Annons

Nätbutiker - avbetalning för studenter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Saken är att det ju suger ganska hårt att vänta i ett halvår på något man skulle kunna ha NU, och det kommer att kosta en ungefär lika mycket i slutändan. Det halvåret av fotograferande är värt mer än de hundralappar man förlorar på räntan.

Ska kolla upp studentlån:) Kameradoktorn har inte Tokina tyvärr, så det funkar inte.

Angående avbetalning

Kolla in www.rajalacamera.se där kan du lägga ut betalningen på 6 månader genom dom vilket brukar gå bara fint utan 120000 i inkomst. Men se till att du kan betala räkningarna då dom kommer :)

Vi snackar ett objektiv för några tusen och inte en villa här..
Finns INGEN bank i världen som skulle hänga upp sig på om tog tar ett objektiv på räntefritt!!

Vi snackar ett objektiv för några tusen och inte en villa här..
Finns INGEN bank i världen som skulle hänga upp sig på om tog tar ett objektiv på räntefritt!!

Tror inte jag heller men man betalar mer. Kollade alternativet med en 12-24 Tokina till Canon. Kostar 8490 kronor kontant hos Cyberphoto. Om jag köper det räntefritt på 12 månader får jag totalt betala 9132 kr, alltså 682 kr mer.
Oavsett vad de kallar vad de kallar denna mellanskillnad så har jag i praktiken betalat 8% för att finansiera mitt kreditköp.
Att de sedan kan kalla detta räntefritt ser jag som ett hål i lagstiftningen.
Detta skall ses i ett läge där villalån ligger runt 2% i ränta.
Kan ett avbetalnigsköp kallas räntefritt också när villalånen ligger på 6% och fördyringen att handla ett objektiv på 12 månaders avbetalningen ligger uppåt 12-14% dyrare än att köpa kontant?
Den som lånar ut pengar gör det inte gratis och dessutom vill han ha betalt för risken han tar.

Kunde inte heller hålla mej...

Jag håller med er allihop ni nya som kommenterat på ämnet så här 4 år efter. Jag är dock övertygad att ämnet kan vara aktuellt för andra så kommentera på...

Jag vill flika in att som student, mindre bemedlad eller även som rik borde man alltid fundera på begagnat. Jag har köpt många bra nya objektiv men de jag köpt begagnat har alltid hållt samma klass men för 50-60% av priset...

Lars

Nu blir det min tur att komma med en uppföljare nästan ett år efteråt!
En finansieringsmöjlighet som, särkilt i tider kring årsskiftet, brukar vara aktuell är att skjuta på fakturan till den sista januari eller februari, detta för att kunna vänta in sin lön under den tiden på året då studiemedlet är som minst. Är det någon som har erfarenheter av en sådan modell, typ Cyberphoto eller Dustin (genom Klarna)?
Poängen skulle ju vara att ha tillgång till en Pentax K-5 under några dagar när man faktiskt har tid att sätta sig ner och grotta lite med den, inte att göra ett tvångsmässigt impulsköp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar