Annons

När kan vi skriva ut vår kamerautrustning med D-skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Moores lag säger ingenting explicit om ökningen av beräkningskapacitet hos integererade kretsar, utan bara att transistordensiteten fördubblas vartannat år.

Andra egenskaper hos kretsarna har i och för sig mer eller mindre stark korrelation till den observationen.

Allmänt högre prestanda på det mesta kommer vi förstås att få i framtiden, men det finns förstås fysiska gränser.

Även om jag också tror att det kommer att gå att "skriva ut" betydligt mer komplicerade saker i framtiden så kommer man knappast ifrån att det efter "utskriften" behövs montering. Det kan kanske skötas av små monteringsrobotar.

Även om jag också tror att det kommer att gå att "skriva ut" betydligt mer komplicerade saker i framtiden så kommer man knappast ifrån att det efter "utskriften" behövs montering. Det kan kanske skötas av små monteringsrobotar.
För ca 10 åt sedan jobbade jag i ett projekt där vi integrerade mekanik (värmeväxlare, ventiler, dysor) och elektronik på kiselplattor för att skapa små nanosateliter, eftersom mekanik, motorer redan finns där så behövs inte så mycket montering.

Pick and place maskiner för elektronik har ju funnits i 20 år och de som tror att människor kommer att montera framtidens mobiltelefoner och kameror (om 20 år) har nog inte riktigt hängt med vad som har hänt de senaste 10 åren;-)

Borde gå ganska bra att bränna ut diffraktionsmönster med laser i en hemanpassad maskin, inte så mycket krångligare än en dvd-brännare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar