Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa inköp

Produkter
(logga in för att koppla)

pappakim.se

Medlem
Hej!

Jag har startat en verksamhet ganska nyligen, fotograferar mycket studio men har också gjort en del bröllop och dop och andra events.

Det jag sitter i funderingarna på nu är att göra en till investering.

Jag har en Canon 5D mk2 och lite olika objektiv. 24-70 70-200 och ett par fasta 50 och 85. Alla är canons egna utom 85an som är sigma. Bra grejer i alla fall.

Nu funderar jag på att köpa en riktig canonblixt, och egentligen vill jag fråga er. Tror ni att jag får mycket nytta av den udner bröllopsfotografering? Jag kommer inte använda den i kyrkan, kommer inte på fråga, men t.ex med motljusbilder och liknande, eller dominerar reflexskärmar över även dom dyrare canonblixtarna? Dessutom, det är inte alltid man har en assistent med sig. Kan då blixten vara en god investering?

Jag har också gått i tankarna på ett vidvinkelobjektiv, dels för all typ av arbete men också för att det kan vara kul att ha ett för hobbybruk.

Nåväl, era tankar!?

(Och gärna, den kunnige rekommendera mig en av Canons bättre blixtar och ge mig ett par goda argument för varför man ska välja den?)

Utan Blixt!

Hej! Mitt tips till dig är att strunta i blixten. Naturligt ljus slår blixten alla gånger. Sen kan man alltid bearbeta bilden i LR eller PS om man vill. Om du vill ha en bra allround optik så finns det en som är helt sanslöst grym! Nämligen Canon 35 mm f/ 1,4 L USM. Den är väldigt skarp, ljustark och prisvärd.
Använder den ofta.

Lycka till!

att du har en 24-70 men ändå har 50 och 85 mm som fasta gluggar trots att din standardzoom täcker in(nästan) dessa brännvidderna får mig att tro att du gillar stora bländare. Skall du skjuta med blixt i solsken måste du ju hålla dig inom blixtens synktid. Då blir du tvungen att jobba på väldigt stora bländare(ofta 16-22) eller med en massa starka ND-filter. Vad du än väljer av dessa två innebär de MECK i form av provbilder osv. Ofta när du har lite flow i porträttfotot kanske du inte vill ta massa provexponeringar och liknande som det innebär med blixt. Det kanske inte är något problem och jag har förutfattade meningar om dig men det är ofta vad det innebär. Anywayz blixt används ofta för att ta de där dansgolvsbilderna med en halvsekunds slutartid där blixten fryser ansiktena. De är rätt häftiga och kräver ingen större planering. Sen kan man ta jättehäftiga blixtbilder i alla möjliga situationer. En blixt är alltid bra att ha. Tänk på att även en billig kinablixt(yongnuo) för under tusingen ofta har ttl och såntdär lyx ida!

Absolut det viktigaste anser jag är ett hus till, (om du bara har ett),
med tanke på att du med din verksamhet förmodligen tar betalt av kunder.

Att det enda huset man har slutar att fungera
under t.ex ett bröllop, det får bara inte hända!!!

Du skulle klara dig med 5D Mark I som reservhus, den är fortfarande bra.
Samma pris på en beg sådan som en ny 580EX kan jag tänka mig

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Absolut det viktigaste anser jag är ett hus till, (om du bara har ett),
med tanke på att du med din verksamhet förmodligen tar betalt av kunder.

Att det enda huset man har slutar att fungera
under t.ex ett bröllop, det får bara inte hända!!!

Du skulle klara dig med 5D Mark I som reservhus, den är fortfarande bra.
Samma pris på en beg sådan som en ny 580EX kan jag tänka mig

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

håller med om att hus numero dos är prio uno!

Dock tycker jag att ett hus i stil med en begagnad 550d eller däromkring, alltså ett billigt APS-C som åtminstone klarar iso3200 duger. En 5d mk1 är BRA men om man är van vid en auto-iso kamera som 5d mk2 eller hyffsat modern aps-c så är det BÖKIGT SOM FAN att ställa om till manuell iso!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar