Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nå, har du några planer för den nya fotosäsongen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
Hur gärna vi än vill säga att vi inte styrs av årstiderna i vår hobby så är detta en sanning med modifikation. Det b l i r mera gjort under den ljusare delen av året.
Och idag är den första vårdagen.
Har ni några idéer för den kommande fotosäsongen?
Eller om jag frågar så här: Har ni projekt på gång som skall bli av i år eller är det enbart det som dyker upp i den vardagsnära omgivningen som ni förväntar er skall bli årets bilder?
Ja, jag bara undrar.
Us

Visst finns det gryende tankar på framtida projekt..tänker förbättra hm..mina bilder på grågäss bl.a..och det blir mer macro och vatten i god blandning förhoppningsvis,
vidare är det tänkt att göra något nedslag i Hallands natur och klippor på västkusten.
mvh/gunte..

Det kallar jag en målsättning. Själv umgås jag med planer på att inventera småländska ödetorp och spana litet efter vad som finns kvar från 50-talet eller tidigare som inte är kyrkor eller kommunalhus under någon vecka i maj. Det bör finnas en del kvar men som vanligt är jag är väl ute i grevens tid, det mesta har väl fallit omkull .....eller älskats ihjäl av någon glad tysk eller dansk. Nåja, det får bli som det blir, ibland dyker det upp något annat trevligt än man tänkt sig under resans gång - men då är man där igen, slumpen längs vägen styr bilderna......;-). Men det finns en charm i det också.
Ulf

PS. Thinkin' of it.......det borde väl vara läge att dokumentera de svenska folkparkerna nu -innan de helt har skattat år förgängelsen? några som ställer upp.... :)?
DS

Mina fotografiska mål i år:
Att ta massor av bilder av svensk natur till ett bildspelsprojekt med arbetsnamnet "Naturens krafter".
Att göra något vettigt av de 40 rullarna bilder som jag tog på Färöarna i fjol. En utställning kanske?
Att sätta upp färgfotolabbet och köra Ilfochrome en sista runda innan jag går över till digital bildframställning.
Att planera höstens fotoresa till något fjärran ställe med intressant flora och/eller fauna. Drömmer om Galapagos.

Jo, sen var det ju det ständiga dilemmat: Borde sortera och rensa bland alla bilder i byrålådan. Men sånt kan man ju inte göra på sommarhalvåret, eller...? :)

Senast ändrad:
Jag planerar att resa till Danmark, skagenområdet och plåta nu i april, sen planeras det för en resa till Rom och Vendig senare i år...mycket att plåta där oxå hoppas jag :)

Har inga direkta projekt utan min målsättning är att utvecklas som fotograf och att försöka ta (enligt mig själv) bättre bilder för varje gång jag är ute.

Jag har dock lite tankar på att testa en del med gömsle. Främst då för fågel. Men projekt längre fram i tiden går man ju och "spånar" på.. :=)

Till hösten ska jag förresten påbörja "Nordisk Naturfotolinje" uppe i Alta i norra Norge. Där kommer det att finnas möjlighet att göra något projekt..bla på platser som Island, Grönland och Svalbard. Förhoppningsvis kan man komma fram till ett bra och intressant projekt som man kan genomföra då.

Mvh
Jonas

Senast ändrad:
Harstena

Jag tänker ta med kameran till ön Harstena på ostkusten och göra bättre ifrån mej än förra året. Dom bilderna jag tog där sommaren 2002 kan jag inte med att lägga upp här. I somras tyckte jag att dom var ganska bra, men nu när jag gått i livets (fotosidans) hårda skola, så tycker jag att allt jag åstadkommit hittils är skräp.
Det är bara att bita ihop och kommma igen. Det är ju bra för mej som har möjlighet att bo där i flera veckor varje sommar och kan åtekomma till motiven om dom inte blev så bra.
/Catarina

Jag har som mål att fånga 300 olika fågelarter på bild. Främst för att lära mig om olika fågelarter och se vilka arter som är mer intressanta än andra att fotografera.

Kanske ska tillägga att jag blir inte besviken ifall jag inte klarar mitt mål men det kommer alltid fler fotoår.

lcf

Jag skall komma till skott med ett stillebenprojekt jag gått och klurat på länge. Och plåta mer trä överhuvudtaget.

Sen funderar jag lite på att försöka mig på att fotografera korpar men det återstår att se om det inte är att ta sig vatten över huvudet.

Sen måste jag fasiken sluta grotta i tekniken. När jag fått ordning på min E6-framkallning får det vara nog med experimenterande för ett tag, då måste jag koncentrera mig mer på bilderna.

Jag funderar på att "dokumentera" Lund så man har några fina bilder på denna stad innan man flyttar härifrån. jag har ett år på mig. Får se om man får den berömda tummen ur och verkligen gör det!

jimh skrev:
................................Sen måste jag fasiken sluta grotta i tekniken. När jag fått ordning på min E6-framkallning får det vara nog med experimenterande för ett tag, då måste jag koncentrera mig mer på bilderna.
Hear! Hear! som de skriker i engelska parlamentet när någon sagt något bra (är det därför det aldrig skriks så i vår riksdag....?).
Ja inte du personligen Jim, jag tror det är hög tid för många av oss, mig också naturligtvis, att sluta gräva i fotoväskan - bildligt talat - och använda krafterna på motiven.
Back to basics, 35 mm glugg/motsvarande på, mycket film och en klar målsättning! Kan det vara receptet vi falkat efter?
Nå, åter till planläggningarna!!
Us

Ska fortsätta att dokumentera mitt närområde, har hittat fina ravinområden som jag aldrig tidigare sett vid en älv. Mer natur, och förhoppningsvis lite mer svartvitt så man kan framkalla själv. Tror det kommer bli en intensiv fotoperiod :)

/A

Ja..ojojoj..Att lära mig att plåta människor är målsättningen. Förhoppningsvis ett projekt till sommaren med modellfoto i stadsmiljö..Annars låter ditt folkparksprojekt roligt Ulf, det är nog som sagt i grevens tid..Och så sluta köpa saker hela tiden..
MVH Erik Å

Har tre projekt i skallen, så förhoppningsvis
kan jag få ett av de gjort i år =). Vill fota porträtt på äldre människor i s/v mellanformat för de har så mycket att berätta som ingen har tid att lyssna till numer, sedan är det att dokumentera alla idrotter här i stan i väldigt starka färger (Velvia) och annorlunda vinklar för att ev ha en liten utställning i höst med de bilderna. Tredje projektet är en hemmlis ;), tycker att det är underbart att fundera och planera nya vinklar o påhitt, tyvärr faller det ofta på tidsbrist men skall försöka få mer tid över i år.

Mats.

Jag skall fortsätta mitt vilande projekt med att fotografera arkitektur i skymningsljus.
Perfekt nu i mars/april.

Folkparker?
Varför inte?

Jag kan ta ett gäng i Östra Mellansverige

Berätta mera om hur du tänkt dig...

lynxx skrev:
Folkparker?
Varför inte?

Jag kan ta ett gäng i Östra Mellansverige

Berätta mera om hur du tänkt dig...

Jag har tänkt mig svartvit fotografering, fungerande folkpark eller nedlagd, om "levande" dokumentation av det utbud som finns (dansbana, korvkiosk, pilkastning, skjutbana.....Ja vad det än är), vakter, publiken. Om nedlagd dokumentation av byggnader, afficher (brukar alltid finnas i bättre eller sämre skick, Om förfallet skick, bilder av detta. Helst textdokumentation om platsen, vilka byggde, varför, när i drift, när slogs den igen o.s.v. Gärna andra upplysningar, t.ex. vilken artist har rekordet (antalet besökare alltså o.s.v.)
Det finns alla möjligheter att bygga på det här efter egna idéer, jag har inget patent. ....;-)
Kan det vara något? Jag tror det börjar bli bråttom - vad tror du?
Hör av dig/er om intresse finns.
Us

Ska jobba färdigt med mina pågående projekt om Gamla Stan och Söder. Får jag tid över så tänker jag vidga mina vyer genom att börja fota människor.

Jag har en ide´ om att fota parkbänkar i sina miljöer. Jag har klarat av några stycken men har planer på att hitta fler i intressant miljö.

Skall nu på vårkanten försöka avsluta mitt eviga experimenterande med olika filmer , framkallare ,spädningar,papper,pappersframkallare
och annat ( slutar väl med Tri-X i D76!) och koncentrera mig på fotandet i stället . Vi har Åke Mokvists "De ovanliga" utställda på jobbet , fantastiska bilder och spännande människoöden ,
jag blev otroligt inspirerad men upp i den klassen lär man ju inte komma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar