Annons

Någon som har haft möjligheten att prova en 1Ds?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smirre

Aktiv medlem
Ett lite avvikande inlägg i detta forum kanske där allt verkar handla om 300D´n, men jag skulle vara intresserad att höra om någon har haft möjligheten att arbeta med en 1Ds? Jag väntar och väntar på att det skall dyka upp en bantad version av just denna kamera.
Hur är 1Ds att arbeta med?

/ Jerker

Hejsan,
Jag äger själv en 1Ds, såg det som en lång investering.
Jag tycker den är helt underbar att jobba med.
Bra bilder, inte haft problem med damm på CMOSen som folk säger att det brukar vara.
Optiken jag brukar använda är 50mm 1,4 eller Tamron 90 2,8 så skärpan är det inga problem med.

Tyngden är helt okej, ~4h plåtning är också ok...
Jag ser inga speciella fel på den hitills...

Jag har inte själv använt 1Ds, men jag vet att Brutus Östling här på fotosidan har testat den rejält. Även då under lite tuffare/kallare förhållanden. Prova att kontakta honom!

efter lite barnsjukdomar och nödvändiga programvaru-uppdateringar (linjer, plötsliga underexponeringar, konstiga jpg-artefakter, felaktig vitbalans osv osv) så är jag överlag ganska nöjd trots att det är en canon.. *flinar*
tycker dock att ratten borde vara trögare som på andra canonmodeller, men kanske är det bara så på de två 1Ds jag plåtat med.
(kan påpeka att har man problem med 1Ds är det ytterligare ett problem att få tag på en trevlig person på supporten.. *suck*)
personligen tycker jag den är lite för tung.
efter en fotosession på 2 timmar får jag lite kramp i lillfingret (ja, jag håller fel, jag vet).
dessutom tycker jag det är en ren studiokamera. bruset blir fult redan i 400 iso, lite i ögonen stickande fyrkantigt lixom. (även i raw)
tycker vinkeln på displayen är lite väl snäv, och visningen jobbar lite långsamt när man vill kika direkt efter exponering.
i övrigt funkar kameran mycket bra tycker jag.

Vi har en 1Ds, kanske skall tilläggas att vi även har en D1X och Lightphasebakstycken i alla dess former (okej, inget H25 än). Då jag själv föredrar enklare system, och har vanan inne på Nikon så var kameran lite småkrånglig i början. Kameran känns väldigt kraftig och tålig, och skall enligt personer jag pratat med tåla spöregn och riktigt tuffa tag. Bildkvaliteten är superb, bra mycket bättre än de dubbelt så dyra backstyckena vid dåligt ljus och långa exponeringar. Har än så länge bara tryckt bilder i A4 på fint papper och det blir suveränt bra. Jpeg komprimeringen är väldigt bra jämfört med D1X som ger stora filer med kass kvalitet.

Re: Re: Någon som har haft möjligheten att prova en 1Ds?

puppetm skrev:
inte haft problem med damm på CMOSen som folk säger att det brukar vara.

Vad var det för 6-7 tydliga dammkorn jag såg på himlen i din vägskyltsbild då?

Har haft min 1Ds i snart ett år och har stött på två problem med min den, autofokusinställningen (no shit) ;-) samt lite damm på sensorn.

Förutom det så fungerar den klockrent. Vikten tycker jag bara är skön, det jag däremot saknar från boostern till eos 1v/3 är det större greppet för ringfingret, klart mycket skönare grepp på boostern.

Annars tycker jag det är en i stort sett helt underbar kamera. Kontrollerna är lite småinvecklade när man inte är insatt i dem, det tar ett tag att bli van dem men sen går det rätt bra.
Brusnivåerna tycker jag är helt ok, förutsatt att man exponerar korrekt (inte helt oväntat...).

Om bildkvaliten kan man väl inte säga annat än att den är helt suverän. Oerhörd detaljupplösning.

Plåtar för en skotertidning och har kört kameran i alla möjliga väder, 25 minus är inga problem, ösregn fungerar bra även det (förutsatt att optiken inte blir blöt då).

Får ut många exponeringar på ett batteri, däremot tycker jag det märks rätt ordentligt om man inte laddar ur batterierna lite då och då via laddaren före man laddar upp dem igen.

På minussidan så kan man väl lägga till att den ÄTER många av Canons objektiv till frukost, lunch och middag.
Visst var jag säker på att t.ex. Canons 300/2.8 var skarp, men att canons 70-200 var så suddigt i jämförelse trodde jag inte före jag köpte 1Ds. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar