ANNONS
Annons

Någon som testat Elinchrom Skyport?

Produkter
(logga in för att koppla)
andersl skrev:
Erfarenheter av användning av Skyport, någon?

Japp jag har fått några av de jag beställde.
Helt underbart att från datorn, trådlöst kunna ändra effekten på svåråtkomliga blixtar. Effekten på blixtarna går oxå att ändra från kameraenheten.

Klart bland det bästa tbh jag köpt på väldig länge.
Kul att det inte kostar skjortan som vissa andra radioutlösare :)
Enda problemet är att de är så små, som ett CF kort fast tjockare. Kan kanske lätt bli bortslarvade :-(

Bara sett dem demade, men verkar grymma. Särskilt att kunna ställa in blixtar via handenhet eller dator.

Hej förresten Janne, vi sågs på Aifo när du fick en ahaupplevelse över vad som kunde göras med hjälp av en dator och deras programvara.. =)

Väntar på mitt kit sen i början på december. :-(
Tydligen extra väntetid på de som är framtagna speciellt för Elin RX.
Skall bli trevligt att kunna ställa allting från laptopen.

Fick en försmak på Jannes kurs i GBG nyligen. Funkade kanon.

Splanky skrev:
Väntar på mitt kit sen i början på december. :-(
Tydligen extra väntetid på de som är framtagna speciellt för Elin RX.
Skall bli trevligt att kunna ställa allting från laptopen.

Fick en försmak på Jannes kurs i GBG nyligen. Funkade kanon.

Troligen så räknade väl inte elinchrome att den skulle sälja så bra därav leveransproblem.

Väntan är väl värd. Med undantag för den något klena antennkonstruktionen fungerar allt klockrent och till en rimlig peng.
kokko

Har märkt att jag inte kan köra på kamernas kortaste blixtsynktid med Skyport, får en mörk kant i bildens underkantkant. Har en 5D med blixtsynktid 1/200s. Enl manualen ska Skyport klara "up to" 1/1000s . Har ej hunnit testa på 1/160s ännu, hoppas att det funkar. Någon annan som råkat ut för detta?

Jesper

Hej Jesper.

Min erfarenhet är att med alla radiosyncar så missar du liiite på exponeringstiden jfr synckabel.
1/1000s klara dock bara ett fåtal MF-kameror med centralslutare.

/Janne

Janne H skrev:
Hej Jesper.

Min erfarenhet är att med alla radiosyncar så missar du liiite på exponeringstiden jfr synckabel.
1/1000s klara dock bara ett fåtal MF-kameror med centralslutare.

/Janne

Jag får en mörk rand i underdelen av bilden med 5D och Dlite-2 kopplat med sync-kabel och 1/200. Lite jobbigt när det nu står att man får köra den tiden... Får ändra till en längre tid i stället!

/Thorsten

Är det någon som vet hur många bilder i sekunden som skyport klarar av? Och är det någon som använder sig av universal kittet och kan säga om de klarar av 1/250 synktid?

Hmm... Undrar om det funkar att köra på kortare tid än kamerans kortaste synktid. I 5D:s fall alltså köra på 1/250s. Efter som man med Skyport "tappar lite fart" så hamnar man på 1/200s och allt är frid och fröjd.. :)

Det kan aldrig funka, va? :)

Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar