Annons

närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag gillar att fota i makro men har tyvärr inte råd att köpa ett makro objektiv....dom är ju lite dyra om man säger så. Så jag tänker kanske köpa ett närbildslins.....men vad är det för skillnad på +2 HMC och +4 HMC? Och vart kan man köpa dom? Har hittat på netonnet men dom är slut, både i affären och på nätet....Jag vill ha nu.....

Eller mellanringar

Jag gillar att fota i makro men har tyvärr inte råd att köpa ett makro objektiv....dom är ju lite dyra om man säger så. Så jag tänker kanske köpa ett närbildslins.....men vad är det för skillnad på +2 HMC och +4 HMC? Och vart kan man köpa dom? Har hittat på netonnet men dom är slut, både i affären och på nätet....Jag vill ha nu.....

Lägg pengarna på en kvalitetslins t.ex. Canons 250D eller 500D eller satsa på ett mellanringsset. Kostnad 1000-1500 kr. Finns hos Cyberphoto, Hegethorns eller någon annan av de större fotofirmorna. Köper du lins så se till att du får rätt storlek på filtergänga eller en stepring som anpassar linsen till objektivet.

men vad är det för skillnad på +2 HMC och +4 HMC? Och vart kan man köpa dom?
+2 och +4 är antalet dioptrier, vilket är ett annat sätt att ange linsen brännvidd. Samma sätt som brukar användas för t ex glasögon.

Dela 1000 med antalet dioptrier och du får linsens brännvidd i mm. +2 har alltså en brännvidd på 500 mm och +4 250 mm. Detta innebär i sin tur att om objektivet är fokuserat på oändligt så kommer fokus med +2 närbildslins att i stället vara 500 mm från linsen och med +4 250 mm. Om objektivet är fokuserat på t ex närgränsen kommer kommer fokus med närbildslinsen att komma ännu närmare än 500 mm resp 250 mm. Exakt hur mycket närmare kan jag inte säga.

Det finns två typer av närbildslinser. Dels dyra men bättre s k akromatiska linser, som består av 2 glaslinser (det är såna Tonyeagle rekommenderar) dels lite sämre, men mycket billigare enlinsiga. Canon 250D är på +4 dioptrier och 500D +2 dioptrier.
De billigare enlinsiga säljs ofta i set om 3 olika, t ex +1, +2 och +4 dioptrier. Finns i (nästan) alla fotobutiker.

Olle

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto