Jag är rejält närsynt och använder flera olika styrkor på glasögon beroende på vad jag ska göra. Med stigande ålder har behovet av bifokala glasögon infunnit sig.(jo, jag har provat progressiva glas men blev inte imponerad)
Normalt använder jag ett par med styrkan ca -7,5, de duger utmärkt att se i sökaren med, men jag ser inte helt skarp på långt håll, synskärpa är då 0,8-0,9 beronde på hur ljust det är. Det är ett känt faktum att närsynta ser sämre i mörker och skymning (kallas för nattmyopi).
Alltså använder jag starkare glasögon när jag kör bil på natten, styrka omkring -10! Men med de glasögonen ser jag inte skarpt i sökaren, det blir suddigt ock känns inte bra.
Min slutsats är att om man har en närsynthet som är fullt korrigerad eller t.o.m. överkorrigerad så ser man kanske inte att ställa in skärpan i sökaren ordentligt. Att glasögon ska vara antireflexbehandlade behöver jag väl inte påpeka i den här församlingen, jag har haft det i snart 50 år och ser med förundran på de som inte har det.