Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon idé att köpa SD Extreme III??

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Har en Pentax *ist DS och börjar tröttna på mitt sega standard SD-kort. Hittar SD-kort till bra priser på Webhallen.com och funderar på att köpa upp mig. Tänkte ge mig på 1Gb men kan inte bestämma mig för om jag skall ta Ultra II eller Extreme III? Kan min Pentax ö.h.t skriva så snabbt till kortet så att det är någon idé med Extreme III? Det är ju inte jättestor prisskillnad, men om min kamera ändå inte kan utnyttja det snabbare kortet så känner jag inte att det är någon idé att köpa Extreme III'an.

Vad tycker ni och hur har ni gjort?

Jag har inga djupare kunskaper om just din kamera, men jag tror inte många kameror kan utnyttja det fullt ut.

Dock så kan det gå fortare vid tömmning med kortläsare, om du använder USB2 eller snabbare firewire

Mitt råd till dig är att satsa på ett så snabbt kort som möjligt. På så sätt säkrar du upp för framtiden om du skulle vilja byta kamera om ett par år exempelvis. Merkostnaden är i ett längre perspektiv försumbar.

Köp det kort som ger dig mest idag!
När det gäller elektronik så är det ingen ide`att köpa för framtiden!
Det som är snabbt idag är långsamt imorrn!
Det är ju inte ens säkert att din framtida kamera har SD-kort...
Det är bara du som vet om det är värt de extra pengarna!

Svjv är det bara de allra snabbaste kamerorna, som tex D2x som "bottnar" ett ULTRA II. Jag tror inte att någon av "konsument"-kamerorna klarar så värst mycket över 5MB/s och det är inte mer än halvfart på ULTRA II. Extreme III är väl dubbelt så snabbt som ULTRA II om jag inte minns helt galet.

Sandisk kör ju någon sorts kampanj just nu.. eller så har de bara dumpat priset rejält på sina Extreme III kort. Jag köpte ett 4GB CF-kort från cyberphoto för 2400:-, en sänkning på nästan 1600:- sedan förra veckan.

Skiljer 75:- på ett SD Extreme III 1GB och ett Ultra II numera.

vid avläsning?

hej!

hur blir det när man läser av kortet med FW eller USB via läsaren? (inte kameran) vist har man nytta av hastigheten där?
Dessutom är väll prisskilnaden så liten att är det och fundera på?

--J--

Precis, jag tror den stora (enda) skillnaden är på PC-sidan, hastighetsskillnaden i kameran är inte lika märkbar. Tidgare köpte jag Ultra II eftersom det gav mer för pengarna, nu när det inte skiljer så mycket skulle jag köpa Ultra III.

Så själva nedsparningen till minnet efter att kortet tagits blir inte snabbare med Extreme III... Och för min del så spelar det ingen roll om hur snabbt det går att spara ner bilderna till PC'n. Tar inte så många stora bilder och tömmer kameran ofta.

Nu lutar det åt Ultra II'an för 579 kr (1gb)...

Hoppsan, missade att det var SD...

...hastigheten på kamerasidan är kanske ännu mindre intressant då eftersom SD-kort redan är ganska snabba. Då hänger det på om prisskillnaden är liten nog för att motivera lite snabbare hantering på PCn. Jag tycker egentligen inte det, har inte så bråttom när filerna ska över till hårddisken.

snysop skrev:
Har en Pentax *ist DS och börjar tröttna på mitt sega standard SD-kort. Hittar SD-kort till bra priser på Webhallen.com och funderar på att köpa upp mig. Tänkte ge mig på 1Gb men kan inte bestämma mig för om jag skall ta Ultra II eller Extreme III? Kan min Pentax ö.h.t skriva så snabbt till kortet så att det är någon idé med Extreme III? Det är ju inte jättestor prisskillnad, men om min kamera ändå inte kan utnyttja det snabbare kortet så känner jag inte att det är någon idé att köpa Extreme III'an.

Vad tycker ni och hur har ni gjort?

Här har du en lista på en faslig massa olika kort som testats med Konica Minolta 7D och 5D. Som du ser så har det verkligen betydelse vad man väljer för kort och det har också betydelse vilken kamera man har och t.o.m. vilken version av kamerans firmware. Klart är att en SanDisk Extreme III i detta fall är snabbast och snabbare än ett Ultra, men är det så mycket snabbare att du är villig att betala för vad det kostar i förhållande till till exv. ett Ultra som kanske är näst bäst? Försök att hitta något motsvarande test gjort för Pentax.

http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp

Kan säga att på min 350D skiljer det inte mycket mellan korten!

Extreme lll: 4.888MB/sec
Ultra ll: 4.854MB/sec
Tyckar man det är avgörande så...

Jag bestämde mig för att snåla. Köksrenovering + objektivköp tömmer snabbt plånboken. :) Men ett Ultra II kommer nog räcka för mig ganska länge... kör ju med standard 256 mb idag och det räcker inte långt. :)

Jag knäpper ju inget i RAW så övertankningshastigheten är inte jätteviktig.

Nu är det ju inte bara hastigheten som skiljer UltraII från ExtremeIII korten. Vad jag har förstått så är extreme-korten bla vattentäta, dvs tappar du kameran i plurret så ska bilderna på kortet klara sej.
Sen har det åtminstone tidigare följt med en mjukvara för att återskapa raderade filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar