Annons

När går man från amatör till frilans?

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller kategorierna här på fotosidan tolkar jag det så här:

Amatörfotograf = Har fotograferandet som hobby/fritidsintresse
Frilansfotograf = Har en del fotojobb men huvudinkomsten på annat sätt
Yrkesfotograf = Majoriteten av inkomsten kommer från fotograferandet
Fotostuderande = Studerar vid skola med lärare (distans ok)

Mvh Mattias

Precis så tolkar jag det också Mattias men för mig spelar det ingen större roll, huvudsaken jag vet vad jag sysslar med.

//Ronney

Precis så tolkar jag det också Mattias men för mig spelar det ingen större roll, huvudsaken jag vet vad jag sysslar med.

//Ronney

Håller med om det förutom frilans. Skönt att någon vet vad vad de sysslar med för det vete f-n om jag vet vad jag sysslar med.

Är nog dags för kudden.

God natt alla

Mvh Mattias

Kan inte alls instämma i att en frilansfotograf nödvändigtvis skulle ha majoriteten av sin inkomst från annat håll än fotojobb. Anser att en frilansfotograf är en typ av yrkesfotograf, en som gör uppdrag för olika arbetsgivare utan att vara fast anställd.

Mvh Glad Amatör ;-)

Mvh Mattias

Den definitionen kräver då att en yrkesfotograf måste vara anställd (av någon annan/ett företag) medan en som inte har någon arbetsgivare i traditionell mening - en frilans - inte kan vara fotograf, kort och gott.
I min värld, som varit frilansjournalistens i 15 år, skulle definitionen innebära att jag inte varit journalist mer än till en del av min arbetstid. resten skulle tjäna pengar på annat (vad nu det skulle vara?).
Yrkesfotograf är väl den som fotograferar på hel- eller deltid. Frilans är en beskrivning av vilken form man valt för att förtjäna sitt uppehälle: egen firma eller anställning.

Allt gott!
/JohanL

Jag undrar om inte många skulle kunna känna igen sig i definitionen "Deltidsfotograf" eller kanske ännu bättre "Deltidsfrilansare"?

Där måste jag säga att du träffade mitt i prick.
Jag är definitivt mer deltidsfotograf än amatör. Frilans känns inte helt korrekt eftersom jag inte är tillräckligt etablerad för att kunna förlita mig på att jag får uppdrag, men det är det som känns närmast i nuläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar