Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslinser

Produkter
(logga in för att koppla)

L-indaa

Medlem
Hej, jag undrar om ni vet något eller har testat hur Närbildslinser, (har siktat in mig på kaffebrus +1 +2+4 och +10 ) fungerar på ett objektiv med zoom, tex ett nikon 18 - 105 mm?:) Har bara testat med +10 på ett med fast brännvid ( 50mm). Någon som har några bilder tagna med närbildslinser?

Närbildslinser fungerar bäst på lite längre objektiv, helst 50mm+. Typen som bara är ett enkelt förstoringsglas ger ofta ganska allvarliga bildfel, ofta betydligt större än vad som kan döljas av diffraktionen vid max nerbländning för max skärpedjup.

Raynox som nämndes tidigare har jag provat på 100mm-objektiv med MYCKET bra resultat, Nikon har egna akromater som heter 4,5,6T i olika styrkor/storlekar.

Till korta objektiv funkar ofta en enkel tub bättre - men inte alla korta objektiv är så bra att det är lönt att ge sig på det. Mellanlång tub på en 50mm normal brukar ge bra resultat.

Bilagor

• macro.jpg
    macro.jpg
    91.7 KB · Visningar: 453
Jag har köpt Kaffebrus närbildslinser för att använda i en annan, mycket mindre krävande, tillämpning och de håller inte måttet. Jag använder dem som soft-filter numera.

En förutsättning för att det ska bli bra är flerlinsiga APOkromater, men då drar priset iväg. Mellanringar ("tuber") är då ett rimligare alternativ imho.

Då smyger jag in med en fråga, jag testade att sätta på ett närfilter med bara +1 på mitt 55-200 nikkor inomhus och då kunde jag inte knäppa alls i mitt 3m långa vardagsrum...så varför min fråga är varför kunde ja inte ta kort?

På vilket avstånd till motivet försöte du fota?
En närbildslins på +1 dioptrier har en brännvidd på 1000 mm. Det innebär att fokus ligger 1000 mm från linsen om objektivet är inställt på oändligt. Vid objektivets närgräns blir förstås fokus mycket närmare.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar