Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslins + stepring = oskärpa!?

Produkter
(logga in för att koppla)

pekadan

Ny medlem
Jag hade inbillat mig att det skulle funka att koppla på en stor närbildlins (ex Canon 250D eller 500D) på ett objektiv med mindre filtergänga m.h.a. en step-up-ring (m.a.p. fokus och skärpa alltså). Idag fick jag dock höra i en fotobutik att det förmodligen inte fungerar p.g.a. det förlängda avståndet mellan objektivet och linsen som stepringen ger. Vad stämmer egentligen!? Jag hade planerat köpa en 77 mm närbildslins och använda den ihop med objektiv med såväl 55 och 58 mm gänga.

Jag hade inbillat mig att det skulle funka att koppla på en stor närbildlins (ex Canon 250D eller 500D) på ett objektiv med mindre filtergänga m.h.a. en step-up-ring (m.a.p. fokus och skärpa alltså). Idag fick jag dock höra i en fotobutik att det förmodligen inte fungerar p.g.a. det förlängda avståndet mellan objektivet och linsen som stepringen ger. Vad stämmer egentligen!? Jag hade planerat köpa en 77 mm närbildslins och använda den ihop med objektiv med såväl 55 och 58 mm gänga.

För länge sedan, nästan på stenåldern, använde jag mig av stepringar i kombination med försättslins för att komma närmare med olika objektiktiv. Kan inte påminna mig att det skulle ha försämrat skärpan. Nu använde jag i och för sig inte några lågprisförsättslinser utan de bästa som gick att få tag på.
Om det är så att dina objektiv enbart har filtergängstorlek 55 respektive 58 mm varför då köpa försättslinser med diametern 77 mm?

För länge sedan, nästan på stenåldern, använde jag mig av stepringar i kombination med försättslins för att komma närmare med olika objektiktiv. Kan inte påminna mig att det skulle ha försämrat skärpan. Nu använde jag i och för sig inte några lågprisförsättslinser utan de bästa som gick att få tag på.
Om det är så att dina objektiv enbart har filtergängstorlek 55 respektive 58 mm varför då köpa försättslinser med diametern 77 mm?
Tack för svaret! Anledningen är att jag också har ett objektiv med 77 mm gänga (och dessutom funderar på att ev köpa ett objektiv som har 72 mm gänga). Vill känna mig "framtidssäker" genom att köpa största möjliga närbildslins. De är ju rackarns dyra, Canons åtminstone, och hellre köper jag fler stepringar än fler linser...

Jag har 2 st Canon 500D närbildslinser, en 72 mm samt en 77 mm. Med en stepring 72-77 fungerar 77 utmärkt på ett objektiv med 72 mm filtergänga, t ex Canon EF 200L/2,8 eller Sigma EX 150/2,8 Macro. Det fungerar också bra att stacka två st 500D då deras optiska kvalitet är så hög. Jag har dock ingen erfarenhet av 55 till 72, eller 58 till 77.

En annan sak att notera är att med ökad diameter ökar mängden glas, och därmed vikten. Det är inte kilogram vi pratar om, men om man vill minimera totalvikten för en resa eller vandring, så är 77 mm något tyngre än 72 mm.

250D endast finns endast i 52 och 58 mm, så det är nog (givet ditt önskemål) en 500D du skall ha, se http://software.canon-europe.com/files/documents/EF_Lens_Work_Book_6_EN.pdf. Mera info finns på http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/lenses/close-up_lenses.do

I övrigt är 500D av mycket god kvalitet och jag kan varmt rekommendera den. Jag använder den ofta på ett makro-objektiv för att komma över 1:1 i avbildningsskala, och den fungerar också i kombination med mellanringar.

Ökningen i avstånd är typ 2-3 millimeter, vilket knappast lär försämra skärpan. Jag använder flitigt en Nikon 5T närbildslins med 62-52 mm stepring, och det blir hur bra som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar