Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har erfarenhet utav en Panasonic Lumix DMC-FZ5 eller FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)

Sajbermaku

Ny medlem
Hej,

Ny på forumet :)

Tänkte kolla med er ifall ni har någon erfarenhet av Lumix DMC-FZ5 eller FZ20. Beställde en sån kamera efter att ha talat med kunnig personal på Cyberphoto.se :)

Ska använda den mest för att fotografera ute i naturen + hemma (har katt).

Tacksam för lite respons :)

Mvh Markus.
 
FZ5 är mycket trevlig. Fast det framgick inte vilken du köpte.
Testa med de olika bildinställningarna som finns (standard, natural, vivid).
Bildstabiliseringen funkar mycket bra, bilden fladdrar i sökaren men slutresultatet blir skarpt.
 
Så dum jag är och inte skriver det :D Jag köpte en FZ5:a och visst blev det ett bra köp! Men tack för svaret iallafall, uppskattas verkligen!
 
Du komer nog också att bli nöjd. Kolla in de olika fokuseringssätten också när du får kameran. "spot" (minsta) är användbart t.ex. genom grenar.

det enda som är lite irriterande hittills är att bilden i sökaren fryser ett ögonblick när man tagit en bild, kan var svårt att följa ett rörligt objekt. Jag skall läsa manualen, kanske finns nåt om det.

I övrigt så var kamerans begränsningar kända när jag köpte den (ingen extern blixt t.ex), så det kan jag inte klaga på. jag har haft den två veckor och är mycket nöjd.

Jag har mest tagit kort i Program-läge och använt exponeringskompensationen (som sitterlättåtkomlig tycker jag). En hel del macro har det försts blivit också, kolla avståndssskalan i manualen för macro vid olika zoomlägen.

Inga blixt-kort än,men det försöker jag generellt undvika. Och det kommer ju att bli lättare med den här (ljusstark + stabilisering).
 
Tack för tipsen Oskar :) Var ute och fotade en del idag och var väldigt nöjd med resultaten, dock att jag inte har lärt mig kameran utan till. Och jag försöker också undvika att använda den inbyggdablixten i och med att ljuset aldrig blir rätt.

Tack för svaret!! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.