Annons

Närbildslinser

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottis

Aktiv medlem
Jag använder en Canon EF 100/2.8 för macro bilder, men ibland räcker inte 1:1 för att få den bild jag är ute efter. Nu funderar jag på att experimentera med närbildslinser för att få önskad effekt, t.ex. Hoya +3 eller +4.

Hur fungerar dessa linser? Förstorar de objektet som ett förstoringsglas eller flyttar de bara arbetsavståndet?

Har någon provat denna kombinationen?
 
jimh skrev:
Närgränsen förflyttas.
och därmed förstoringen. En närbildslins ser till att objektivet närgräns förflyttas till ett bestämt avstånd. En +2 på en 50, 100 och 200mm gör att alla gluggarna får samma närgräns. Om du använder bra närbildslinser (flerlinsiga brukar vara bra) brukar det inte bli så stora problem med skärpan, men uppställningen blir ganska känslig för "flares".

Man kan beräkna förstoringen i oändligheten som:
"linsens +" * "gluggens brännvidden i meter"
men för att hitta den praktiska (fokuserad vid objektivets närgräns) bör du nog pröva dig fram.

Ett annat, men mycket dyrare, sätt att nå höga förstoringar och utan att krypa närmare motivet är att använda konverters, som då ger 1.4:1 och 2:1 beroende på styrka. Om du kör på Canons extenders behöver du också en 12 mm mellanring för att kunna montera dem.

/Ingo
 
Jag använder ett Tamron makroobjektiv 90mm/2.8 och finner ibland att det räcker inte till för att komma så nära som är önskvärt. Har därför provat med att komplettera med närbildslinser och fått utmärkta resultat. Jag tror dock att man skall använda mer än en lins.
Dessa brukar ju finnas att köpa i olika dioptrier (jag tror det heter så) från +1 - +4.
 
Tack för flera intressanta tips!

Tommy, vilken typ av motiv brukar fungera att fotografera med makro och närbildlinser? Hur nära motivet går du? Kan du rekommendera någon tillverkare och kombination av dioptrier?
 
jag har använt dessa linser i några år och är mycket nöjd med dessa. 4 av mina bilder i albumet är tagna med dessa linser. En grej jag märkt är att använder jag dessa linser på min 75-300mm objektiv speciellt på 300 läget så blir det nån blurr effekt på hela bilden.
 
Brännvidd på objektiv för closeupplinser

Jag behöver ibland komma lite närmare mitt motiv.
Aldrig riktigt nära, kanske så en mobiltelefon fyller nästa hela negativet.

Jag har 3 objektiv som har anständig skärpa
50mm (1.8) normal
85mm (1.8) porträtt tele
70-210 telezoom (4.0)

normalen har 52mm filtergänga
de andra två 62mm filtergänga

Jag tänker bara skaffa en uppsättning closeupplinser. Vilken diameter ska jag välja ?
 
Beror på vad du vill ha för arbetsavstånd. Personligen skulle jag välva åttiofemman. Lite längre än normalen men fortfarande riktigt ljusstark.

Men att välja zoomen har en annan fördel om du bara tänker skaffa ett närbildstillbehör; Variabel förstoring. Med fasta objektiv så blir området du kan fokusera inom ganska begränsat, speciellt om du väljer en hyggligt stark försättslins.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.