Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kan LOMO LC-A?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dallet

Avslutat medlemskap
Fick en Lomokamera av farsan för hur många år sedan som helst. har nu plockat fram den och vill lära mig den.

Jag har läst manualen och letat på internet men finns en sak som jag inte fattar med den. Det finns ju två spakar på den. En som bestämmer fokuspunkt och en annan som jag tror bestämmer slutartid.

Det som jag inte riktigt greppat är hur slutartids-spaken fungerar. Det finns 7 lägen.
16, 11, 8, 5.6,4, 2.8, A.

Vad jag har läst mig till så verkar det som att ALLA lägen förutom A sätter slutartiden till 1/60s. Är inte det...konstigt? Varför finns då alla alternativen om alla ändå innebär 1/60s?

Väldigt tacksam för svar.

Det verkar onekligen som att det är bländarvärden du ställer in med den spaken. Och A är automat. Så vitt jag vet har kameran slutarautomatik, dvs. kameran har en inbyggd ljusmätare som avgör slutartiden.

Från wikipedia:

"Programmed exposure is handled automatically (as long as the camera is set to "A"), the shutter speed range is 2 minutes (possibly longer) to 1/500 of a second, the aperture range is f/2.8-f/16. If an aperture value is manually selected then the shutter speed becomes fixed at 1/60s."

Då förstår jag det iallafall. Shutter speed = slutartid? eller? Är en riktig nybörjare på detta.

Vad betyder siffrorna i praktiken då? t ex 16. 16 vadå?

Mvh

Ja, shutter speed är slutartid.

Bländaren avgör hur mycket ljus som kommer in i kameran. Liten bländare (ex: f16) släpper in lite ljus medan en stor bländare (ex: f2,8) släpper in mycket ljus.

Testa att söka här på fotosidans forum eller på google/wikipedia, så ska du se att du får en riktigt bra förklaring på hur en bländare fungerar.

Som flera redan sagt är spaken till för att ställa in bländaren. Att den ställer in slutartiden på 1/60 är för att den främst är till för när du använder blixt.

Om du har en blixt med inbyggd fotocell, funkar det så att du ställer in en bländare för en viss filmkänslighet, t ex iso 100 kan kräva bländare 4. Då kräver iso 200 bländare 5,6, iso 400 bländare 8. Sen styr blixtens automatik att det blir lagom mycket ljus till den bländaren.
Det är ett system som brukar funka otroligt bra, tycker jag - jag får bombsäker exponering med en gammal leicablixt till min digitalkompakt.

Tyvärr för lomons fasta synktid med sig att du inte kan styra blandningen av befintligt och blixtljus. Men ska du plåta med blixt - kolla bländaren på tabellen som "alltid" finns på baksidan av den, och ställ in den på kameran. Plåtar du utan blixt är det "A" som gäller nästan jämt.

Sen är det lite en annan metod om du ska använda manuella blixtar, men ska du knäppa utanför studio och så, är det nog bra att köra en automatisk blixt. Jag köpte en alldeles utmärkt liten nissinblixt på Myrorna för en tjuga.

Lycka till med lomon, det är en kul kamera.

ANNONS