Annons

Nättare systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimman

Medlem
Hej,

Jag kan inget alls om fotografering, men skulle gärna vilja lära mig. Jag har i dagsläget en vanlig digitalkamera (Canon IXUS 950 IS) och skulle vilja byta upp mig lite för att lära mig mer. De flesta jag känner köper en Nikon D-modell eller Canon EOS-modell i det läget. Dock känner jag att de är för stora och tunga för att jag ska ta med dem överallt.

Min fråga är därför om ni har något förslag på en systemkamera som inte är så stor och tung som ovan nämnda modeller. Jag har sneglat lite på Olympus Pen-modeller, är det en bra idé? De känns lite nättare, och därmed mer trolig att jag kommer att använda, och dessutom tycker jag att det är snygga kameror vilket aldrig är fel. Vad är de stora skillnaderna mellan P och PL där?

Baserat på detta, finns det andra kameror som ni skulle rekommendera som tar bra bilder, går att lära sig att fotografera ordentligt med, men som ändå är lite mindre och nättare?

Tacksam för svar!
 
Kika t.ex. på Sony NEX 3 och 5 och Samsung NX 10, 11, 100, Panasonic Lumix serien och PEN som du själv nämner. Fördelen med Sony och Samsung här är att de har lika stor sensor som en större systemkamera, APS-format, medan de andra har mindre sensorer.

Det är nästan omöjligt att hitta en kamera som inte tar bra bilder. Gå till en fotoaffär som har dem hemma och kika på dem och se vilken som känns bäst, det är det som är största skillnaden egentligen.
 
Det är nästan omöjligt att hitta en kamera som inte tar bra bilder. Gå till en fotoaffär som har dem hemma och kika på dem och se vilken som känns bäst, det är det som är största skillnaden egentligen.

Nej, bildkvalitén lär inte skilja speciellt mycket. Men ett problem som den här klassen av kameror har, men spegelkamerorna saknar, är tidsfördröjning. Och den skiljer väl mellan modellerna, kan jag tro. Har någon av leverantörerna löst dessa problem vid det här laget kanske?

Åtminstone jag blir rätt irriterad på att fokusering tar sådan tid på min kompaktkamera, jämfört med min D90.

Till Kimman: prova ordentligt, både hur kameran känns i handen, som du fick tips om ovan, men också hur snabb kameran är.

Per.
 
Kika t.ex. på Sony NEX 3 och 5 och Samsung NX 10, 11, 100, Panasonic Lumix serien och PEN som du själv nämner. Fördelen med Sony och Samsung här är att de har lika stor sensor som en större systemkamera, APS-format, medan de andra har mindre sensorer.

Det är nästan omöjligt att hitta en kamera som inte tar bra bilder. Gå till en fotoaffär som har dem hemma och kika på dem och se vilken som känns bäst, det är det som är största skillnaden egentligen.

Visst, idag är det nästan omöjligt att hitta en kamera som inte tar bra bilder - i teorin (och om det inte är en systemkamera skulle jag vilja tillägga). Så fort man köper en systemkamera riskerar man att hamna i AF-problemträsket, vilket man i mycket högre grad slipper om man väljer en kompakt. En kamera med felfokuserande AF skapar inga bra bilder. De skapar inte ens skarpa bilder i många fall med MF eftersom MF-stödet lutar sig på på delar av samma system som används för AF.

Tyvärr ser ju handlarna till att sälja grisen i säcken till sina kunder för de vägrar oftast kunden rätten att gå igenom och testa de exemplar de har inne om de nu har det. Förpackningen får inte brytas utan betalning. Så ofta går folk hem med en kamera som inte lirar ihop med de objektiv de har. Efter några dagar eller betydligt längre tid upptäcker många att allt inte står rätt till och sedan måste allt in på verkstan. Så ser det ut för alltför många tyvärr och det borde folk som "uppgraderar" från kompakter göras medvetna om. Vi som haft DSLR:er i ett antal år är många smärtsamt medvetna om att vi alltid själva måste ta ansvar för denna process för tillverkarna gör det inte.

Man får oftast kolla "vilken som känns bäst" av olika tillverkares olika modeller men det är en helt annan sak om man vill jämföra olika exemplar av samma kameramodell. Då är handlarna ytterst sällan lika öppna för att möta dina önskemål.
 
Jag tackar så mycket för alla svar. Eftersom jag än så länge inte kan fotografera och både vill lära mig, men även också bara ta lite bra bilder utan större jobb så vore det kanske en idé med en kamera som kan båda? Om jag tar Olympus Pen-modeller som exempel så verkar det som (om jag nu förstår det rätt) att de som heter E-P1 och E-P2 är lite mer avancerade och E-PL1 och kommande E-PL2 är lite enklare att hantera för en nybörjare? Kan man tänka sig att E-PL1 eller 2 är en bra instegskamera om jag är på jakt efter en lite nättare kamera där jag kan lära mig att ta bra bilder genom manuella inställningar och lära mig en systemkameras egenskaper, men samtidigt ändå bara kunna sikta och trycka och få en bra bild om jag skulle vara på det humöret?
 
Alltså kameror är inte svåra att hantera för nybörjare. Jag vet inte vem som spritt ut det ryktet, men smisk ska han ha ;-)

Alla har ett auto-läge där du tittar i sökaren och trycker på knappen när du gillar det du ser.
 
Alltså kameror är inte svåra att hantera för nybörjare. Jag vet inte vem som spritt ut det ryktet, men smisk ska han ha ;-)

Alla har ett auto-läge där du tittar i sökaren och trycker på knappen när du gillar det du ser.

Jag tillhör dom som säger så.

Ju mer avancerad kamera desto svårare att ta bra bilder.
Ex1. Kompakt vs System i normalbelysning båda i autolägena. Färger, kontrast och brus upplevs behagligare i kompakten. (Kompakter har rätt stark brushantering, skärpa och färger för att få *tryck* i bilderna.

Ex2. Ljustarkare objekitv utan IS på system vs kitzoom med IS kameran i auto. Kameran tenderar att använda lägsta möjliga bländare. Är man ovan och inte använder manuella fokuspunkter så blir det oftast fokusoskärpa. Är man skakig så blir det även skakoskärpa.


/Stefan
 
Så vad skulle du säga om de alternativen jag just gav om jag är på jakt efter en kamera som jag kan ställa in manuellt, men även ta bilder "bra och enkelt"?

Olympus PEN modellerna är ju bra o smidiga http://www.dpreview.com/previews/olympusepl2/
Panasonic är små dom med http://www.dpreview.com/previews/panasonicdmcgf2/

Sonys NEX rekommenderar jag inte. För mycket menypillande.

De olympus och panasonic kan du lära dig mycket av som en systemkamera och byta till bättre objektiv, ändå liten med större sensor än kompakter.

Personligen gillar jag kånka omkring på stora systemkameror ;)

/Stefan
 
Jag kan tänka mig att priserna på PL1 sjunker lite nu när PL2 snart kommer. Är det värt att lägga några extra tusenlappar på PL2 eller kan det istället vara en bättre idé att få en lite billigare PL1 eftersom skillnaderna på dem kanske inte är så stora? Kommer det att vara väldigt stor skillnad på dem och är det något väsentligt jag skulle gå miste om med en PL1?
 
Jag kan tänka mig att priserna på PL1 sjunker lite nu när PL2 snart kommer. Är det värt att lägga några extra tusenlappar på PL2 eller kan det istället vara en bättre idé att få en lite billigare PL1 eftersom skillnaderna på dem kanske inte är så stora? Kommer det att vara väldigt stor skillnad på dem och är det något väsentligt jag skulle gå miste om med en PL1?

Beror väl på vad du vill göra och hur höga krav du har.
2::an har HD video och bättre ISO prestanda

Resten av uppgraderingen är typ försumbar.

/Stefan
 
Det är inte säkert att en systemkamera är bästa alternativet. Inte heller är det klart om man som regel bör välja en systemkamera med spegel om man väl har bestämt sig för att system är vad man vill ha.

Det är två var för sig ganska viktiga saker som skiljer en systemkamera från en kompakt eller långzoom. Det ena, och kanske det viktigaste är snabbheten från att man trycker på knappen till att bilden tas. Än så länge är kompakt och långzoom tröga på den punkten, medan systemkameror, vare sig med eller utan spegel, är mycket snabbare till skott. Skillnaden kan dock ganska snart minska, eftersom det nu finns kameror som använder kontrastmätning för skärpan som är snabba.

Den andra stora skillnaden är att man kan få god kontroll över skärpedjupet när man har en systemkamera, medan kompakten är lite av lotteri på den punkten och nästan alltid ger mycket stort skärpedjup, medan en kreativ fotograf ofta önskar sig ett kortare. Här är det också stor skillnad mellan olika systemkameror, och de som inte har spegel är helt överlägsna när det gäller kontroll av skärpedjupet. Det är omöjligt att avgöra skärpedjupet visuellt med spegelreflex, och det har varit så i mer än ett halvt sekel. Man får lite bättre koll när man chimpar, men med spegellösa kan man kolla innan man knäpper.

Övriga saker som många räknar in i "kreativ" fotografering, att kunna ställa manuellt eller få automatik där man väljer bländaren, de finns hos avancerade kompakter lika väl som på systemkameror.

Så summan av kardemumman är att man inte behöver en systemkamera för att lära sig; det går precis lika bra med en bra kompaktkamera. Man behöver inte heller system för att få bra bilder; bildsinnet finns någonstans hos fotografen, aldrig i kameran. Man kan snarare ha glädje av en systemkamera om man upplever svagheterna hos kompakten som besvärande. Det stora skärpedjupet, den långa fördröjningen från att man trycker av tills kameran behagar ta bilden.

Jag har fotograferat i mer än femtio år. Jag skaffade en enkel kompaktkamera som min första digitala kamera; alltför enkel visade det sig, så jag bytte till en som hade lite mer sätt att ställa in, och jag bytte till ännu en som jag har kvar och är nöjd med. Den hänger med jämt, och den är aldrig i vägen. Som kamera för att ta de flesta sorters bilder är den bra nog åt mig, och jag vill inte släpa omkring på en klump till systemkamera ständigt; är inte heller förtjust i att plocka med objektiv för att det som sitter på inte stämmer med vad jag skulle vilja fotografera.

Jag har också en digital systemkamera. Jag valde en spegellös, mest för att jag tycket sökaren var bättre än på de DSLR jag tittade på - undantaget fullformat. Det handlar så klart om budget också, men jag hade tillgång till en DSLR som jag hade provat, och trots att jag kunde ta över den nära nog gratis, valde jag att köpa en ny spegellös, trots att den kostade nästan dubbelt mot en DSLR. En fördel med den spegellösa som jag inte var helt medveten om då, är att jag med den kan använda alla mina gamla objektiv, något som jag har haft stor glädje av. Jag har mycket bra objektiv från min Contax som jag har haft i omkring trettio år, och de får nu ett andra liv i den digitala världen.

Det finns alltså en sak till som talar för spegellös kamera. Man kan till flera av dem använda gamla objektiv, som inte funkar med DSLR.

Kameran jag valde bort är en Canon EOS 10D, och de tre skäl som talade starkast mot den var:
  1. Dålig sökare, för liten och ljussvag
    och omöjlig att använda för att ställa in skärpan
    -
  2. Tung och klumpig; inte alls bekväm att bära med sig
    -
  3. Regndansen för att ställa egen vitbalans onödigt krånglig

Jag har inga andra anmärkningar mot den. Den har väldigt bra optik och bilderna blir skarpare med den än hos den kameran som jag i stället valde, trots att den har färre megapixlar (6 mot 12). AF är snabb och pålitlig; vitbalansen funkar bra när man väl har vant sig vid den knasiga metoden. Den är gedigen och ger känsla av något rejält att hålla i. Fönstret på ovansidan är ganska bra för att kolla vad man har för inställningar.

En annan sak som jag har lärt mig gilla hos kameran jag valde, men som jag inte var medveten om när jag köpte den, är att skärmen som kan fällas ut och vinklas är mycket värdefull för ergonomin.

Svagheten hos min kompakt som jag har upplevt som mer påtaglig efter att ha skaffat systemkameran är att man har dålig kontroll över exakt var den ställer skärpa. Det beror på att fältet som kan väljas för skärpeinställning är ganska stort, och att det kan vara bättre kontrast i något annat som finns inom det fältet, som gör att kameran väljer att ställa på bakgrunden i stället för huvudmotivet. En annan sak hos kompakten som gör att jag sällan använder den på stativ numera är att man inte kan ta ur minneskortet medan kameran sitter på stativ. Därför använder jag alltid systemkameran när jag tar ateljébilder, utom när jag skulle vilja plåta just den kameran.

När det kommer till bildkvalité kan man i praktiken knappast se skillnaden. Mina två kameror är Canon PowerShot G7 och Panasonic Lumix G1.

Mot den bakgrunden skulle jag själv inte tveka att köpa en G11 eller G12 om min G7 säger upp sig. Vinstän jämfört med G7 är då att jag får en vridbar skärm; jag kan så klart ta RAW också med min G7. Och det finns en viktig ergonomisk fördel hos Canon G-modellerna jämfört med alla systemkameror jag har sett. Man kan med CHDK få högdagervarning redan innan man tar bilden. Det är oerhört bra, och jag skulle välkomna en sådan finess på systemkameran.

Panasonic Lumix G1 har också ett allvarligt fel i sökaren, som jag inte vet om det finns på deras nyare modeller. Jag har påtalat det för Panasonic, men de verkar inte vara intresserade av att rätta till det: När man använder kompensation, visar sökaren inte resultatet av kompensationen i bilden, utan sökaren blir sämre, med sämre kontrast, genom att den endera blir ljusare eller mörkare. Om man ställer mycket kompensation blir den nästan oanvändbar.

Så, mycket text, men det som jag vill ha fram är att det finns vårtor, ibland rejäla vårtor, hos praktiskt taget alla kameror, och det är inte säkert att system alltid är bäst, eller ens att det passar för en viss fotograf. Jag har sedan jag vande mig inte varit störd av fördröjningen i kompakten; jag har lärt mig leva med det. Jag har också lärt mig leva med problemet med systemkamerans sökare. Jag är också helt säker på att jag skulle lära mig leva med den fullständigt idiotiska metoden att ställa in en egen vitbalans i Canon DSLR; tusentals Canon-ägare gör ju det.

Men hur man än ser det, sä är det personliga ställningstaganden bakom vad man väljer, och det är nästan omöjligt för någon annan att råda i val av verktyg, när man inte vet hur det kommer att upplevas.
 
Senast ändrad:
Bra text om fördelar och nackdelar med de olika kameratyperna, men skall kommentera en par saker som jag inte riktigt tycker stämmer.

Här är det också stor skillnad mellan olika systemkameror, och de som inte har spegel är helt överlägsna när det gäller kontroll av skärpedjupet. Det är omöjligt att avgöra skärpedjupet visuellt med spegelreflex, och det har varit så i mer än ett halvt sekel. Man får lite bättre koll när man chimpar, men med spegellösa kan man kolla innan man knäpper.

Det finns skärpedjupskontroll på många systemkameror så man på ett tillfredsställande sätt får en bild av skärpedjupet i sökaren innan man tar bilden. Och så har det även varit i mer än ett halvt sekel.

Har inte testat detta själv men skulle väl tro att man även ser skärpedjupet väldigt väl om man använder live view.

Det finns alltså en sak till som talar för spegellös kamera. Man kan till flera av dem använda gamla objektiv, som inte funkar med DSLR.

Nu vet jag väldigt lite om spegellösa kameror men jag kan tänka mig att de på grund av att de saknar spegel kan ta väldigt många olika fattningars objektiv med adapter. Men! det kan även många systemkameror.

Dessutom går Nikons, Pentaxs och Sonys fattningar (kan vara fler) tillbaka flera årtionden och man kan alltså använda äldre objektiv med samma fattning utan adapter. Canon har vad jag vet fördelen att ha längre registeravstånd än många andra och kan tack vare det med adapter ta fler olika fattningars objektiv än tex Nikon och Pentax (Sony och Olympys är jag dålig på så det får någon annan fylla i hur det ligger till).

Och det finns en viktig ergonomisk fördel hos Canon G-modellerna jämfört med alla systemkameror jag har sett. Man kan med CHDK få högdagervarning redan innan man tar bilden. Det är oerhört bra, och jag skulle välkomna en sådan finess på systemkameran.

På i alla fall vissa systemkameror finns detta i live view, utan att behöva modifiera kameran med liknande CHDK.

Jag är också helt säker på att jag skulle lära mig leva med den fullständigt idiotiska metoden att ställa in en egen vitbalans i Canon DSLR; tusentals Canon-ägare gör ju det.

Ja det skulle du säkert, men varför göra det då det finns så många andra kameramärken som är trevligare ;-)
 
Bra text om fördelar och nackdelar med de olika kameratyperna, men skall kommentera en par saker som jag inte riktigt tycker stämmer.


Det finns skärpedjupskontroll på många systemkameror så man på ett tillfredsställande sätt får en bild av skärpedjupet i sökaren innan man tar bilden. Och så har det även varit i mer än ett halvt sekel.

Har inte testat detta själv men skulle väl tro att man även ser skärpedjupet väldigt väl om man använder live view.

På den här punkten råder oenighet. När man på äldre systemkameror för film trycker på nerbländningsknappen så blir sökarbilden mörk och grynig, och man kan i praktiken inte avgöra skärpedjupet. Skillnaden mot en spegellös kamera är väldigt stor. Jag vet inte heller om andra kameror med direktvisning har skärpedjupskontroll, men i luftbilden i sökaren hos många DSLR är det definitivt omöjligt att avgöra skärpedjupet och i många fall också var man har ställt in skärpan.

Finessen att kunna blända ner för att kontrollera skärpedjup har ju funnits under många decennier, men jag har aldrig haft någon direkt hjälp av den för att avgöra skärpedjupet. Skärpedjupsskalan på objektivet däremot, som alltid fanns förr, var en god hjälp när man ville veta var det blev hyggligt skarpt; den var däremot ingen hjälp för att avgöra hur oskärpan såg ut. Med en spegellös kamera där man har kontroll med nerbländning kan man faktiskt se hur oskärpan ter sig i bilden.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto