Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Någon som kan tipsa om ett bra zoomobjektiv
- Trådstartare surferboy
- Start datum
marooned
Aktiv medlem
Hur vill du fota? På avstånd eller på nära håll? Jag försökte fota dressyr tidigare och insåg att jag skulle behöva ett 200mm objektiv. Sen kom jag på att vidvinkelbilder kan vara nog så häftiga, bara man inte blir nertrampad.
Skidåkning och surfing kräver annars rejäla teleobjektiv, speciellt surfing kräver uppåt 600mm och det får du inte för några tusen. Att ta bilder med moderata telen (50-150) blir kanske bara tråkiga.
Jag spekulerar nu men det finns inte så många sätt att göra skidåkning och surfing-bilder roliga: vidvinkel, riktigt kort skärpedjup eller rörelseoskärpa. Detta ifall man vill ha med hela personen i bild. Kan du tänka dig utsnitt finns det säkert massvis med coola vinklar och så kan man leka med skärpedjupet, då duger de flesta objektiven om man är en duktig fotograf.
Hitta lite bilder på nätet och länka, så får vi se vilka typer av bilder du har tänkt dig.
Kolla på www.pbase.com! Sök på surfing och du får upp massvis med bilder Under dessa står det oftast vad de har använt för utrustning. Inte sällan objektiv på 500-600mm. Några bra skidbilder har jag inte hittat där, men leta gärna.
Skidåkning och surfing kräver annars rejäla teleobjektiv, speciellt surfing kräver uppåt 600mm och det får du inte för några tusen. Att ta bilder med moderata telen (50-150) blir kanske bara tråkiga.
Jag spekulerar nu men det finns inte så många sätt att göra skidåkning och surfing-bilder roliga: vidvinkel, riktigt kort skärpedjup eller rörelseoskärpa. Detta ifall man vill ha med hela personen i bild. Kan du tänka dig utsnitt finns det säkert massvis med coola vinklar och så kan man leka med skärpedjupet, då duger de flesta objektiven om man är en duktig fotograf.
Hitta lite bilder på nätet och länka, så får vi se vilka typer av bilder du har tänkt dig.
Kolla på www.pbase.com! Sök på surfing och du får upp massvis med bilder Under dessa står det oftast vad de har använt för utrustning. Inte sällan objektiv på 500-600mm. Några bra skidbilder har jag inte hittat där, men leta gärna.
Senast ändrad:
Pongu
Aktiv medlem
Sigma gör en 50-500mm och Tamron en 200-500mm. Båda dessa bör du kunna fotografera surfing med, även om inte autofokusen är snabbast på jorden. Båda dessa håller skärpan hyggligt även vid 500mm, men de är inte lika skarpa som riktigt dyra teleobjektiv.
Annars finns den något skarpare Sigma 400mm f/5,6 APO Macro begagnad i din prisklass. Tillverkas tyvärr inte längre.
Vill du ha det bästa och inte behöver så lång brännvidd är ju 70-200mm f/4L fantastiskt bra. De annonseras begagnade för ca 4500kr.
Börja spara till ett Sigma 500mm f/4,5... Hittade mitt begagnat för 20000kr.
/Pontus
Annars finns den något skarpare Sigma 400mm f/5,6 APO Macro begagnad i din prisklass. Tillverkas tyvärr inte längre.
Vill du ha det bästa och inte behöver så lång brännvidd är ju 70-200mm f/4L fantastiskt bra. De annonseras begagnade för ca 4500kr.
Börja spara till ett Sigma 500mm f/4,5... Hittade mitt begagnat för 20000kr.
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Nej, men den lär inte vara skarp vid 300mm. Mellan 28mm och 200mm är den nog OK.surferboy skrev:
Det är ingen av er som har erfarenhet av tamron 28-300 XR Di ?
För närbilder på en surfare på 100m avstånd behöver du all brännvidd du kan få, helst 1000mm... Men om själva surfaren mer är en liten del av en omgivningsbild kan kanske 300mm räcka.
Skidåkning fotograferas med allt från 8mm till 800mm brännvidd, det beror helt på vilket perspektiv du vill ha och var du kan stå.
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Zoomarna ovan kan vara intressanta. Vill du ha det bästa har Canon en 28-300mm med stabilisering som är svindyr. Möjligen kan du hitta en begagnad och rejält sliten Canon 35-350mm, men de är också dyra. Canon gör också en 28-300mm i en billigare prisklass och med ultraljudsmotor, men jag har ingen aning om hur bra den är. Leta efter tester!
/Pontus
/Pontus
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja hellre Sigmas. Närgränsen ökar användbarheten i stor grad. Det är ett helt klart prisvärt objektiv!
Enligt mig så är detta ett perfekt objektiv om man som fotograf vill testa på många olika motiv och tekniker.
Lycka till!
MVH Niclas,
Enligt mig så är detta ett perfekt objektiv om man som fotograf vill testa på många olika motiv och tekniker.
Lycka till!
MVH Niclas,