Annons

Nätbutik vs handlare på sta'n

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Kanske en dum fråga, men i så fall hoppas jag att ni har överseende. Saken är den att jag planerar att köpa ett Canon-paket som i nuläget består av en 350D + 4 st objektiv samt blixt. Summan av delarna hamnar på runt 35.000 om man ser till vad nätbutiker som ex. ScandinavianPhoto och Hegethorns tar.

Min fråga är denna: vad tror ni resultatet blir om jag spenderar en förmiddag med att springa runt i en bunt fotobutiker på sta'n och ber dem om att ge ett pris på mitt tilltänkta paket? Kommer de överhuvudtaget att ha någon möjlighet (eller intresse) av att matcha nätbutikernas priser, eller lär jag bara slänga bort några timmar av mitt liv?

Ordet är fritt! :)
 
Det är fullt möjligt att matcha nätbutikernas priser om man köper paket och ligger på lite. Man kan tillochmed komma någon % under nätbutikens pris om man är en skicklig prutare.
Det stora problemet är dock lagerhållningen, är det inte standard grejor så får du vänta på prylarna och då kan man lika gärna beställa från nätet.
 
Hej

När jag köpte min Canon 20D så köpte jag den på Kungsholms Foto i Stockholm. Dom var billigare än både Scandinavian Photo och Cyberphoto som jag tidigare köpt ifrån.
 
Skicklig prutare är jag inte, men jag skulle nog kunna acceptera om det blev max några få hundringar dyrare att köpa grejorna hos en handlare. Om inte annat så kan det vara att föredra om det skulle uppstå problem eller frågor, även om jag hittills aldrig haft några problem med nätköp (tack och lov!).

Och känner jag mig själv rätt lär det bli mer tillbehör vad det lider och då ligger det ju nära till hands att gå till samma handlare om man känner sig tillfreds med servicen och bemötandet, även om det kanske blir nån hundring dyrare än att beställa via nätet.
 
Bäst av allt med att köpa i butik är att man får grejorna i handen, DIREKT!
Även om man kan vela i veckor inför ett köp så vill man ha prylen så fort som möjligt när man väl bestämt sig. Nyhetens behag är stark!
Har själv precis beställt modellflygbatterier på Ebay, en veckas leveranstid från Hong Kong är plågosamt längen när man väl betalt prylarna.
 
Per: jotack, det där känner man igen! Bara att behöva vänta på sina grejor över en helg kan kännas som en evighet.

Tänkte dock att jag skulle hålla mina hästar i några veckor till och invänta presentationen av Canons nya modeller. Men visst kliar det i köptarmen NU..!
 
Besök Fysisk butik!

Hegethorns är även en butik som man kan strosa omkring i och klämma och känna på kameror/optik innan man bestämmer sig. WWW priser över disk :)

/Daniel
 
Det finns faktiskt fotobutiker som nuförtiden matchar scandinavian photo och cyberphotos priser. Åtminstonde i göteborg. Var inne på den som ligger på avenyn häromdagen. Dom va till och med billigare än scandinavan photo. Så nog kan det löna sig att ta en sväng på stan. Speciellt om man ska köpa mycket då brukar dom kunna pruta lite också.
 
Jag handlar på YFO, de är någon hundralapp dyrare än en del Webbsidor, men man slipper frakt och postförskottsavgifter så priset blir likvärdigt till slut, sen har man någon att prata med direkt om det blir några problem.
Sven-Åke
 
Det är lätt att tro att nätbutikerna automatiskt är billigare, så är det ofta inte. Jag köpte kamera och gluggar på Expert för samma priser som Scandinavian och Cyberphoto tar. Fick sakerna direkt och slapp porto.
 
Det får nog bli ett litet test i ett par lokala fotobutiker vad det lider så får vi se vad utfallet kan tänkas bli.
Expert däremot känner jag mig lite ovillig inför, deras personal har aldrig imponerat på något vis (lite halvnonchalant attityd är inte ovanligt). Men men, det kostar ju inget att ge dem en chans i alla fall.
 
När jag handlar dyra saker så är min lokala butik märkbart billigare än svenska postorderbutiker.

Däremot så är den lokala butiken dyrare på småsaker och mindre dyra saker jämfört med postorderbutikerna.

/Erik

PS, lokalbutiken är en Expert.
 
Stirra dig inte blind på Norrköping.
Iofs kanske Beckmans efterträdare kanske göra något, annars är det illa ställ i stan.
Expert mittemot McD i Linköping är inte som "andra expertbutiker"m Även Rapps Foto på Nygatan har jag fått för mig ska vara bra. Kolla där, t.ex.
Själv har jag handlat en del i Katrineholm, Bildstudion.

Köper man en grej så är det nog svårt att göra så mycket på priset, men tänker du lägga 35kkr så går det nog att göra desto mer. Skriv ut din kundkorg från Scandinavian och ta med dig när du ska snacka priser. Tänk dock på att vara beredd på att erbjudandet du får från butiken kan vara kortvarigt, det går nog inte att komma tillbaka efter några veckor med "Jo, när jag var här och snackade..."
 
Torbjörn: nej, du har helt rätt. Vid närmare eftertanke så snubblar man knappast över alla fotobutiker i Norrköping. Linköping är kanske också värt att beakta även om risken är att jag kommer att gå bort mig och aldrig mer hitta vägen därifrån... ;-)

Att skriva ut ett ex. av kundkorgen var ett bra tips. Man tackar och bugar!
 
Japp, Expert Fromholtz mitt emot McD i Linköping är en mycket bra affär. Oerhört kunnig personal (om man träffar rätt person) och bra priser (återigen om man träffar rätt säljare). Dehar alltid kunnat matcha nätbutikernas priser och ofta kunnat lega under. De verkar även ha bra kontakt med leverantörer eftersom att de hade Canon 10D (när det begv sig) och även 20D på lager när ingen annan hade dem. Kan plocka hem det mesta på kort tid.
 
Update: var idag i ett par fotobutiker i Norrköping och förhörde mig om priser. Det paket jag ursprungligen tänkt mig är inte aktuellt längre, utan utgörs i nuläget av en EOS 5D + batterigrepp + extra batteri + Speedlight 430EX + Sandisk Ultra 2 MB.

Hos Cyberphoto hamnar paketet på 36.000. De två lokala butikerna kunde som lägst sträcka sig till 41.000 (ev. minus några hundralappar) samt 43.000 (!!!). Jojo...

Ska försöka ta en runda i Linköping och se om de möjligtvis är mer förhandlingsbenägna.
 
lastrand skrev:
...Ska försöka ta en runda i Linköping och se om de möjligtvis är mer förhandlingsbenägna. ...

Ett bra sätt att få rätt pris är att fundera på vad man vill betala. Därefter ger man helt enkelt ett bud till handlaren:
-Jag köper ditt o datt direkt o kontant, om du ger mig priset bla.
 
En tanke bara...

Vi är ju ganska många fotofantaster här på FS. Kanske vi tillsammans skulle starta en fotobutik?
Butik på webben alltså, och främst till för oss medlemmar på FS.
3-4 fabrikat, inget i lager. Vi skulle säkert få shoppa för återförsäljarpriser.
Vi kanske inte skulle bli så poppis hos befintliga butiker, men de har ju fortfarande en stor marknad med alla kompaktkameror.

Jaja, som jag sa, en tanke bara.
 
Köpte nyss en EOS 30D + EF-S 10-22, batterigrepp, batteri, motljusskydd och UV-filter.
Gick till min lokale handlare och visade min budget samt lite nätpriser.
Det slutade mellan 1000 och 1500 spänn under priserna från våra stora svenska näthandlare ( Cyber, SF och Hege ), så visst går det om man har lite tur, eller kan snacka ( jag hade tur ;-) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.