Annons

Någon som har erfarenhet av fotosäljsiten www.KEH.com...?

Produkter
(logga in för att koppla)
KEH ar mycket bra

Jag har kopt flera ganger av dom det senaste aret.
Tricket ar att skicka till en adress utanfor Georgia, men inom USA. Da slipper man sales tax och dyrt porto till Europa samt hemska svenska skatter och moms ovanpa allting annat.
Ni kanner val alltid nagon som kan ta emot det. Hamta dar eller om vederborande tar med det vid nasta Sverigetripp.
Faxa 2 sidor av kreditkort samt framsidan pa korkortet, (galler bara forsta gangen).
 
Fredsson skrev:
Jag har just anmält mig till e-kort och installerat programvaran. Det verkar ju vara ett bra sätt att skydda hur mycket som kan tas ut från kontot och även att slippa lämna ut sitt riktiga kortnummer. Problemet är väl att det inte heller skulle fungera i det fall säljaren kräver att få kopia av kortet per fax? Eller finns det någon lösning på detta??

Jag handlade förra veckan från B&H och använde e-kortet.

Mailade deras "verification" och förklarade vad det var och bifogade över en skärmdump av det genererade kortet.

Det var inga som helst problem.
 
Jessnet skrev:
Jag handlade förra veckan från B&H och använde e-kortet.

Mailade deras "verification" och förklarade vad det var och bifogade över en skärmdump av det genererade kortet.

Det var inga som helst problem.

Kan du förklara lite mer steg för steg hur det går till??

Thomas
 
Fredsson skrev:
Kan du förklara lite mer steg för steg hur det går till??

Thomas


Jag genererar alltid kortet online.
Räknar ut i valutan hur mycket det ska kosta inkl. frakt och går sedan in och kollar vad dagskursen är.
Sedan omräknar jag det till sek då man bara kan generera kort med svenska kronor. Jag lägger på ett par hundralappar för att säkerställa eventuell kursuppgång.

Sedan trycker jag på knappen för att generera fram ett kortnr som endast kan användas på det maxbelopp jag angett och en månad framåt.
Detta gör ju att det inte går att ta ut mer pengar än jag genererat kortet på. Oavsett hur mycket pengar jag har på kontot.

Nu skapas en bild av ett kort med det genererade kortnumret, gilltighetstid och säkerhetskod.

B&H kräver att man ska skicka eller faxa en kopia av fram och baksida av sitt kort till sin "verificationavd" vid ordertecknande.

Jag mailade till dom och berättade hur e-card fungerade och skickade med en länk till Föreningssparbankens engelska hemsida. Jag bifogade också en bild av det genererade kortet genom att trycka Print Screen och sedan öppna den i Paint, klippa ner bilden så bara kortet fanns med och sparade ner den som en jpg-bild.

Det var inga problem alls och betydligt säkrare än att lämna ut sitt riktiga kortnr.
 
Jo en följdfråga som jag glömde. Om jag förstått rätt så debiterar väl fotofirman (t ex B&H) priset i USA + fraktkostnaden. Är det det beloppet med lite marginal som man ska skapa sitt e-koto på? Tull + moms måste väl debiteras först här i Sverige. Hur går det i så fall till? Kommer det på en faktura från Tullen till leveransadressen, eller...?

Thomas
 
Japp, det stämmer. Du ska bara räkna B&H:s pris samt frakt.
Moms och tull kommer en separat räkning på från vad jag antar är Tullverket. Har inte fått någon än själv och hoppas att jag inte får någon heller :-D
 
Tänk efter innan ni handlar på B&H

Jessnet skrev:
Jag genererar alltid kortet online.
Räknar ut i valutan hur mycket det ska kosta inkl. frakt och går sedan in och kollar vad dagskursen är.
Sedan omräknar jag det till sek då man bara kan generera kort med svenska kronor. Jag lägger på ett par hundralappar för att säkerställa eventuell kursuppgång.

Sedan trycker jag på knappen för att generera fram ett kortnr som endast kan användas på det maxbelopp jag angett och en månad framåt.
Detta gör ju att det inte går att ta ut mer pengar än jag genererat kortet på. Oavsett hur mycket pengar jag har på kontot.

Nu skapas en bild av ett kort med det genererade kortnumret, gilltighetstid och säkerhetskod.

B&H kräver att man ska skicka eller faxa en kopia av fram och baksida av sitt kort till sin "verificationavd" vid ordertecknande.

Jag mailade till dom och berättade hur e-card fungerade och skickade med en länk till Föreningssparbankens engelska hemsida. Jag bifogade också en bild av det genererade kortet genom att trycka Print Screen och sedan öppna den i Paint, klippa ner bilden så bara kortet fanns med och sparade ner den som en jpg-bild.

Det var inga problem alls och betydligt säkrare än att lämna ut sitt riktiga kortnr.

Jaså, inte enligt mina erfarenheter i alla fall.

Jag säger passa er för att handla på B&H, speciellt med E-kort. Jag gjorde en beställning och dom bråkade hur mycket som helst tills dom kom på att dom inte "temporärt" godkände E-kort ??? Helmysko företag...! Dom har "snott" 280 kr av mig eftersom, innan dom fick verifikation på att det var mitt kort, drog pengar från kontot. Sen godkände dom inte mitt kort, och jag fick vänta flera dagar på min återbetalning. Då hade dollarkursen ändrats så jag fick 280 kr mindre tillbaka... Jag avråder er starkt från att handla på B&H i fortsättningen.
 
Eh, och det är ju BH som sätter dollarkursen då eller...

Det är ju trots allt en risk man tar när man handlar utomlands och ska ha tillbaka pengar, eller att ordern kan ta ett tag och kursen ändras.
Om man inte är villig att ta det kan man handla i sverige. Men beroende på vad så kostar det.

Jag körde med mitt riktiga kort, fick det på 2 dagar, och 40% billigare mot i sverige, tullat, momsat och klart.

BH rockar
 
Senast ändrad:
Re: Tänk efter innan ni handlar på B&H

mindwipe skrev:
Jaså, inte enligt mina erfarenheter i alla fall.

Jag säger passa er för att handla på B&H, speciellt med E-kort. Jag gjorde en beställning och dom bråkade hur mycket som helst tills dom kom på att dom inte "temporärt" godkände E-kort ??? Helmysko företag...! Dom har "snott" 280 kr av mig eftersom, innan dom fick verifikation på att det var mitt kort, drog pengar från kontot. Sen godkände dom inte mitt kort, och jag fick vänta flera dagar på min återbetalning. Då hade dollarkursen ändrats så jag fick 280 kr mindre tillbaka... Jag avråder er starkt från att handla på B&H i fortsättningen.

Tja, det är väl det som kallas valutarisk?
 
Proboarder skrev:
Hade lika väl kunnat få 280 kr för mycket.

Det är inte just pengarna jag hänger upp mig på, det stämmer att det lika gärna kan gå åt andra hållet. Det jag tycker är fel är att deras system drar pengar från ett konto som dom inte har verifierat. Om det nu skulle vara så att någon anger ett falskt nummer, då kommer den stackars person som äger kontot bli av med pengar... Det är det jag tycker är helt fel från B&H's sida. Eftersom dom har infört denna koll av kort, så måste dom ändra på sina system så att dom inte drar pengar förens dom fått in ett godkänt kort.

Jag tänker inte skicka iväg mitt "riktiga" kontokort för det kan hamna i fel händer. Skulle det bli problem med kortet går det alltid att spärra... Visst, men då har dom en bild av ett kort som en gång varit ok, då kan dom förfalska andra kort genom att ändra namn och kontoinfo. Du har ju all info som finns bakom siffrorna som loggor osv...
 
tormig skrev:
Handla inte där då!

Nee, det är ju det jag inte tänker göra, men nu är det så att jag har gjort det för att jag trodde det var ok, men kommer inte göra det igen och ville bara upplysa alla andra om dom problem jag haft med företaget.
 
skicka med en kopia, men sudda ut dom 3 kontrollsiffrorna på baksidan, plus när kortet går ut.
då är du safe, o samtidigt ser dom att ditt kort är riktigt
 
Proboarder skrev:
skicka med en kopia, men sudda ut dom 3 kontrollsiffrorna på baksidan, plus när kortet går ut.
då är du safe, o samtidigt ser dom att ditt kort är riktigt

Det finns ju ingen baksida eftersom det är ett E-kort... För övrigt har jag nu pratat med två olika banker och båda säger att har man lämnat ut kortnummer och datum kortet går ut, så kan man lika gärna skicka en bild på kortet också. Det spelar då ingen roll för då har man redan lämnat ut så pass mycket så det är ingen fara att skicka bilder på kortet. Då är ju bara en fråga kvar... Kan man vara säker på att det verkligen står rätt nummer eller e-post på hemsidan, så inte det är hackat eller någon har "spoofat" siten...

Paranoid, kanske.. men jag jobbar med säkerhet och har sett en hel del.
 
Senast ändrad:
Jag kan väl berätta att jag var på väg att beställa ett objektiv från B&H. Jag tänkte använda e-kort efter råden längre upp i tråden. För säkerhets skull ville jag dock maila B&H direkt och fråga om det var ok. Jag skickade då en mail till B&H´s verification avdelning. Då jag inte fick något svar på ca 1,5 vecka skickade jag ett nytt mail med samma fråga, denna gång till kundtjänst.

Så småningom fick jag svar på båda mailen. Enligt verification så accepterade de inte alls e-kort men enligt kundtjänsten så gick det bra upp till 500$. Verkar vara lite rörigt inom företaget också.

Thomas
 
En kille på B&H som brukar deltaga i massor av email-listor och andra diskutionsforum är Henry Posner ([email protected]). Han brukar ha mycket stor kännedom om företaget + kunna hjälpa till med det mesta. Kanske någon av er som har kontaktat B&H angående e-kortet kan kolla med honom?

-- Nicke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.