Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nätadapter KM Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Har insett att det vore praktiskt med en nätadapter till min kamera, men när jag såg priset tog jag mig en extra funderare... 519 SEK hos cyberphoto, det är ruskigt dyrt för en så simpel sak som en nätadapter!!! Nu är förvisso alla orginaldelar från Konica Minolta (och från andra märken också kan jag tänka mig) riktigt dyra, men i det här fallet skulle det ju gå att köpa en annan adapter. Spänningen står angiven vid kontakten på kameran; 6V. Men givetvis har man utelämnat information om strömförbrukning...

Är det någon som vet hur mycket ström som måste kunna levereras av adaptern? Kanske är det någon som äger orginaladaptern och kan titta om något står på denna? Skulle vara väldigt tacksam!!!
 
Det står tillockmed lite svagt i manualen att man kan ta en vanlig batterieliminator, kostigt nog eftersom tillverkare brukar vara intresseade att sälja tokdyra tillbehör.
 
Tack för svaren!

6V 2A är det alltså som gäller. Ska försöka hitta en nätadapter som antingen är fast på 6V eller är ställbar endast med skruvmejsel eller liknande. Känns dumt om man kommer åt nån knapp så att man får för hög spänning...

Vad händer för övrigt om man har för lite ström? Är det bara så att kameran inte startar eller kan den gå sönder på något vis?
 
Kameran går inte sönder av för lite ström,
det enda som händer är att den inte startar.
Det enda du ska vara noga med är att verkligen välja en eliminator och inte en laddare.
En eliminator har fast utspänning så länge den orkar leverera ström. Om brukaren (kameran) förbrukar mer ström än eliminatorn kan lämna sjunker spänningen (och eliminatorn kan bränna sönder). En kamera kan i vissa moment dra "mycket" ström t.ex vid uppstart eller vid en exponering. Om eliminatorn då är för klen kan spänningen dippa och kameran stängs av men den går inte sönder.
Väljer du däremot en laddare varierar dess utspänning med belastningen. Om brukaren drar väldigt lite ström kan utspänningen bli för hög och förstöra kameran.
 
Kan vara bra att välja en med stabiliserad spänning ochså, de billigaste batterieliminatorerna har bara en transformator och en likriktare. Det bör sitta en spänningsregulator och kondensator med i kretsen.

Är väll kanske inget större problem om man undviker det absolut billigaste eller suspekta prylar.
 
Nu har jag köpt den rekommenderade nätadaptern på Clas Ohlson och den fungerar utmärkt! Helst hade jag velat haft en med fast spänning på 6V för att inte kunna råka komma åt inställningen och få fel spänning. Men denna hade ändå en rätt trög knapp så om man är lite aktsam så är det nog ingen risk.

Hur pass riskabelt är det att få för hög spänning in i kameran igentligen? Denna nätadapter går upp till 7V, skulle kameran haverera direkt om den fick denna spänning eller är det ingen fara? Var går gränsen för hur mycket överspänning en kamera tål?
 
haagel skrev:

Hur pass riskabelt är det att få för hög spänning in i kameran igentligen? Denna nätadapter går upp till 7V, skulle kameran haverera direkt om den fick denna spänning eller är det ingen fara? Var går gränsen för hur mycket överspänning en kamera tål?

Det händer med all sannolikhet inget. 7V istället för 6V är 15% överspänning och det bör går bra. Dock ska man inte köra med överspänning under lång tid.
 
Jag har sagt det här i en annan tråd och säger det igen :eek:)

I botten av min 7D står det "9v" utan att jag förstår vad det är som är 9volt. Batteriet är på 7.2 och den externa nätdelen ska ge 6....

Men rimligtvis torde kameran överleva 9 volt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.