Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer det ny modell av eos300d ?

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte köpa en eos300d men kom och tänka på ifall någon utav er vet när dom släpper en ny modell av 300d:n???

Har försökt att hitta lite info, men det verkar vara dåligt med det...

Så är det klokt att köpa ett just nu eller bör man avvakta ?

tack på förhand.

T_M

Det ryktas om en ersättare till Photokina i höst. 300D är trots allt en version av av 10D, alltså bygger den på gammal. Den nuvarande 300D ska fortsätta säljas, men till betydligt lägre pris.

Uppgifterna är givetvis inte säkre, men de kommer från en kameratestare på en svensk fototidning... :)

300D är väldigt olik 10D i uppbyggnad. Bl.a. sitter det 5 kretskort i 10D som är ihopbuntade till ett enda i 300D. Däremot har de en del komponenter gemensamt som gör dem "gamla" (om man nu kan kalla 8 månader "gammalt"...)
Jag tror INTE det kommer en helt ny uppföljare till 300D på länge än, men troligen en 300D Mark2 eller liknande.

hmm...

Jag kanske skall ta och vänta till höst med köp av 300d i alla fall...

Undrar även om dom kommer att göra något åt firmware hacket på nästa modell, för man lär ju bli lite sugen att updatera kameran efter ett tag, och om man nu väntar på nästa modell så kanske det inte fungerar längre...

Det blir till att ta en funderare igen, heh heh.

men men... tack för info.

Det är väl inte direkt en ersättare till 300D som det ryktas om utan de flesta tror mer på en ersättare till 10D. Det låter i alla fall mer rimligt. Ganska säkert kan man i alla fall anta att Canon kommer att lansera en ny dSLR till Photokina, men vad den kommer att heta är mer oklart:)

--jalle

froderberg skrev:
Det ryktas om en ersättare till Photokina i höst. 300D är trots allt en version av av 10D, alltså bygger den på gammal. Den nuvarande 300D ska fortsätta säljas, men till betydligt lägre pris.

Uppgifterna är givetvis inte säkre, men de kommer från en kameratestare på en svensk fototidning... :)

JalleS skrev:
Det är väl inte direkt en ersättare till 300D som det ryktas om utan de flesta tror mer på en ersättare till 10D. Det låter i alla fall mer rimligt.

Jag bara refererar till de uppgifter jag fått från en initierad person.

Eos 300D är storsäljaren och dessutom utsatt för hård konkurrens av D70 med flera. Så visst finns det en logik i att ersätta den först. Men det lurar säkert en storasyster runt hörnet som ersätter 10D - om det inte är så att nya 300D är så bra att det inte behövs en 10D.

Canon har gjort om i sina modellserier förr. Eos 5 försvann för att inte konkurrera med dubbelt så dyra Eos 3. Vill Canon släppa en 3D för 20 000 blir det för mycket med en 10D för 15 000...

Vad förväntas hända med 10d om den uppdateras? Kan man hoppas på att Canons kommer sätta större sensorer i även de billigare kamerorna eller låter man brännvidsförlängningsproblematiken bestå som morot för att locka till köp av de dyrare modellerna? Jag tycker det känns ganska oacceptabelt att behöva stå ut med 1,6x förlängning...

Detta är säkert:
- E-TTL 2 kommer i alla modeller framöver.

- Snabbare processorer kommer att göra kamerorna snabbare och skrivningen till minneskortet flera gånger snabbare än idag. Autofokusen kommer också förbättras.

Detta är osäkert:
Det är inte alls säkert att 10D kommer att ersättas. I så fall skulle vi kanske redan sett den. En ny 300D kan mycket väl vara så bra att det inte är lönt att komma med en ny 10D. Dessutom skulle den kunna konkurrera med en 3D.

En 3D skulle bygga på sensorn från 1D mark II, men inte vara så snabb och därmed slippa det tunga batteriet och bli lättare. Huset skulle vara ungefär som 10D i robusthet. Jag tror inte vi får se en sån modell förrän till vintern. De måste beta av kön på 1D mark II först.

Modellprogrammet skulle alltså kunna se ut så här:

6MP 1,6x - 7 000 kr - gamla 300D
8MP 1,6x - 10 000 kr - nya 300D
8MP 1,3x - 20 000 kr - 3D
8MP 1,3x - 40 000 kr - 1D mark II
11MP 1x - 60 000 kr - 1Ds (antagligen ny modell feb-05, kanske 16MP?)

emilsall skrev:
Vad förväntas hända med 10d om den uppdateras? Kan man hoppas på att Canons kommer sätta större sensorer i även de billigare kamerorna eller låter man brännvidsförlängningsproblematiken bestå som morot för att locka till köp av de dyrare modellerna? Jag tycker det känns ganska oacceptabelt att behöva stå ut med 1,6x förlängning...

De flesta kunder som köper 300D har inte en aning om brännviddsförlängning. De köper sina EF-S-linser och är nöjda. Eftersom 1,6-sensorer är billigare krävs det att kunderna kräver det och är beredda på att betala. Det gäller knappast 300D-kunden. 1,5/1,6 har blivit standard och är säkert dent optimala valet i en pris/prestanda-jämförelse.

Canon har tydligt sagt att de satsar på två sensorstorlekar - 1,6x för amatörer och 1x för proffs. Men det tar väl ett tag tills de är där på proffssidan. Två år kanske tills 1D mark III..

10D är en hybrid liksom D60 och D30. Alltså kameror som skulle funka för många målgrupper samtidigt - såväl proffs som amatörer. Med tiden breddas modellprogrammet och varje modell får sin målggrupp - precis som för de analoga modellerna.

Därför kan 10D mycket väl vara på väg ut för gott. En proffsiga 3D skulle platsa bättre och inte ligga så himla nära 300D. Canon trodde faktiskt att försäljningen av 10D skulle dö ut när 300D kom och drog därför ned produktionen med brist på 10D följd. Canon kanske var för tidiga på att dömma ut 10D, men det är lite talande för hur de ser på framtiden.

Senast ändrad:
Nä..20 000:- är okej och jag är nöjd med 5/bps..20 i buffert (och att den skriver snabbt till minneskortet givetvis).
1.3x 8mp sensor vill jag inte ha dock.

Tack Magnus! Jag hoppas innerligt på en 3d med ungefär den specen du skrev. 1,3x känns acceptabelt och ett hus liknande 10d i konstruktion skulle också kännas lagom för mig. Är det rena spekulationer eller finns det några konkreta källor där man kan läsa om planer på 3d el. dyl?

sagan skrev:
Nä..20 000:- är okej och jag är nöjd med 5/bps..20 i buffert (och att den skriver snabbt till minneskortet givetvis).
1.3x 8mp sensor vill jag inte ha dock.

Jag vill gärna ha en 3D med 1,3x och 8MP som andrakamera. Jag har funderat på ytterligare en mark II, men det blir jäkligt tungt.

Oj, jag såg att det var maj och tänkte att två månader sedan inte var så jättelänge. Men ja, om det där var rykten inför september 03 så känns det ju i dagsläget föga troligt att de var korrekta...

Well, jag hoppas iallafall!

oj oj...

Det blev en rejäl diskussion, nu vet jag varken in eller ut, köpa eller inte köpa en 300d...

Vad tycker ni ? Har ni några idéer ???

Re: oj oj...

T_M skrev:
Det blev en rejäl diskussion, nu vet jag varken in eller ut, köpa eller inte köpa en 300d...

Vad tycker ni ? Har ni några idéer ???

Vad ska du göra i sommar? Hur viktigt är det med en kamera snabbt?

Bara för att en modell presenteras på Photokina i september innebär inte att den finns att köpa direkt. Du kanske inte kan få kameran förrän i oktober/november.

Jag hoppas verkligen att dom släpper en 3D eller liknande, så kanske man kan övergå till digitalt. Synd att 1D mk2 ska vara så förbenat dyr, som hobbyist är det lite mycket faktiskt. Och i dagens läge vill jag inte köpa en 10D heller då E-TTL 2 och lite andra godsaker ligger runt hörnet. Det blir att plåta film och spara pengar så man har sakerna tills nästa sommar.

Re: Re: oj oj...

Jag håller med Magnus! Det viktiga är inte vad som kommer i framtiden för det kommer alltid något bättre. Det viktiga är de bilder som du eventuellt missar medan du väntar.

Och Magnus, ditt resonemang kring ersättare till 300D eller 10D stämmer nog rätt bra. Det som kommer att komma (tror/hoppas jag) är en kamera som är mer avancerad/flexibel än 300D och är billigare än 10D. Vad den kommer att heta har jag ingen aning om:)

-jalle

froderberg skrev:
Vad ska du göra i sommar? Hur viktigt är det med en kamera snabbt?

Bara för att en modell presenteras på Photokina i september innebär inte att den finns att köpa direkt. Du kanske inte kan få kameran förrän i oktober/november.

ANNONS