Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När tillämpa svartvit redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

MHellberg1

Aktiv medlem
Jag har funderat över det svartvitade formatet vid bröllopsfoto.
och överhuvudtaget fotografier.

Varför och när ska/passar det att göra det.

1. Jag tänker att det är ett sätt att rädda en bild med dåliga förutsättningar. Genast gör det svartvita redigeringen bilden mer förlåten.

2. Vissa bilder har en väldigt bra grund för att bli ännu vackrare när man tar bort färgen. Men vilka? Alltså i vilka bröllopssituationer passar mer eller mindre bra för det. Ska man läsa in att nån slags känsla blir mer subtil?

Jag vet inte intuitivt vilka av mina bilder som blir finare med Sv, jag bara provar några på måfå och simsalabim ibland har man tur och bilden blir genast mkt intressantare. Men kan inte sätta fingret på varför det blev de genom en sån redigering. och jag kan heller inte säga den här skulle bli bättre svartvit, eftersom jag gillar färg...

Någon som förstår vad jag menar och kan ge sin individuella syn på saken.

Jag har svårt att se någon egentlig fråga här - du svarar liksom på det du frågar själv. Du vill bara veta min och andras subjektiva syn på svartvita bilder - är det så?

När det kommer till bröllop så konverterar jag alltid alla bilder även till svartvitt, för att se hur de blir. (Ibland vet jag redan vid fotograferingstillfället att bilden kommer att bli bäst i svartvitt, men oftast "tänker" jag i färg.) Sedan går jag helt på känsla när det gäller om jag gillar den svartvita bilden eller färgvarianten bättre.

Jag berättar gärna för brudparet vad jag tycker om vilka bilder som passar ihop och vilka som gör sig bäst i färg eller svartvitt när jag gör ett album åt dem, men låter ändå dem bestämma själva vad de vill ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar