Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som byggd egen softbox till D-Lite 4"

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Är inne på att bygga softbox till nämnda rubrik. Kanske någon här har en ritning att dela med sig med ;)

Vad är ambitionsnivån? Jag kan skissa en ritning åt dig om du vill, ty en softbox är rätt trivial i konstruktionen. Problem som jag ser det är material (det GÅR att köra med aluminiumfolie och bakplåtspapper). Materialet ska ju hålla för värmen som blixten avger och inte vara en brandfara. Bajonetten på Elinchrom är rätt simpel och ska softboxen inte vara särskilt portabel/hopfällbar är det enklare.

Collins Tinker Tubes har annars exempel på olika saker man kan göra i studion, inte en softbox direkt, men olika skärmar med diffusionsmaterial kan ge liknande effekt.

Ett enkelt sätt att få mjukare ljus är att slå blixtljuset mot en stor vit yta (som en reflektor) och låta objektet lysas upp av det reflekterade ljuset.

Anders

Tja.... Den ska ju gärna vara transportabel. Jag hade väl tänkt mig nåt liknande som man kan köpa för runt 1200-1300:-. Inbillar mig att man kan göra en liknande för kanske 2-300. Den kommer användas då och då.

Då beror mycket på hur händig du är skulle jag säga. Att göra en egen bajonett i tunn plåt är inte svårt. Nita ihop så du får en ring av rätt diameter och skär ut jacken för att kunna fästa den.

I ringen får man göra en infästningsanordning av något slag för att fyra spröt ska kunna spänna ut softboxen.

Själva softboxen består gärna av två tyger som diffuserar ljuset så att det verkligen sprids och blir jämt fördelat över det främre tyget. Sidorna görs med fördel av ett vitt tyg som foder så ljuset reflekteras inne i boxen och ett tjockare mörkt tyg utanpå som skärmar av så ljuset inte går åt alla håll. Sy rännor att sticka spröten genom. Viktigt att tyget är värmetåligt och inte missfärgas av värme.

Gör man tyget för tungt finns risken att man måste göra konstruktionen med spröten ganska kraftig så den orkar bära upp tyget.

Fast frågan är om det blir så mycket billigare. Har man inte material tillgängligt kan det gå på mer än ett antal hundralappar och billiga softboxar från Kaffebrus är inte så dyra.

Kaffebrus hade ju softboxar för en vettig peng. Så det blir en sådan istället. Det känns som att det blir lite väl mycket jobb att bygga/sy själv ;)
Tack för tipsen boyz!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar