Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När ska jag stänga av AS?

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Funderar på om man i vissa situationer ska stänga av AS.

Bör man stänga av AS vid..

...korta slutartider? I så fall vilka?
...använding av stativ?

Finns det fler tillfällen då jag bör stänga av AS på min D5D?

Ha det påslaget

Det uppenbara svaret, IMHO, är; Stäng av när det motverkar syftet.

Syftet med AS, eller SSS som Sony döpt om det till, är att ge skarpa bilder även om kameran rör sig, men den kan själv inte avgöra när det är dags att "ligga lågt". Jag låter den alltid vara på, även vid korta tider och på stativ - det känns nästan som att jag "glömt" att AS är påslaget. Enda tillfället jag har det avstängt är vid panorering - det kanske inte ens behövs stängas av då, men jag gör det.

RTFM

I manualen sid 32 står följande att läsa. Stäng av systemet när kameran är monterad på ett stativ.

Orsaken ska, enligt rykten, vara att när kameran är helt stilla får den ingen återkoppling och kan börja med större och större rörelser på CCDn för att kompensera rörelser som inte finns. Risk finns med andra ord för haveri om du använder AS när kameran står helt stilla.

Sök vidare i forumet, har för mig att det är här jag läst detta.

Tillrättaläggande

Det jag skrev gäller KMD 7D men borde vara samma sak för KMD 5D. Sidangivelsen hänvisar med andra ord till manualen för 7D.

Sorry / Jan-O.

Ja som sagt, vid stativkörning samt panorering så ska den stängas av.

För övrigt så har jag den alltid aktiverad, annars så glömmer jag säkert att slå på den när den behövs vilket även kan vara vid förhållandevis goda ljusförhållanden, man kanske exempelvis vill blända ned kraftigt vid längre brännvidder & då är det inte kul om man stängt av AS & glömmer att slå på den.

Jag är idag totalt inkörd på vad jag klarar handhållet vid olika brännvidder med AS så om jag glömt slå på den så går det nog åt pipan...

//Larsa

Som du Larsa, AS alltid på!

Däremot har det hänt att jag glömt stänga av den vid stativtagning och likadant när jag stängt av för stativtagning så har jag glömt att aktivera AS igen, då märker du vilken nytta den gör!

Snacka om bortskämd / Jan-O.

Ryktet säger åxå att det serveras pizza gjord på råttkött. Som "nyhets"medium må ryktet ha sitt existensberättigande, men knappast som sanningssägare. Källkritik är inte helt fel ibland.

Om AS inte får signal att kameran rör sig finns det ju ingen anledning att börja röra sensorn. En mycket stadig hand skulle i så fall också uppfattas som ett stativ. Jag stänger inte av AS ens när jag fotograferar med armbågsstöd, eller med stativ, och har aldrig sett denna anomali uppträda.

Var finns dokumentation ( förutom i KMs manualer ) om att AS kommer i självsvängning på stativ? Var finns exempelbilderna på "eländet"? Han nå'n överhuvudtaget försökt framkalla anomalin? Eller är det bara en råtta som vi alla "käkat" utan att invända?

Enda gången AS stängs av är när det sker av misstag. Självsvängning var en kul teori. Just nu står min kamera på betonggolvet här, påslagen och med AS igång, som alltid. Den borde svänga som tusan.

Den gode Jim hade en teori om att AS kan utveckla värme som i sin tur kan generera brus. Det skulle väl kunna vara ett skäl till att stänga av AS när den inte behövs, men självsvängning tror jag inte på.

Edit: Kameran fokuserar snabbare utan AS också. Det kan vara ännu ett skäl, om den nu ändå står på stativ.

Alltid på. Jag tycker det låter som att KM:s varning är lite för att dom ska gardera sig mot att en, under perfekta förhållanden, teoretiskt möjlig sak ska hända i praktiken. Om man lägger kameran påslagen på ett bord då?
det gör jag dagligen.

tannler skrev:
Ryktet säger åxå att det serveras pizza gjord på råttkött. Som "nyhets"medium må ryktet ha sitt existensberättigande, men knappast som sanningssägare. Källkritik är inte helt fel ibland.

Enligt Canons servicetekniker hade tidigare modeller av Canons IS-gluggar den defekten att om de monterades på stativ kunde stabilisatorn råka i resonans vilket kunde paja stabilisatorn. Nog därifrån ryktet kommer. Då KM:s stabilisering är mycket "färskare" och KM borde ha varit väl medvetna om Canons problem, förmodar jag att problemet inte finns i deras kamerastabilisering.

"Enligt ... " - återigen någon som tyckt, trott och snackat mer än det finns handfast täckning för.

Tänk lite i stället. Detta borde ju innebära att det inte skulle gå att lägga den på ett bord utan att stänga av den först. En sådan "finess" hade med största sannolikhet nämnts i manualen, särskilt på den amerikanska marknaden, alternativt förorsakat ett ramaskri utan dess like och därtill hörande uppmärksamhet på alla fotosajter värda namnet.

Jag har aldrig sett, och inte heller pratat med någon annan som sett, vare sig pajade IS/AS eller "resonansbilder". Fram till dess kommer detta att vara "the råtta story" för mig.

För övrigt avser jag att kontinuerligt fortsätta ha AS påslaget. (Sic!)

Man stänger väl av IS/AS i bra ljus när batteriet är på uppehällningen och drömbilden närmar sig.

Detta med att man skulle kunna paja AS vid stativkörning har jag heller aldrig hört talas om. Däremot så tror jag att någon här på FS testade med AS på & av på stativ & fick vibrationer med AS på, är inte helt hundra på detta så den som orkar kan ju söka efter inlägget...

Även jag har glömt AS på vid stativkörning men jag kan inte säga att jag upplevt några skakningar på dessa bilder...

Jag tror dock att det finns belägg för varningen i manualen men då icke att man kan paja AS utan mer att AS "vill arbeta" & därmed kan orsaka oönskade vibrationer, de fåtal gånger jag använder stativ så kommer jag fortfarande att stänga AS, när jag kommer ihåg det vill säga:)

//Larsa

Dez skrev:
Man stänger väl av IS/AS i bra ljus när batteriet är på uppehällningen och drömbilden närmar sig.
Näh, då byter man batteri:)

Hur vet man förresten att drömbilden närmar sig? Vill veta!!!

//Larsa

tannler skrev:
"Enligt ... " - återigen någon som tyckt, trott och snackat mer än det finns handfast täckning för.

Eh.... varifrån denna burdusa och ohövliga ton? Med orden "enligt" menar man normalt att man hänvisar till något. Och jag hänvisade till den servicetekniker jag varit i kontakt med på Canon. Så du tycker att alla som hänvisar till något de själva inte har upplevt handgripligen, de tycker, tror och snackar mer än det finns handfast täckning för? Är det inte att ta källkritiken till sin ytterlighet?

Jag tycker att du borde ta sommarlov från forumet och återkomma när du lärt dig att uppföra dig!

(För övrigt betyder (SIC!) något i stil med att "Så står det faktiskt!" och man brukar använda det när man citerar någon, inte efter sin egen text...)

tannler skrev:

Tänk lite i stället. Detta borde ju innebära att det inte skulle gå att lägga den på ett bord utan att stänga av den först. En sådan "finess" hade med största sannolikhet nämnts i manualen, särskilt på den amerikanska marknaden, alternativt förorsakat ett ramaskri utan dess like och därtill hörande uppmärksamhet på alla fotosajter värda namnet.

Eh, IS på Canon kameror aktiveras bara när avtryckaren är halvintryckt (för att minska batteriåtgången), så det är nog inga problem att lägga kameran på ett bord, så länge du inte håller avtryckaren intryckt.

Fö så klarar nyare IS att känna av om de är monterade på ett stativ, och aktiverar sig då inte.

/Björn

/
tannler skrev:
" Detta borde ju innebära att det inte skulle gå att lägga den på ett bord utan att stänga av den först.

Fast AS:en jobbar väl bara när avtryckaren är till hälften nedtryckt/slutaren öppen/nåt annatliknande.
I alla fall inte hela tiden, på så vis är i alla fall bordsproblemet löst.

Och huruvida den skulle skaka sönder så är det ju så att AS:en inte kan röra sig mer för att kompensera för "inbillade" skakningar än för skakningar orsakade av fotografen...

/Gustaf, som slår av AS:en när stativ används främst för att spara lite ström

Edit: bra om man läser alla poster först, saken var visst nämnd ovan redan

Eeros skrev:
Eh.... varifrån denna burdusa och ohövliga ton? Med orden "enligt" menar man normalt att man hänvisar till något. Och jag hänvisade till den servicetekniker jag varit i kontakt med på Canon. Så du tycker att alla som hänvisar till något de själva inte har upplevt handgripligen, de tycker, tror och snackar mer än det finns handfast täckning för? Är det inte att ta källkritiken till sin ytterlighet?

Jag tycker att du borde ta sommarlov från forumet och återkomma när du lärt dig att uppföra dig!

(För övrigt betyder (SIC!) något i stil med att "Så står det faktiskt!" och man brukar använda det när man citerar någon, inte efter sin egen text...)
Tack för dom vänliga vägledande orden - jag skall länge bevara dem i hjärtat som en erkänsla till de historiskt och allegoriskt obevandrade.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto