Annons

Någon som fått en AF-540 FGZ lagad?

Produkter
(logga in för att koppla)

anemic

Medlem
En tråkig olycka hände mig precis! Själva foten på min blixt gick sönder när jag skulle ta bort den från kameran. Ingen jättestor del som pajade utan bara den yttersta delen av själva foten som skall in i skon på kameran. Man kan använda blixten men den sitter inte stadigt på kameran.

Någon som har drabbats av samma sak eller fått en blixt lagad av annan orsak?
Nyfiken på vad de kommer kosta. Jag pysslar lite själv med elektronik men jag ville inte öppna den om den skall skickas till Pentax för reparation. De kanske blir sura eller något sånt. Men det är lite kablage som går till den undre delen men borde inte vara så svårt att fixa.

Ah...Vad tror ni? Jag blev i allefall sjukt ledsen när den gick sönder helt plötsligt...Kostar ju ändå 5 tusen spänn liksom...

Har en kompis som ringde och kollade ned Pentax då hans kåpor var trasiga. De skickade utbytes delar och hab bytte det själv enkelt. Han är dock precis som jag relativt händig, men borde inte vara något problem.

Fick precis pris av min kameraaffär. De skulle ha 1000:- för att skicka den till Pentax och få den fixad. Satan så dyrt...Men det är nog bara att hosta upp, de verkade inte kunna få några delar beställda till sig så man kan fixa det själv...

Foten kostar ca 350-400kr med frakt.
Skruva bort de fyra skruvarna i botten på foten med en PH0.
Lossa kabeln från blixtfoten, med en liten pincett eller skruvmejsel.
Montera den nya foten i omvänd ordning.
Total tid ca 1-2 min.

Mvh
Peder

Foten kostar ca 350-400kr med frakt.
Skruva bort de fyra skruvarna i botten på foten med en PH0.
Lossa kabeln från blixtfoten, med en liten pincett eller skruvmejsel.
Montera den nya foten i omvänd ordning.
Total tid ca 1-2 min.

Mvh
Peder

Gjorde som du skrev. Ringde till Kameraservice i Kungsör och fick pris på 300:- med frakt! Helt sjukt bra service där, hade delen dagen efter jag beställde den. Bytade foten och förde över ett klistermärke, tog typ en minut. Sparade 700kr =)
Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar