Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Någon som testat Elinchrom Skyport?
- Trådstartare andersl
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Jesper K skrev:
Nej, det är inget problem, bara att köra på ett snäpp längre tid stället.
Jesper
Så det blir alltså svårt att köra centralslutaroptik på kortast möjliga tid??
mvh
Johan
Janne H
Aktiv medlem
Jesper K skrev:
Hmm... Undrar om det funkar att köra på kortare tid än kamerans kortaste synktid.
Det kan aldrig funka, va?
Jesper
Helt rätt Jesper.
Synctiden är den kortaste tid slutaren är helt öppen och HELA CCD´n mottaglig för exponering.
Kortare tid kan du aldrig köra på med en studioblixt, för de har ju, oftast, bara en brinntid på ca 1/2000s, och då måste ju hela kameraslutaren vara öppen när väl blixten brinner av.
Janne H
Aktiv medlem
zwei skrev:
Och är det någon som använder sig av universal kittet och kan säga om de klarar av 1/250 synktid?
Klarar din kamera av snäppet kortare tid med kabel så borde det funka problemfritt.
Janne H
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Så det blir alltså svårt att köra centralslutaroptik på kortast möjliga tid??
mvh
Johan
Om du kör på stora bländare ja.
Men kör du på f 8-11 funkar det nog.
Men för säkerhets skull prova varje glugg o blixt du tänker använda ihop.
zwei
Aktiv medlem
Tack för hjälpen, mina ebay-slavar klarar ju snabbastesynktiden 1/250 på min D2h så man tycker ju att dessa borde göra det också.
Någon som vet antalet bilder per sekund de klarar då?
Fick precis reda på att man inte kan köpa lösa mottagare utan bara i kit, surt...
Får väl bli två eller tre kit och slänga sändarna eller nått.
Fick precis reda på att man inte kan köpa lösa mottagare utan bara i kit, surt...
Janne H
Aktiv medlem
zwei skrev:
Med all säkerhet så ligger den begränsningen i första hand i blixtarna, i andra hand i kameran och sist i utlösaren.
zwei
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Med all säkerhet så ligger den begränsningen i första hand i blixtarna, i andra hand i kameran och sist i utlösaren.
Ok,tack för det. Tänkte att det borde funka med 8bps eftersom mina billiga plastslavar klarar det.
Men jag frågade eftersom jag har hört att den äldre versionen av PW's bara klarade 5bps.
andersl
Aktiv medlem
zwei skrev:
En sändare går ju åt till ljusmätaren...
Johan Okker
Aktiv medlem
andersl skrev:
En sändare går ju åt till ljusmätaren...
Varfördå?
Kan inte alla blixtmätare aktivera blixtmätning för att sedan manuellt utlösa blixtarna? Då utlöser du ju enklast från kameraenheten.
zwei
Aktiv medlem
Jo det funkar ju men då måste du koppla mätaren till utlösaren som sitter i blixtskon alternativt ta av sändaren, och det känns lite omständigt och klumpigt. Så funkar det i vart fall på min ljusmätare, gossen digisix flash.
Känns bättre att ha en sändare dedikerad till mätaren.
Johan Okker
Aktiv medlem
zwei skrev:
Jo det funkar ju men då måste du koppla mätaren till utlösaren som sitter i blixtskon alternativt ta av sändaren, och det känns lite omständigt och klumpigt. Så funkar det i vart fall på min ljusmätare, gossen digisix flash.
Men det finns ju en utlösarknapp på kameraenheten. Det är väl inte svårare att ha kameran runt nacken och trycka på den utlösarknappen samtidigt som du har aktiverat blixtmätningen på din ljusmätare?
På min mätare har jag iaft 45 sekunder på mig att blåsa av en blixt efter det att själva blixtmätningen aktiverats. Trodde det var liknande på de flesta elektroniska mätare.
mvh
zwei
Aktiv medlem
Ok, jag har fått för mig att jag måste utlösa blixtarna via mätaren för att den ska mäta men jag kan ha fel. Eftersom att jag kommer att använda dem utomhus när jag fotar skejt så är jag inte så sugen på att springa runt med kameran runt halsen när jag springer runt och riggar och mäter blixtarna.
Johan Okker
Aktiv medlem
zwei skrev:
Ok, jag har fått för mig att jag måste utlösa blixtarna via mätaren för att den ska mäta men jag kan ha fel. Eftersom att jag kommer att använda dem utomhus när jag fotar skejt så är jag inte så sugen på att springa runt med kameran runt halsen när jag springer runt och riggar och mäter blixtarna.
Jag kan också vara ute och cykla, men jag antog att de flesta mätare är uppbyggda på liknande sätt. Dvs att man ställer in att det är blixtmätning som skall göras. Men knapp A aktiverar man blixtmätning och med knapp B utlöser man blixtarna. Knapp B är alltså bara en strömbrytare som sluter PC-synkkretsen.
wikman
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Jag kan också vara ute och cykla, men jag antog att de flesta mätare är uppbyggda på liknande sätt. Dvs att man ställer in att det är blixtmätning som skall göras. Men knapp A aktiverar man blixtmätning och med knapp B utlöser man blixtarna. Knapp B är alltså bara en strömbrytare som sluter PC-synkkretsen.
Min har bara en knapp... å har man kameran på stativ så är det ganska skönt att kunna lösa ut från mätaren. Verkar omständigt att behöve pilla på kameran när man ljusmäter.
Janne H
Aktiv medlem
Mätare ?
Personligen tycker jag mätaren är överflödig.
Histogram i kombination med lite erfarenhet ger mig det snabbaste o bästa resultatet. Mätare har jag inte använt på drygt 10 år
wikman skrev:
Min har bara en knapp... å har man kameran på stativ så är det ganska skönt att kunna lösa ut från mätaren. Verkar omständigt att behöve pilla på kameran när man ljusmäter.
Histogram i kombination med lite erfarenhet ger mig det snabbaste o bästa resultatet. Mätare har jag inte använt på drygt 10 år
wikman
Aktiv medlem
Re: Mätare ?
Mmmm, men den har räddat mig ett antal gånger när jag klantat mig å glömt ändra ISO på kameran... "Vatusan ljusmätaren sa ju bl.4".
I övrigt använder jag min mätare mestadels utomhus.
Skulle dock uppskatta en ljusmätare med inbygg SkyPort och en lite bättre skärm så man kan göra snabbare och bättre inställningar av alla blixtarna. Men den kan vänta, jag har den som orsakt till att inte uppgradera mina Style S blixtar till RX ;-)
Janne H skrev:
Mmmm, men den har räddat mig ett antal gånger när jag klantat mig å glömt ändra ISO på kameran... "Vatusan ljusmätaren sa ju bl.4".
I övrigt använder jag min mätare mestadels utomhus.
Skulle dock uppskatta en ljusmätare med inbygg SkyPort och en lite bättre skärm så man kan göra snabbare och bättre inställningar av alla blixtarna. Men den kan vänta, jag har den som orsakt till att inte uppgradera mina Style S blixtar till RX ;-)