Annons

Någon norrbottning som hann med.

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Är det någon norrbottning som hann med att fota norrskenet i kväll?

Jag hade varit under jord i gruvan hela kvällen, kom upp i dagen strax före midnatt och vilket norrsken det var, så kraftfullt har jag inte sett det på flera år. Hoppade ur gruvkläderna och duschade, skyndade hem till kameran.. för sent. Norrsken är flyktigt. Det är fortfarande ett rjält grönskimmer på himlen, men det är allt för utspritt nu (halva himlavalvet), inget att fotografera. Men var det någon annan här som hann med det?

Jag är en västernorrlänning :) som fick med delar av norrskenet. Det låg dock rätt lågt på himlen så jag fick inte med allt. Jag missade dessutom det vackraste himlaspelet och var en halvtimme för sen.

Jag är dessutom helt nybörjare och grön (!) på både natthimlar och norrsken så det skulle vara kul att höra era kommenterar.

Se den på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=474829

Tagen med f3.5, 10sek, 18mm

peterA

peterA skrev:
Det låg dock rätt lågt på himlen så jag fick inte med allt. Jag missade dessutom det vackraste himlaspelet och var en halvtimme för sen.

Ja norrksen är flyktigt, man får vara snabb.

Att det var lågt på himlen kan dock vara en stor fördel, eftersom man då lättare, utan konstiga vinklar, kan få med lite annat på bilden vilket ofta höjer hela bilden.

Detta är min bästa norrskensbild och här en annan. De är dock bara scannade från (små)papperskopior, så kvalién är lite si och så. Nån gång när jag får tid så skall jag skanna negativen (å uppdatera hela min gamla hemsida).

Jag såg norrskenet från stugan utanför Kilafors, Hälsingland - där det ju inte blir lika fint som i Norrbotten men ändå... Som vanligt när jag skall fotografera något intressant djur eller fenomen har det mestadels försvunnit/slutat när kameran väl kommer fram, men helt tokigt vart det inte för att vara första gången.

Bilagor

• fs_20050910_000109_400.jpg
    fs_20050910_000109_400.jpg
    44 KB · Visningar: 1,083
Ohh, norrsken är så vackert.. Såg lite av det i Härnösand i lördags också, dock inte nykter och ingen kamera.. Två negativa saker.. =) Men det kommer nog fler.

Japp, jag hann med....åkte just hem från från en liten fotoutflykt till kalix älv (se bild i mitt natur-album) och såg rätt så mycket norrsken.
Bilderna kommer dock först imorgon(dia). Blir intressant att se fast jag var lite trött så jag ides inte vara ute så länge trots norrskenet....

Har ett livligt minne från min barndom när jag var i Umeå under vinter och såg ett norrsken som jag aldrig sett maken till senare.

Färgerna var klara och starka i rött, grönt, gult, blått m.m för att inte tala om ljudet, det lät som om någon satt en sprakande högtalare intill mig på högsta volym.

Annars har jag mest sett de som bilderna ovan visar.

micke80 skrev:
Tyvärr inte den här gången men i månadsskiftet var det ett rejält stort norrsken här ovan för Klövsjö. Tyvärr verkar jag haft nåt på linsen som gav en rätt mysko störning men nåt blev det iaf...

/Micke

Precis det där fenomenet som du har på dina bilder (de runda ringarna), har jag också råkat ut för på många norrskensbilder!
Någon som vet vad det är? Varför blir det så?

Jag var inte ute just den dan...men dagen efter och då var det också ett kraftigt norrsken.
Har laggt upp några av bilderna jag fick.

Mvh Micke

zeeke skrev:

Färgerna var klara och starka i rött, grönt, gult, blått m.m för att inte tala om ljudet, det lät som om någon satt en sprakande högtalare intill mig på högsta volym.

Norrsken ger faktiskt inte av sig nå ljud. ;)
Och det kommer inte mer norrsken bara för att det är kallt ute, varför det kan kännas så beror på att det är kallt när det är en molnfri natt, och det i sin tur gör att man kan se norrskenet.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar