kvar, eller om man utökat kapaciteten.

hej
Vad jag förstår är den kvar.
Det är i princip inga ändringar mellan ME2 ochiView annat än att viss instabilitet rapporterats.

Provade att i förrgår dra in 40 000 bilder i en helt tom databas o det gick fort o ssmidigt i den nya. Har dock sen mest bara lekt för att lära mig skillnaderna.

MS har en del vidioklipp om de olika funktionerna på sin ME2 sida.

http://www.microsoft.com/expression/community/default.aspx

Roine

Jag har alltid gillat Iview och har nu uppgraderat till Expression Media 2 men jag har ett stort problem. När jag bläddrar mellan bilder i media fliken så tar det 4-5 sekunder och datorn verkar bli väldigt högt belastad under den laddningstiden.

Är det någon som har samma problem? Iview Media 4 var inte alls så, den bläddrade snabbt och smidigt mellan bilderna.

Licensstrulet ( = M$ allmänna fyrkantighet ) och avsaknaden av faktisk utveckling av produkten, gör att har valt att stanna kvar i iView MediaPro v3.1.3 och kommer inte att närma mig M$ "lösning".

En svaghet med iView är trögheten vid stort antal bilder att indexera. Jag har valt att göra delindex för att få upp snabbheten - har just nu åtta stycken ( Privat - Studio - Produkt - Natur - Makro - Dokumentation - Resurser - Övrigt ) och det rullar bra. En uppgradering till v.4 är ju inte längre möjlig, men kunde kanske ha hjälp - det är så dags nu.

Ja, det är onekligen så att iview rullar på betydligt bättre än Expression Media men jag måste ha något seriöst problem med min dator eller installation, för oavsett om jag indexerar in 50 bilder eller 5000 så är det fortfarande trögt att bläddra mellan bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar