Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har ett hett tips!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Halloj...

Nu har jag läst runt lite på sidan och sett att det finns många med olika tankar ang mjukvara/fotoprogram.

Saken är att jag nu har köpt en ny dator/PC som ska klara det mesta.
Och jag behöver ett bra bild/redigeringsprogram som ska klara Raw mm.

Det jag även önskar är att det ska finnas ett bra blädderprogram samt bra katalogiserings möjligheter...

Jag bryr mig inte om priset utan vill ha ett bra funktionellt program...

Vad har ni provat??? Kom med förslag!!!

Mvh
MaxG
 
Prova Adobe Lightroom. Klarar de flesta kameror. Finns just nu i Beta 4.1 och är fritt att använda fram till 28 Februari. Fortfarande lite buggigt men fullt körbart.
Till och med bättre än Capture One Pro för 5000 kr, tycker jag.
Det kostar ju inget att prova.
 
snabba svar!!!

Var kan man tanka ner Lightroom för att pröva???

CS2 känns lite stelt tycker jag och sedan saknar det bläddrings funktionen när man vill visa bilderna... rätta mig om jag har fel???

Hur är fullversionen av ACDsee pro Photo M

Mvh
MaxG
 
I Photoshop CS2 ingår ett program som heter Adobe Bridge... det är till för allt det där du snackar om.. bläddring, RAWhantering, katalogisering och allt mellan himmel och jord... Fördelen med ett Adobe program är den totala integrationen mellan dom olika programmen...

Camera RAW öppnas som ett fönster där du göra dina RAW inställningar, klicka på "done" och vips är du inne i Photoshop med bilden utan att du ens behöver spara RAW filen först... Att Adobe Camer RAW är ett av marknadens bästa RAW hanterare är ju itne fel heller...
 
Adobe Ligthroom är Adobes försök att skapa marknadens bästa raw konverterare. Den har också de mest nödvändiga redigeringsfunktionerna.
Dessutom tycker jag den också är bättre på att korrigera JPEG bilder utan att man får synliga kvalitetsförluster.
Jag använder inte raw konverteraren i PS längre utan använder Lightroom och tar över bilderna i PS om nödvändigt senare. Det går enkelt att göra med höger mus.
Går att ladda ner från adobe.com
 
Lightrooms Raw konvertering är bland annat utvecklad av Thomas Knoll som utvecklade ACR.
Det finns en Library funtion (Bild bläddrare), en Develop funtion, en slideshow, en web funtion.
När företaget och grabbarna bakom Photoshop och Raw shooter försöker göra världens bästa program för fotografer så blir det inte dåligt.
Photoshop utveklades inte för fotografer utan snarare redigerare och grafiker. Det är därför det är så svårt att behärska.
Här är länken till nedladdning av Lightroom:
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
 
Snälla....

Kalle_B skrev:
I Photoshop CS2 ingår ett program som heter Adobe Bridge... det är till för allt det där du snackar om.. bläddring, RAWhantering, katalogisering och allt mellan himmel och jord... Fördelen med ett Adobe program är den totala integrationen mellan dom olika programmen...

Camera RAW öppnas som ett fönster där du göra dina RAW inställningar, klicka på "done" och vips är du inne i Photoshop med bilden utan att du ens behöver spara RAW filen först... Att Adobe Camer RAW är ett av marknadens bästa RAW hanterare är ju itne fel heller...
Bådda funksionerna finns ju i PSE till 1/10-part av priset?
Och Camera Raw är ju gratis.........
 
Re: Snälla....

fujicanon skrev:
Bådda funksionerna finns ju i PSE till 1/10-part av priset?
Och Camera Raw är ju gratis.........

Frågan var om någon kunde tipsa om bra redigeringsprogram och RAW hanterare som hade bläddringsfunktion till hans nya dator, priset var inte av intresse, på vilket sätt uppfyller inte Photoshop CS2 dessa kriterier?

Att Elements är billigare råder det inga tvivel om, men det är inte bättre och priset var ju som sagt inte inget hinder... då rekomenderar jag ju naturligtvis det bästa som finns just idag.
 
Re: snabba svar!!!

Max Gennel skrev:
Var kan man tanka ner Lightroom för att pröva???

CS2 känns lite stelt tycker jag och sedan saknar det bläddrings funktionen när man vill visa bilderna... rätta mig om jag har fel???

Hur är fullversionen av ACDsee pro Photo M

Mvh
MaxG

Dom flesta program kan laddas ner för att prova

Har du tittat på deras hemsidor ?

/kent.
 
Senast ändrad:
Ett hett tips är väl att skriva vettigare rubriker på trådar.

Jag kör kombinerat Photoshop CS2 (redigering) och iView Media Pro (katalogisering)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.