ANNONS
Annons

Någon som är bra på Objektivmatte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Det var länge sen jag läste optik i skolan och jag skulle vilja räkna ut följande:

Om jag köper ett EF 50/1,8 II och mellanringsatsen Soligor AF 12/20/36mm,

Får jag då följande totala brännvidder när jag monterar dom så här:

12+50=62
20+50=70
36+50=86
12+20+36+50=118 ?

Närgränsen är standard 45 mm för objektivet, vad blir den i dom andra kombinationerna?

EF 50/1,8 är ju ett mycket skarpt objektiv till billig peng och mellanringsatsen är också relativt billig. På det här sättet skulle jag få 5 mycket ljusstarka och skarpa objektiv i brännviddsområdet 50-118 mm.
Har jag tänkt rätt och hur nära kan jag komma?

Euhm.. alltså..om du kopplar mellanringar på, så kan du ju bara uppnå fokus i det absoluta närområdet. Så ljusstarkt blir det ju inte heller, varje ring tar dessutom bort en del ljusstyrka.

Men du kommer att få bra möjlighet till macro. Alla ringarna tillsammans ger mer än 1:1

Jag räknar med att om du sätter på alla mellanringarna blir motivet ca 1,5 ggr större på filmen än i verkligheten. Motivet kommer nog att vara 3-4cm framför frontlinsen då. Med 36mm och 12mm mellanring kommer du att kunna få en avbildningsskala som är något större än 1:1.

Du tappar ljusstyrka med mellanringar. Däremot bibehåller du den optiska kvaliteten.

Om du vill "få fler objektiv" m h a tillbehör ska du köpa extenders. Inte mellanringar.

Eftersom det inte finns några linser i mellanringarna ändras inte objektivets brännvidd. Det enda man uppnår med mellanringar är att kunna fotografera lite närmare.

Eftersom man ökar avståndet mellan objektiv och film så får man ett ljusavfall. Det finns formler och tabeller för att beräkna ljusstyrkan med avseende på utdraget.

Ravi skrev:
Jag räknar med att om du sätter på alla mellanringarna blir motivet ca 1,5 ggr större på filmen än i verkligheten. Motivet kommer nog att vara 3-4cm framför frontlinsen då. Med 36mm och 12mm mellanring kommer du att kunna få en avbildningsskala som är något större än 1:1.
Skalan blir väl 118/50=2,36:1 eller hur räknar du?
Hur har du räknat fram 3-4 cm?

Låter ju lite konstigt... Så här står det på Scandinavian Photo om Kenkos och Canons mellanringar:
"Effektiv bländare = inställd bländare x (förstoringen+1)"

Dvs: Om man ställer in bländare 2.8 och kör med 20 mm mellanring så blir det:
2,8 x (0,4 + 1) = 3.92

Alltså tappar man mer än ett helt steg i ljusstyrka. Och av någon anledning tror jag inte att Soligor har kommit på nåt trick för att kommer runt detta lilla problem om varken Canon eller Kenko har gjort det.

EDIT: Ojdå vad många det var som hann före... :)

Om vi approximerar objektivet med en enkel lins så gäller

1/f = 1/a + 1/b

där
f är linsens brännvidd
a är avståndet från linsen till motivet
b är avståndet från linsen till den projicerade bilden.

När man fokuserar linsen för "oändligt", dvs tillräckligt långt bort för att 1/a ska bli försumbar i formeln ovan, så blir avståndet från den projicerade bilden till linsen samma som brännvidden.

När man fokuserar närmare så drar man ut linsen från bildplanet (det följer av formeln ovan). Alltså är den enda effekt du får av mellanringar att du kan fokusera nära. Dvs närmare än vad den normala närgränsen är på ditt objektiv. Det enda som begränsar närgränsen är (i princip) hur långt du kan skruva ut objektivet när du fokuserar, och detta avstånd ökar om du monterar en mellanring.

PD

Tack allihopa för denna uppfräschning av mina objektivkunskaper.
Man kommer alltså tillbaks till bälgkamerans tid när man kunde skjuta fram linsen, men det hade jag i stort sett glömt bort.

(Christer Törsleff (Christer1) skrev:
..enligt Cyberphoto..)

Misstänker att det blivit ett missförstånd någonstans. Det är inga nybörjare som jobbar på Cyberphoto. Så detta med ljustyrka och dylikt känner dom garanterat till, vore mycket konstigt annars.
Mvh Mats.

Christer1 skrev:
Det är inga linser i mellanringarna, enligt Cyberphoto tappar man då inte i ljusstyrka.
Christer
Jag hade inte citerat Cyberphoto helt korrekt. Order "nämnvärt" hade jag utelämnat och det ber jag om ursäkt för. Man får välja sina ord på guldvåg i det här forumet.

Christer1 skrev:
Skalan blir väl 118/50=2,36:1 eller hur räknar du?
Hur har du räknat fram 3-4 cm?

Jag fick ca 1,5 så här: 125/83. Vad är då 125? svar: 118+7. 7mm är det ungefärliga utdraget man kan få med fokuseringssnäckan i objektivet.

Med formeln 1/f=1/a+1/b och f=50, a=125 får jag att b=83.

83mm från objektivets optiska centrum torde bli ca 4 cm från frontlinsen, men det är bara en grov uppskattning från min sida

Hänger ni med?

Ni räknar fel båda två.

Avbildningsskalan (förstoringen) är utdraget delat med brännvidden.

Med 68mm mellanringar får vi då 68/50 = 1,36. Med fokuseringen på objketivet får vi ytterligare 7,7mm och då blir det 75,7/50 = 1,51.

Olle,
Du som är proffs på det här kan du räkna ut närgränsen för dessa kombinationer eller beskriva hur jag skall räkna.

50 mm Närgräns 45 cm Förstoring 1:1
12+50=62 Närgräns ? Förstoring 1,24:1
20+50=70 Närgräns ? Förstoring 1,4:1
36+50=86 Närgräns ? Förstoring 1,72:1
12+20+36+50=118 Närgräns ? Förstoring 2,36:1

Dom 7,7 mm som objektivet kan förskjutas ger väl området som man måste placera kameran inom för att få fokus. På 50mm bör det väl då vara 45 cm till oändligheten räknat från sensorn.
Men vid 118 mm kan det väl inte röra sig om så många cm som man måste placera kameran inom för att kunna justera in en skarp bild.
Det vore rätt bra att veta detta innan man köper en sats ringar.
Man kanske inte behöver köpa alla mellanringarna.
Hälsningar
Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar