Annons

Någon som använder Vuescan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Är det någon som använder freewareprogrammet Vuescan? Några frågor i så fall:
(Jag använder Agfa snapscan e:50 och Paint Shop pro och scannerprogram tillhörande E.50;n som inte har särskilt många inställningar.)
1. Finns det inställningar för olika filmtyper o dyl. i Vuescan (t.ex olika diafilmer)
2. Vad är fördelen med Vuescan jämfört med ett enkelt program där man istället gör bearbetningar i efterhand i ett bildprogram som Paint Shop pro?
3. Är programmet stabilt under Windows 98 (En relativ fråga då W 98 kan ge vem som hellst gråa hår)
4. Övrig information av värde?

Tack på förhand!!!

Jag använder Vuescan, och blir för det mesta mycket nöjd med resultatet. Jag upplever framförallt att jag har bättre kontroll över hur resultatet blir, och i allmänhet blir bilderna mycket bättre än med scannerprogramvarorna som levererats till mina scannrar. Ibland saknar jag dock möjligheten att "flytta skjutreglage" och se resultatet direkt, samt justera med hjälp av "kurvor".

Jag rekommenderar Dig att läsa hjälpfilen till programmet - där får Du de flesta svaren...

Jag skall dock försöka mig på några korta svar.

1) Ja, men det har störst betydelse när Du scannar negativ film. Ett dia har ju "rätt färger" direkt. Det finns data för ett stort antal filmer i programmet, och det uppdateras mycket ofta.

2) Kvalitén på bildfilerna, kontrollen över resultatet och ibland snabbheten på scanningarna.

3) Ja, det är stabilt. Vissa användare bör använda programmets funktion för "release memory" då och då, för att det inte skall hänga sig (se hjälpfilen). Jag har dock inte haft några större problem. Mer problem med Win98 i sig själv...

4) Jag tror nog att programmet är Shareware, och inte Freeware. Jag har i alla fall betalt en smärre summa för registrering, och det tycker jag definitivt att programmet är värt!

Det krävs en hel del experimenterande, framförallt med negativ film, innan man får hyfsad koll på programmet.

Med diafilm kan man få ganska bra resultat på en gång.

De få bilder jag laddat upp här på Fotosidan är scannade med hjälp av Vuescan och en Canon FS2710.

Jag använder programmet även till min flatbäddsscanner, Agfa Snapscan 1212U.

Programmet uppdateras som sagt mycket ofta, och han som gör programmet är tydligen mycket lyhörd för användarnas synpunkter.

Slutligen, och återigen, läs hjälpfilen! Den är förvisso på engelska, men enkel att förstå(åtminstone var den det för mig, och jag är inget språkgeni).

4. Den bästa dokumentationen av programmet hittar du på groups.google.com tack vare att upphovsmannen Ed Hamrick är extremt aktiv på usenet, i comp.periphs.scanners.

jag använder Vuescan till min Coolscan IVED men måste tyvärr konstatera att Nikons egen programvara ger klart bättre resultat. Tyvärr för Vuescan är klart snabbare (och kanske iochmed detta ger ett sämre resultat?). Detta kan naturligtvis variera med scanner typ.
Mvh
Johan

Jag köpte faktiskt Vuescan igår, hade problem med Epsons programvara för 1640SU när jag scannade dia, den stökade till färgrymden så att jag fick posterisering i himmelsblått. Jag testade Vuescan, det löste problemet för 400 kr. Jag är klart nöjd med resultatet - framförallt för så liten kostnad,

Det tog dock lite tid att hitta rätt inställningar i Vuescan, detta kan ju också skilja mellan olika scanners:
- Media type Image (alltså ingen korrigering för filmtyp)
- Blackpoint 0, Whitepoint 0. Detta gör att historgrammet sträcks utan någon klippning.
- Eftersom jag bygger egna färgprofiler så satte jag File color space=Device RGB, konverterade sedan i Adobe till AdobeRGB.

Åke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar