Annons

Närbildslinsset

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, närbildlinserna passar om frontgängan på objektivet är 55mm.

Men har du ett 55mm-objektiv, som du skriver, så är det brännvidden som är 55mm, och då kan ju gängan ha en annan diameter.
 
bara för att reda ut lite...
Din s5600 ska väl ha 1 cm närgräns?
Men visst ska de där passa, men har du 1 cm närgräns tjänar du nog inget på det...
 
Jag vet inget om den specifika kameran. Men många digitalkompakter har sitt makroläge i objektivets vidvinkelläge vilket gör att man måste gå väldigt nära och få ett perspektiv som inte är så tilltalande för precis alla bilder. Då kan det ju vara användbart med försättslinser för att kunna ta närbilder med zoomen inställd på längsta brännvidd istället.
 
har dock inte köpt kameran än men den är på väg så jag vet ju inte i praktiken hur närgränsen är men det står på alfadigi.com att den är 10cm iaf...
 
Enligt dpreview som du länkade till så står det faktiskt Macro: 3 - 10 cm och Telemacro: 1 cm to 1 m

Så om det stämmer så behöver jag ju antagligen det inte! Så bra billigare för mig då =)

Mne frågan är om det verkligen stämmer? Varför skulle du alfadigi.com skriva 10cm?
 
Nicklas Ridewing skrev:
Så bra billigare för mig då =)

Mne frågan är om det verkligen stämmer? Varför skulle du alfadigi.com skriva 10cm?
Inte bara billigare utan kanske bättre med, ju mer glass du stoppar mellan sensorn och ditt avbildade objekt så desto sämre brukar det se ut, det är mer ställen som ljuset kan brytas felaktigt på.

Jag skulle gissa att det är så att kameran har tre lägen, typ 10cm - oändligheten, samt två macro lägen, 3-10 och 1-100 cm. På alfadigi så kanske de har bara plats för een rad i sin databas, eller att de inte läser genom så noga/förstår inte vad det står, de som lägger in fakta i databas kanske inte är de mest utbildade kamerateknikerna.
 
Nicklas Ridewing skrev:
Btw: Det finns inget annat coolt filter eller lins som man kan behöva?
Många brukar anse att man bör ha ett filter som skydd för frontlinsen, dvs. det är billigae att byta ett skadat filter än en skadad lins.
Ett billigt skylight filter brukar vara bra till det.
Men ett polariserande filter är trevligt för att ta bort reflexer/ge snyggare himmel.
Sen kan mörkfilter (ND-filter) vara trevliga för då kan man ta bilder med mycket lång slutartid på dagen(och mindre bländare så man får längre skärpedjup).
Osv...
Alla filter är väl kul på sitt sätt:)
 
I manualen står det faktiskt 10cm.

Men jag kom på en annan sak nu medans jag ändå skriver. Kan det inte behövas ett sånt där motljusfilter? En sån där blomma längst ut?
 
Nicklas Ridewing skrev:
Kan det inte behövas ett sånt där motljusfilter? En sån där blomma längst ut?
Visst kan ett motljusskydd vara bra, det är dock väldigt mycket beroende på optiken, för en del objektiv så är det ett måste för en del andra så är det mindre noga för bildens skull(kanske alltid är bra för kameran, men det vågar jag inte uttala mig om)

Det låter som du är extremt köpsugen och har pengar att bränna?:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.