EmmaSkytte
Avslutat medlemskap
Har i en tidigare tråd nämnt att jag upptäckte att en av mina foton använts utan mitt tillstånd på en hemsida sedan våren 2016. Har varit i kontakt med det franska företaget nu som menat på att det fått tillstånd att använda fotot av personen på bilden (idrottsprofil). Nu har jag kommit så långt att företaget har förstått att de sysslat med bildstöld och jag kräver ersättning för detta. De försöker komma undan genom att ge mig produkter från deras företag till ett visst belopp. Ett belopp jag vill fakturera dem för istället då jag inte tänker ta emot deras produkter som kompensation..
Finns här någon som varit med om liknande och fått ersättning? Har frågor som t.ex hur gjorde ni med skatt (har inte företag/F-skatt), hur utformade ni er faktura?
Kan hitta information om vad jag som fotograf ska kräva vid upptäckt av bildstöld, men ingen information om hur man gör med den ekonomiska biten.
Då detta är första gången för mig att det såhär långt står jag som ett stort frågetecken och har kontaktat diverse olika sajter där jag kanske får svar på mina frågor. Men går rätt så segt.
Finns här någon som varit med om liknande och fått ersättning? Har frågor som t.ex hur gjorde ni med skatt (har inte företag/F-skatt), hur utformade ni er faktura?
Kan hitta information om vad jag som fotograf ska kräva vid upptäckt av bildstöld, men ingen information om hur man gör med den ekonomiska biten.
Då detta är första gången för mig att det såhär långt står jag som ett stort frågetecken och har kontaktat diverse olika sajter där jag kanske får svar på mina frågor. Men går rätt så segt.