ANNONS
Annons

Närbilder metallfinish + magnifier camera

Produkter
(logga in för att koppla)

bergqvist

Medlem
Jag har fått i uppdrag att fotografera närbilder av skridskoblad som är slipade med olika sortes slipskivor. Tydligen finns det en slipskiva som gör en finare finish än andra, något som skall illustreras i form av närbilder.

Jag har tidigare fotat skenorna med mitt 70-200 F4/L men resultatet är inte tillräckligt detaljrikt för att man ska kunna urskilja yttexturen i metallen, se resultat bifogat(så nära kommer man innan skärpan förflyttas längre bak på skenan).

Min arbetsgivare föreslog nått som kallas "magnifier camera" och frågade ifall det fanns någon i närheten som hade någon sådan, och att man isf skulle kunna använda den. Men då är frågan, vad är en magnifier camera? Det jag sett på internet om den verkar vara att det är ett medel för att skicka upp bilder på en skärm, inte att direkt ta bilder för lagring.

Hursomhelst, min tankte var att kanske istället investera i ett riktigt macro-objektiv, typ Canon's 100mm macro med USM. Men då är frågan ifall jag kommer komma tillräckligt nära med det för att kunna urskilja skillnaderna mellan olika slipningar. Vad tror ni? Finns det något bättre alternativ för att komma riktigt nära?

EDIT: http://img341.imageshack.us/img341/7977/skenbild2it4.jpg uppskärpt och croppad bild på skenan när man kommer så nära som möjligt med Canon 70-200 F4/L
 

Bilagor

  • skenbild.jpg
    skenbild.jpg
    10.6 KB · Visningar: 323
Senast ändrad:
Det finns ett antal olika sätt

Macrot är en bra idé och även ett trevligt objektiv till andra saker.

Canons MP-E macro ger garanterat möjligheten till att se slipningarna, men det är ett väldigt begränsat objektiv i många andra fall.

Ett billigare alternativ skulle vara försättslinser eller mellanringar, så jag skulle nog kolla på detta om du inte verkligen vill ha ett macro-objektiv.

Hur 'stort' måste det bli på bilden? har du två olikslipade skenor hemma som du kan se det på?
 
Tjena Mikael! Canons MP-E verkar vara grymt bra när det gäller att komma riktigt nära men jag tror den summan överstiger min budget något tyvärr. Plus att som du säger så verkar den ha sina begränsningar när det kommer till "vanligt foto". 100:an har jag tänkt på att införskaffa länge så den känns mer aktuell.

Hur mycket större? Ja du det jag är ute efter är väl att kanske kommer dubbelt så nära som med mitt 70-200 F4/L men jag vet inte hur mycket närmare man kommer i jämförelse, du kanske vet det?

Hursomhelst här är ännu en croppad och uppskärpt bild på en annan slipskena som är "finare slipad": http://img341.imageshack.us/img341/1031/skena2yz3.jpg och visst kan man se en viss skillnad mellan den och den andra men den är mycket liten och visar sig inte särskillt bra i tryck. Skillnaden synns bättre med ögat än vad den bilden kan visa också.

En annan faktor är ju att jag bara har en Canon 350D att leka med så upplösningen är ju hyffsat begränsad när man croppar bilden och ska försöka få ut så mycket detalj som möjligt.
 
Det viktigaste för att nå ditt mål är ju ljussättningen. Som komplement till allmänljuset behöver du ha en riktad mindre ljuskälla som tar fram texturen i materialet. Ljuset i din exempelbild är för mjukt och karaktärslöst för att avslöja något.

Vad gäller objektiv kommer du långt med ett 100-makro. Om du börjar jobba med extrema förstoringsgrader så kommer du ju att få problem med skärpedjupet. Men som sagt, texturen modellerar du fram med ljus, där hjälper inte någon optik till.

Tänk på att det är storleken på ljuskällan som avgör om det blir "hårt" ljus eller inte. Och att det är riktningen på ljust som avgör vilka element som mejslas fram. Kameran i linje med slipmönstret och en låg ljuskälla från sidan kan ju vara något att börja med.
 
Sen skriver du inte hur bilden skall användas. Om den inte skall reproduceras i stort format kan du ju mycket väl använda den optik du har och beskära i efterhand. Då kommer skärpedjupsproblematiken automatiskt att bli mindre också.
 
Jo självklart är formatet viktigt! Bilderna ska finnas i ett utbildningsmaterial och möjligtvis hamna på lite större vepor och därför så är detaljrikedomen avgörande.

Tack för tipset med att använda ljuset mer för att få fram texturen. Jag tror även jag ska göra som du säger, fota ännu mer uppifrån och från sidan så skärpan kan ligga längs med skenan.
 
Ett alternativ du kan prova med den utrustning du har är att hålla 50mm optiken bak och fram framför telet (som lämpligen ställs på 70 mm) för att avsevärt öka förstoringsgraden. Kombinationen kommer visserligen skapa svarta kanter och en cirkulär bild men rejält med förstoring blir det.

Snabb jämförelse nedan, bakvänd 50/1.8 framför 70-200/4@70/22 överst och 150/2.8 Macro @f/22 samt macroblixt under.
 

Bilagor

  • bilder.jpg
    bilder.jpg
    26.9 KB · Visningar: 250
Åhåå! Tack så mycket för tipset Per! Bör absolut testas! Fina exempel med! Men det ser ut som att macroobjektivet kommer ännu närmre än de kombinerade objektiven, eller är det för att du har croppat den bilden?
 
Bilderna är inte beskurna i sidled, men den undre är tagen i höjdformat och ger således lite annat utsnitt. Förstoringsgraden för två kombinerade objektiv får man genom att dela det främre objektivets brännvidd med det bakre (på kameran) om jag inte missminner mig fullständigt, men med större förstoring kommer också kortare skärpedjup.

Ett dedicerat macroobjektiv med ringblixt ger (åtminstone i mina ögon) det bättre resultatet här, men till en oändligt mycket högre kostnad... vad jag ville visa var att det går att komma långt med enkla medel, har du ingen extern blixt som kan användas som slav går det säkert utmärkt med en kraftig lampa också.
 
Okay Per.

Tibor: Jo det låter som ett bra alternativ, men min stackars 350D känns framtung som den är med 70-200:an på eftersom jag inte har någon stativfot. Den där satsen verkar när den är "fullt utbyggd" flytta ut objektivet runt 7 cm extra vilket skulle få min koncentration att gå ifrån arbetet till att fasa över kamerasystemet. :D

Kanske man kan hitta nån som hyr ut Canon 100mm macro't i Sundsvall så kan man komma undan billigt på det sättet. Även om jag faktiskt gärna skulle vilja investera i det själv också. :)
 
Förresten går det att köra 100mm Macro plus "Soligor Närbildslinsset 58mm (+1/+2/+4)" eller liknande och få ut bra effekt av det? Dvs komma ännu lite närmare och få kanske 1,3x förstoring?
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.