Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Någon som kan Aperture 1.5 bra?
- Trådstartare T.B.A
- Start datum
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Lite beroende pa hur du har importerat bilderna i aperture, men det vanligaste ar att de laggs i apertures databas, och da kan du inte hitta de utanfor, utan du far exportera bilderna. Nar du exporterar sa har du mojligheten att skala ner dem ocksa, vilket gor att de blir lite battre for webpublicering.
fålen
Aktiv medlem
Hmm. jag har bara mina bilder i Aperture tills jag gjort dem färdiga sen exporterar jag dom till iPhoto. Om jag skall ladda upp nån bild ifrån Aperture exporterar jag till skrivbord, laddar upp och slänger. Inte riktigt svar på din fråga men jag vet inte om man kan komma åt Aperture biblioteket från finder.
Ola_H
Aktiv medlem
Man kan komma åt de bilder som ligger inne i Apertures databas utifrån också, men det är lite krångligt. Bättre är som sagt att exportera de bilder man vil ha med exportfunktionen. Då kommer även de justeringar man gjort med vilket de inte gör om man "lurar sig in" i databasen (oroginalbildfilen ändras nämligen aldrig).
Om du skall titta på bilderna i Iphoto så kan mna någonstanns kryssa i att iPhot (+ några andra program) skall ha tillgång till ditt Aperturebilbliotek. Kolla i inställningar eller sök efter iPhoto i hjälpen.
Om du skriver lite mer om vilket program du vill skall få tillgång till bilderna kanske det blir lättare att hjälpa till.
Sättat att komam åt filerna direkt ä databasen är att först lita upp var den ligger (ser ut som en fil i finder och heter typiskt Aperture Library), sedan högerklickar du (eller ctrl-klickar) och väljer "visa paketets innehåll". Då hittar du alla dina projekt (som också är paket). Öppna dem på samma sätt. DÅ hittar du kataloger som är namngivna efter nedladdningsdatum (tror jag) vari du kan hitta bildfilerna. Krångligt? Ja, men det är som sagt inte meningen att man skall hämta bilderna den vägen. Det är ju dock bra att det faktiskt _går_.
Om du skall titta på bilderna i Iphoto så kan mna någonstanns kryssa i att iPhot (+ några andra program) skall ha tillgång till ditt Aperturebilbliotek. Kolla i inställningar eller sök efter iPhoto i hjälpen.
Om du skriver lite mer om vilket program du vill skall få tillgång till bilderna kanske det blir lättare att hjälpa till.
Sättat att komam åt filerna direkt ä databasen är att först lita upp var den ligger (ser ut som en fil i finder och heter typiskt Aperture Library), sedan högerklickar du (eller ctrl-klickar) och väljer "visa paketets innehåll". Då hittar du alla dina projekt (som också är paket). Öppna dem på samma sätt. DÅ hittar du kataloger som är namngivna efter nedladdningsdatum (tror jag) vari du kan hitta bildfilerna. Krångligt? Ja, men det är som sagt inte meningen att man skall hämta bilderna den vägen. Det är ju dock bra att det faktiskt _går_.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Master ar den icke redigerade filen, sa version ar det du ska exportera.
Ola_H
Aktiv medlem
Exportera version (obs att man kan ha flera versioner av samma master). Som du säkert märker går det att definiera en massa olika exportstandarder, elltifrån fullsize tiff till jpg och png med diverse olika storleksbegränsningar och kompressionsgrader.
Exporten tar lite tid, så smartast är att jobba färdigt ett gäng bilder och sedan markera dem alla och exportera.
Exporten tar lite tid, så smartast är att jobba färdigt ett gäng bilder och sedan markera dem alla och exportera.