Annons

Någon analog makt kallar tillbaka en som förfallit till D2X ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Att jag är digital vet många, men jag fick tanken att låna min pappas gamla mellanformatare. Hur farligt kunde det vara?

Jag har skaffat 120 film. Efke 25 och 50, Det är väl inte heller farligt?

Strax därefter startar jag upp en fotosektion inom Saab´s fritidsverksamhet och upptäcker att där finns ett mörkrum stående som användes för typ 10 år sedan då en tidigare fotosektion var aktiv. - Nu blir man orolig

Som jag nu hört skall det finnas utrustning där för att kopiera 6x6. - Huvva!

Jag fattar inte riktigt varför jag dras till det mörkrummet, men det är sannolikt några historiska elaka spöken som tvingar mig dit. I morgon skall jag få nycklarna, vad som händer sen vet inte ens gudarna.

Världen är full av onda andar ;)
 
Grattis till mörkrummet. Det ska nog gå bra, är själv inteserad att prova med lite mellanformat som kompliment till digitalaren. Men det har en fem års plan...

/ Erik
 
Arleklint skrev:
Jag fattar inte riktigt varför jag dras till det mörkrummet..

Hantverket, spänningen och tillfredsställeksen att man utfört hela kedjan själv.

Det händer att man får sådana tvångstankar. Mellanformat är riktigt "billigt" numera, ja om man räknar bort hbl ;)

Fast vill man, kan man nog hitta en komplett hbl för 5-6000:-
 
Jag har aldrig jobbat med mellanformat, men väl analogt. I mina tonår bodde jag i mörkrum med mina svartvita Tri-X filmer, men vem kunde tro att spökena var så starka att dom drar mig dit igen... med mellanformat?

Jag tycker det känns jätteroligt att ta upp det. Man blir förvånad hur ödet/spökena kan styra!
 
Re: Re: Någon analog makt kallar tillbaka en som förfallit till D2X ;)

Jeppe skrev:
Hantverket, spänningen och tillfredsställeksen att man utfört hela kedjan själv.

Det händer att man får sådana tvångstankar. Mellanformat är riktigt "billigt" numera, ja om man räknar bort hbl ;)

Fast vill man, kan man nog hitta en komplett hbl för 5-6000:-

Jag kör min farsars gamla kamera, låt oss börja där ;)

Inget spöke har ännu tvingat mig till Hasselbladare, även om jag tänkt tanken ;)
 
Jag har också hamnat i en analog fas efter en tid med enbart digitalt. Har köpt flera rullar svartvit film som jag bränt av och framkallat.

Det är riktigt kul. Men det höll på att börja illa (vilket redan avhandlats i en annan tråd) när jag av misstag köpte fel sorts framkallare. Något som gav mig riktigt dåliga negativ.

Men nu har jag i alla fall köpt en förpackning med rätt sorts framkallare. Ser fram emot nästa rulle som ska soppas. Ska bara ut och klämma av lite bilder först.

/Joakim

Förresten - visst är det något speciellt med ljudet från en analog kamera! :)
 
Till skillnad mot dig Janne så har jag "tyvärr" aldrig tidigare agerat i ett mörkrum men som det nu har fallit sig så har jag blivit en utav de medlemmar som lite mera jobbar på att få iordning ett mörkrum för LM Ericssons fotoklubb i Stockholmsregionen.

Jag ser mycket fram emot att få stå i mörkret och se hur bilderna växer fram. Det kommer att bli många misstag och mycket lärande under vinter/vår men kul skall det bli.

Jag har absolut ingenting emot det digitala, det är jätteroligt men eftersom jag inte slabbat i mörkrummet tidigare så skall det bli en upplevelse.
 
Jimpawa skrev:
Jag vill också ha ett mörkrum:) Skulle va som en dröm:)

Jag skall inventera och städa först. I morgon kan jag förhoppningsvis rapportera vad jag fann i detta rum som i princip varit låst och oanvänt i 10 år.
 
Senast ändrad:
Grattis och välkommen in i mellanformatarnas härliga livsstil.
Det är en otrolig upplevelse som jag unnar dig helt och fullt...Även om du hoppar av.
Bara hoppas rummet ger dig tillfredställelse.
Mvh/-Anders
 
Analogt

Jo, det där med analogt är farligt. Särskilt nu när YFO i Malmö har fått in 30 rullar Ilford HP5 (småbild) som de säljer billigt (29 kr styck).

Gissa vem som genast handlade ett par rullar och plåtade insidan ev en UBÅT idag?


NIKLAS
www.niklaswibom.com
(HP5 och D76 framkallare)
 

Bilagor

  • 6_mini.jpg
    6_mini.jpg
    33.1 KB · Visningar: 929
Jag började digitalt men fick en gammal analog kamera av en här på fotosidan, och jag måste säga att det är riktigt kul:) Det som saknas nu är ett mörkrum så jag kan framkalla och kopiera själv, eftersom det är så satans dyrt att framkalla och kopiera sv/v på labb.
Av någon anledning?!
 
Själv så fick jag en uppenbarelse när jag öppnade kylen häromdan & några rullar 120-film som legat där i några år på något konstigt sätt grep tag i mej. Plockade ut en rulle & funderade. Hmm, den där gamla Ansco lådkameran som jag aldrig använt, den tar väl 120-film?

Grävde ur ett gäng garderober innan jag hittade den & mycket riktigt, filmen gick i än om kameran egentligen ska ha en några mm bredare film... Arbetade igång slutaren så att den åtminstone öppnade nästan varje gång jag exponerade & tog några testbilder genom fönstret, om det blir nåt & vad jag ska göra av det vetegudarna men helt klart så finns det en mystisk dragning i film som helt plötsligt greppar tag i en!

Så här ser kameran ut...

//Larsa
 

Bilagor

  • ansco.jpg
    ansco.jpg
    26.6 KB · Visningar: 411
Akta dig Janne, annars kan det gå som för mig - D70:n börjar bli dammig, börjar sälja av Nikon-gluggar till förmån för Hbl-dito. Aj Aj Aj! ;-)

//Lasse
 
Janne, säg bara till om du vill testa en RIKTIG mellanformatare :) HBl 500C årsmodell 67 (eller om det var 66, kommer inte ihåg riktigt)

Du får lugnt låna min! Den är superhärlig att fota med! Två av bilderna i detta album är tagna med den, du kan säkert gissa vilka :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.