Annons

Nätadapter USA-Sverige-Asien

Produkter
(logga in för att koppla)

Dahlberg

Medlem
Hej

Har letat runt i Forumen utan att finna något svar på min fråga, så please, ha överseende ifall jag tjatar om något redan debatterat. Tack!

En vän ska åka över till USA och jag tänkte be honom köpa en SmartDisk 40 GB FlashTrax till mig inför min stundande långtrip till Asien. Vad jag undrar är hur det fungerar med laddaren. I specifikationen står följande att läsa gällande både köp i USA och i Sverige;

Internal power: Rechargeable Li-Ion battery (2200 mAh capacity)
External power: 5V output AC/DC adapter

Tyvärr är inte de tekniska specifikationerna av det slaget att jag kan avgöra ifall jag kan använda laddaren i Sverige. År det är ett internt batteri som man laddar utan att ta ut det eller tar man ur batteriet och laddar i en "docka" och har denna docka i så fall en löstagbar nätsladd som jag enkelt kan byta till en med svensk och/eller asiatisk standard (om sånt nu finns). Har läst diskussioner ang byte av nätsladden gällande ex Canon 300D vilka har en "docka".

Alltså, kommer jag att få problem med laddaren eller kommer den att fungera även här i Sverige?

MVH
Annika
 
Hej!

Jag kan inte säga att jag vet men om du tittar en bit ner på den här sidan finns en bild på vad man får med i paketet. Jag tycker i alla fall som att det ser ut som en löstagbar nätsladd som man då bör kunna byta ut mot en som passar här och i Asien.
 
Frågan är vad laddaren KRÄVER för SPÄNNING och FREKVENS in.
I frågeställningen är det ointressant vad den ger ut, för om du har rätt in så får du rätt ut.
 
Men och andra sidan vet man vad laddaren/nätadaptern ger ut så är det ju en smal sak att hitta en med samma spänning i det här landet, 5V stod det ju och det har garanterat Classe några alternativ som ger. Bara den nya orkar leverera strömmen som krävs med.

Jag hade läst vad den gav ut (ström spänning) och traskat ner till Classe eller någon annan leksaksaffär för män och köpt mig en. Funkar den här så funkar den väl i Asien med eftersom deras nätspänning och frekvens är samma som här. En reseadapter från Eurokontakt till det som krävs i respektive land finns ju att få tag på vilket hotell som helst.

/Tobbe
 
Om laddaren är bra så tar den spänningar från 100-240 Volt & ca 40-60 Hz.

Med andra ord: det är bara att plugga in den i kontakten oavsett i vilken världsdel man är i.

Så läs specifikationen först!
 
Erik Schalin skrev:
Om laddaren är bra så tar den spänningar från 100-240 Volt & ca 40-60 Hz.

Med andra ord: det är bara att plugga in den i kontakten oavsett i vilken världsdel man är i.

Så läs specifikationen först!

Tack för era svar!

Nu har jag dessutom lyckats mer hitta info ang laddaren på FAQ:en http://www.smartdisk.com. Klantigt att inte titta här först, men men ...

The A/C adapter will work with input voltages of 100V to 250V, 50 to 60 Hertz. Therefore it can be used with most international electrical systems if an appropriate plug adapter is used.

Visserligen 50-60 Hz och inte 40-60 Hz, så det kanske inte fungerar överallt. Jag kan typ ingenting om ström, behöver jag kontrollera i resp land att de inte kör 40 Hz i sina nät?

//Annika
 
Återigen, tack för ert engagemang!
Jag låter kompisen köpa en i USA och får därigenom 30% "rabatt".

Trevlig helg!
Annika
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.