Annons

Någon som är bra på hägrar? Fota ungar i rede?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Medan jag letade efter en plats att kyssa en vacker flicka på hittade jag tre hägerbon på liten yta. Det låg äggskal under, så det bör finnas ungar? Vad jag nu undrar hur långt bort bör man vara för att inte störa ungar och föräldrar? Är det OK att ta telet på ryggen och klättra upp i ett träd 15m bort?

/Pontus

Ja, du, vad svarar man på det? Man kan undra hur vacker flickan egentligen var, eftersom du blev distraherad av fågelbon...???

Hur som helst så tror jag det har väldigt mycket med omständigheterna att göra, hur vinden ligger, hur "snyggt" och tyst du klättrar, din klädsel mm. Jag tror dock att du kan vara säker på en sak: Om du råkar skrämma iväg dem vid ett tillfälle så skrämmer du inte bort dem permanent. Fast, det är klart, då blir ju väntan på "bilden" längre.

Jag är rätt säker på att du kommer skrämma dom (störa dom) om du är 15 meter ifrån. Iofs beror det lite på hur vana just dessa hägrar är vid folk, men 15 meter är kort.

Att fotografera fågelungar och fågelbon är inget man ska göra. Du kan förstöra häckningarna totalt. Så snälla rara, stör inte fåglarna! Låt dem vara i fred!

hils
Mats

fd fågelskådare

LarsV skrev:
Ja, du, vad svarar man på det? Man kan undra hur vacker flickan egentligen var, eftersom du blev distraherad av fågelbon...???

Mycket vacker... Det var faktiskt så att vi råkade breda ut en filt under det ena av bona utan att se det. En av föräldrarna kom och matade och strax därefter bajsade den ena ungen (?) på den vackra flickan...

Jag har varit och rekat lite mera, försiktigt nu när jag vet var det är. De fyra bona ligger rakt över en promenadstig i närheten av bebyggelse, och när jag kom stod det en man rakt under och plockade brännässlor. Ungarna är nu rejält stora. Jag studerade dem en stund och de verkade totalt oberörda av passerande människor. Fortsatte mata regelbundet, verkade inte nervösa. Tog några bilder underifrån, men har nog övergett tanken på klättring. Det finns en plats på andra sidan vattnet där man ser ett av bona utan för mycket störande grenar. Med 400mm +2x-konverter går det nog att ta någon bra bild.

Tack för kommentarerna! Jag håller med dig i princip Mats, men det går att fotografera fågelungar och bon, bara man kan arten, vet hur människovana de är och tar det ytterst försiktigt.

/Pontus

Hustomten skrev:
Kan du arten, med tanke på din fråga? Jag tycker du bör avstå från att gå för nära.

Nej, precis. Rubriken är "Någon som är bra på hägrar?" vilket innebär att jag inte kan arten. Jag har bestämt mig för att försöka fotografera dem från andra sidan vattnet med 800-1120mm brännvidd just för att inte ta några risker, även om folk passerar under bona dagligen, synbarligen utan att störa dem. Jag menar bara att det inte är skrivet i sten att man inte får fotografera fågelungar, utan man bör veta vad man gör. Ursäkta om jag var otydlig.

/Pontus

Jag har fotat väldigt mycket hägrar och vi ringmärker också dessa.

Hägrar är mycket tåliga djur som inte bryr sig speciellt mycket om människor. Problemet kommer som alla säger när dem har häckning. Nu är ju häckningen eller ja, boliggandet över så risken är mycket minder att någon illa händer nu. Men man får vara väldigt försiktig och använda sunt förnuft när man rör sig nära dessa djur.

Jag hade fotat ifall jag hade varit du, du kan närma dig sakta men inte allt för nära. Du märker när dem börjar bli stressade av din tillvaro, då äre bara att lägga benen på ryggen och försvinna.

/Martin

Ungarna är riktigt stora nu, så den kritiska perioden är nog över som du säger. Första gången jag var där var man kanske inte helt diskret, eftersom tankarna var upptagna av annat. Andra gången närmade jag mig långsamt och märkte inga som helst tecken på stress. Om de brydde sig om något var det nog mannen som traskade runt nedanför, men inte ens detta verkade bekomma dem. Är ungarna kvar ska jag nog ändå försöka ta dem över vattnet, dels för att inte störa i onödan, dels för att boet är mycket öppnare från det hållet. Tack alla!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar