Annons

Någon som använder Visico tillsammans med Canon Speedlites?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Hej,
Blixtinvestering är åter på tapeten och kikar på 2 x Visico Intelligent VC 300LR för att kanske ha en eller två (eller tre) av mina Canon Speedlite 580 EX II som hårljus eller på detaljer. Någon som kör på denna uppsättning (eller liknande)? Fungerar det bra eller är det bara att tänka om?

Funderar också på om det inte hade varit bra att ha en 300w och en 600w av Visico istället för 2st 300w.
Någon som kör det och är nöjd/missnöjd? Man kan ju så klart köpa 2 x 600w och ställa ned en men funderar ändå...

Tack på förhand!
 
Hej,
Blixtinvestering är åter på tapeten och kikar på 2 x Visico Intelligent VC 300LR för att kanske ha en eller två (eller tre) av mina Canon Speedlite 580 EX II som hårljus eller på detaljer. Någon som kör på denna uppsättning (eller liknande)? Fungerar det bra eller är det bara att tänka om?

Funderar också på om det inte hade varit bra att ha en 300w och en 600w av Visico istället för 2st 300w.
Någon som kör det och är nöjd/missnöjd? Man kan ju så klart köpa 2 x 600w och ställa ned en men funderar ändå...

Tack på förhand!

Hej Anders.
Jag har precis det som du funderar på att köpa. Jag tycker att den håller en bra kvalité och fungerar bra. Photax har på sin hemsida bra info om hur man använder stuoblixtarna. Och visst kan du om du behöver/vill använda Speedlite som "slavblixt".
 
Tack Rolf!
Jag hittade lite mer info under dagen och beställde i förmiddags ett 2 x 600 Visico LR + lite annat gott.
Ska bli grymt kul att få "studion" på plats och testa allt!
Köpte även med extra radio-mottagare för att köra med mina Speedlite 580 EX II.
Återkommer med provbilder...
 
Precis som Ni hade jag tankar på att använda "hotshoe" blixtarna till effektljuset men det är lite bökigt.

1) På vilket sätt skall Ni utlösa blixten? Det är fasligt bekvämt att lösa ut blixtarna via en radiosändare. Här blir det till att tänka till lite.

2) Ljusformare till blixten? Effektljus kräver en ljusformare av något slag. Vanligaste är att jag använder raster eller snoot.

3) Finns inget inställningsljus.

4) Laddtiden.

5) Komma ihåg att inaktivera att blixten skall somna efter någon minut eller två.

Ovanstående punkter är måhända småsaker men ack så irreterande. Jag kör med 2 st Elinblixtar till huvudljuset och 2 st Kina blixtar (Kaffebrus) till effektljuset. Fungerar hur bra som helst. Komplettera med reflexskärm och du är mer än hemma.

Kom ihåg att du kommer väldigt långt med 2 blixtar och en större reflexskärm. (gärna på eget stativ)
 
Tack för ditt svar Michael!
Jag tänkte inte använda mina Speedlites för att utlösa de andra blixtarna utan istället tänkte jag använda dem tillsammans med Visico-blixtarna och belysa detaljer, tex hår eller rikta dem mot särskilda delar i "bilden".
Med 2 x 600w Visico känner jag att jag klarar "grundljus"-biten mycket bra men jag vill också ha möjlighet att lägga på lite extra ljus i olika situationer utan att behöva bränna av en 600w för det.
Eftersom jag redan har 3 x Canon 580 EX II så tänkte jag nyttja dem. Jag beställde därför extra mottagare och "hållare" för dem att nyttja övriga tillbehör från "Bowen-sortimentet" + ett par ljusformare.

Än så länge bara tankar men eftersom jag beställt det får jag snart möjlighet att labba med det.
Återkommer med bilder och reflektioner.
 
Vi har flera Visico Intelligent LR+ i studion.

300ws 400ws och 600ws

300ws på full kräm ger 1/160 f/10 ISO100 på tre meters avstånd med softbox och dubbla dukar.
Med standardreflektor får du f/22 på samma avstånd.

Räcker till det mesta alltså.

Canons blixtar har ju ingen inbyggd slavcell.

En variant kan vara att köra radiotriggern på en Speedlite.
Studioblixtarna triggar du sedan med den inbyggda fotocellen (blixtljussensor).


Fler mätvärden på Visicos blixtar här med flera olika ljusformare

http://fhfoto.se/public/Photographe...ight meter readings w different modifiers.pdf
 
De passade inte mina behov, jag sålda de efter bara någon månad. Pga att de inte gick att ställa ner tillräckligt i effekt. Vill minnas att jag hade 300w.
 
Har själv två Visico 300ws, innan dess har jag två ”Kina” blixtar från Kaffebrus QH 120ws.
Visico fungerar perfekt som master blixtar, och QH hjälper till med extra belysning.
Var inne på samma idé som du, att använda mina två 580 blixtar som extra ljus.
Men insåg att det är betydligt enklare att använda studioblixtarnas funktionalitet.
Alla löser ut varandra ex.
Du kan använda samma tillbehör som snoot, raster, ljusformare osv.
(Finns adaptrar från ”Kina” blixtar till Bowens och vice versa).
Inte lika bekvämt/enkelt med 580 blixtarna.
Kan bara hålla med Michael i tråden.
 
Senast ändrad:
De passade inte mina behov, jag sålda de efter bara någon månad. Pga att de inte gick att ställa ner tillräckligt i effekt. Vill minnas att jag hade 300w.

Visico går ju reglera ett stort antal bländarsteg i effekt
Det är väldigt bra.

Jag hoppas du menar 300 wattsekunder.
Watt är ett helt annat mått.
 
Ettl

Om man triggar studioblixtar med Speedlights så kan det ibland bli problem när speedlight står i ETTL läge. Då triggas slavcellen av förblixten. Kör 580 blixtarna i manuellt läge så funkar det.
Vet inte om man kan göra tvärtom att trigga 580 med studioblixtarna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.