Annons

Någon som har 1D MarkII N hemmma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Visst är det intressant att spekulera.

Med mark2 har man 1.3 crop sensor, samma sensor i fullformat ger samma pixeltäthet som Canon 5D. Så med fullformat som 5D har kan man croppa bilden till mark2 "storlek". Det är inte alltid bra med tex 1.3 - 1.6 crop sensor då det händer man klipper av tex en vinge. Med fullformat kanske vingen hade kommit med och har man då samma eller högre pixeltäthet kan man croppa i efterhand, med samma eller bättre resultat. Och har kanske bättre brusegenskaper med fullformat.

Jag har redan ett 500mm så större en så kan jag inte tänka mig. Skulle kunna komma "lika nära" en fågel med tex 5D fullformat + 500mm efter croppning som jag skulle kunna med Mark2 med 1.3 sensor + 500mm.

Fastän 5D har samma pixeltäthet som Mark2 så har 5D som jag har förstått något bättre brusegenskaper som troligtvis skulle kunna infogas på en ev Mark3.

Man kan tänka sig en Mark3 med
med 12.8MP och fullformat eller 10-12MP med 1.3 sensor. Snabbare och bättre AF, speciellt i dåligt ljus. En del menar 5D har bättre AF än Mark2 i dåligt ljus. 8fps, och minst en RAW buffer på 20. Lättare hus, lättare batteri, litium batteri?

Spekulationer på nätet är bla att Canon menar att 1Ds mark2 och 1D Mark2 kommer bli en kamera i framtiden. Det pratas om en 22MP kamera till hösten 2006 och det verkar i såfall vara tveksamt om den skulle kunna köra i 8fps och ha en minst 20 RAW buffert.

Oavsett vad så är Mark2 en grym kamera.

MVH

Omar Brännström

Förstår inte vad du menar högst upp. Har du samma utsnitt på bilden genom val av objektiv så blir väl vingen inte mer klippt oavsett du vilken cropfactor kameran har.

Angående brus: Har 5d bättre brusegenskaper än 1dmk2 ? Troligen inte. De är nog väldigt lika, 5d och 20d uppvisar samma "brusbild" . Nu har jag inte många bildfiler från 1dmk2 men kan knappast tro att de är "brusigare" än 20D.

"En del menar att 5d har bättre AF än 1dmk2 i dåligt ljus" - återigen så har jag inte testat 1dmk2 vad det gäller AF i lågkontrastsituationer men är det som du skriver tycker jag synd om 1dmk2 ägarna , då 5d AF inte är särskilt bra under ett visst ljusvärde. Ej heller vid macrofotografering, där det är ett jäkla kasande innan låsning sker på ett lågkontrast motiv jämfört med exv d1x och d2x efter firmware uppgraderingen.

Här borde väl Magnus Frödeberg kunna ge sin syn på AF eftersom vad jag har förstått har han både 5d och 1dmk2 och känner de båda kamerahusen väl.

Mikael

macrobild skrev:
Här borde väl Magnus Frödeberg kunna ge sin syn på AF eftersom vad jag har förstått har han både 5d och 1dmk2 och känner de båda kamerahusen väl.

Jag upplever att 1D mark II har klart bättre AF vid svagt ljus än 5D. Vid ett tillfälle körde jag med båda modellerna parallellt och fick sätta på ST-E2 på Eos 5D för att få fokus.

Bruset hos Eos 5D är något bättre än hos 1D mark II. Jag har inte gjort en supernoga jämförelse, men jag känner mig rätt säker på min sak. Tekniken går ju framåt och de har ju samma pixelpitch. Jämför man vid samma utskriftsstorlek vinner ju givetvis Eos 5D. Det är ju det mest praktiskt relevanta sättet att jämföra.

OK - trodde möjligen att man såg skillnad på jpg från de båda , där kan jag tänka mig att vissa förbättringar har gjorts med 5d.Dvs en bättre intern uppräkning i kameran .
Rawfiler vad det gäller brus på 1600 och 5d och 20d är identiska- tänkte att så var fallet även med rawfiler från 1dmk2
Mikael

macrobild skrev:
Förstår inte vad du menar högst upp. Har du samma utsnitt på bilden genom val av objektiv så blir väl vingen inte mer klippt oavsett du vilken cropfactor kameran har.

Angående brus: Har 5d bättre brusegenskaper än 1dmk2 ? Troligen inte. De är nog väldigt lika, 5d och 20d uppvisar samma "brusbild" . Nu har jag inte många bildfiler från 1dmk2 men kan knappast tro att de är "brusigare" än 20D.

"En del menar att 5d har bättre AF än 1dmk2 i dåligt ljus" - återigen så har jag inte testat 1dmk2 vad det gäller AF i lågkontrastsituationer men är det som du skriver tycker jag synd om 1dmk2 ägarna , då 5d AF inte är särskilt bra under ett visst ljusvärde. Ej heller vid macrofotografering, där det är ett jäkla kasande innan låsning sker på ett lågkontrast motiv jämfört med exv d1x och d2x efter firmware uppgraderingen.

Mikael

Hej

Tanken var från min sida var typ mitt 500mm, och tex handhållet skakar man rätt friskt och kommer tex en sparvhök flygande i fart, så har jag mer luft kring fågeln med fullformat jämfört med 1.3 sensor. Man kan ju croppa i efterhand och chanserna att vingarna är kappade blir mindre. Ju snävare bildvinkel man har destu svårare är det att hålla tex fågeln i sökaren.

Som D2x cropmode, mycket lättare att ha fågeln inom rammarna utan cropmode än med, mer buffert för svängningar med optiken.

Har bara läst att folk tycker 5D är bättre brusmässigt än Mark2, inte testat själv.

AF mellan de båda i dåligt ljus har jag också läst

5D AF working range -0.5 18EV

Mark2 working range 0-18EV

http://forums.robgalbraith.com/showflat.php?Cat=0&Board=UBB18&Number=386569&page=5&fpart=1

Chuck Westfall jobbar för Canon och är välkänd.

Quote from Chuck Westfall:

"The pixels on the 45-point AF sensor are much smaller than those on the 9-point AF sensor, and one inevitable result of this difference is superior low-light sensitivity for the 9-point sensor. This is reflected in the specifications for each camera, which state the 20D's AF sensitivity at EV -0.5 compared to EV 0 for the 1D Mark II N."

Hälsningar
Omar Brännström

Kanske inte är någon nyhet men jag konstaterade idag att både Cyberphoto och Scandinavian Photo har dom i lager enligt respektive hemsida.

Jag tror inte så var fallet i förra veckan ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar