Annons

När går man från amatör till frilans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

På min sida står det amatör, funderar på att ändra till frilans.

Om man får fotouppdrag då och då, ska man se sig som frilans då?

Gör ju reklam för mina bilder och ska så småningom försöka att
mer aktivt arbeta mig in i fotografernas värld.

Frilans då, jag kan få möjlighet att hjälpa en yrkesfotograf
med fotouppdrag som han inte hinner med.

Ska man ändra till frilans eller stå kvar som amatör?

Var går gränsen?

Ingen jätteviktigt fråga i sig men är nyfiken på var gränserna går.

MVH Julle.

Var man drar gränsen är förstås upp till var och en. Men man skulle kunna använda Skatteverkets definition. De använder visserligen uttrycken "hobbyverksamhet" och "näringsverksamhet", men det motsvarar ju i praktiken "amatör" och "frilans". Hobbyverksamhet är det om...

... du utövar det på din fritid.
... det inte är din huvudsakliga försörjning.

Jag har själv funderat mycket på det där. I min profil står det frilans, och det grundar jag på:

• Jag tar (och får) fotouppdrag. Dock förhållandevis sällan då jag väljer att inte göra någon reklam. De uppdrag jag får är p.g.a. mina bilder eller att ordet sprids. Har gjort 3 st hittils i år.
  • Jag har aktiebolag.

Kanske är det inte tillräckligt för att kalla sig frilans?

Saxat från Wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frilans

Frilans eller "frilansare" är ett annat ord för egenföretagare, det vill säga en person som tar eller gör uppdrag utan fast anställning.

Sen kan nog bara du avgöra resten :)

Det låter vettigt, men då kommer en annan fråga in.
Om man är egenföretagare, gör fotouppdrag utan att vara anställd av någon, är man inte då i det närmaste yrkesfotograf?

MVH Julle.

Om man är egenföretagare, gör fotouppdrag utan att vara anställd av någon, är man inte då i det närmaste yrkesfotograf?
Jovisst. En frilansfotograf är en typ av yrkesfotograf. Och en yrkesfotograf är någon som till största delen försörjer sig på fotografi.

En hobbyfotograf (dvs någon som försörjer sig på ett annat jobb men fotograferar på fritiden) kan givetvis göra några frilansjobb då och då, men det gör inte henne/honom till yrkes- eller frilansfotograf.

Enligt min uppfattning, alltså.

Hur stor andel av ens arbetstid eller inkomst man har från fotografi tycker jag inte nödvändigtvis avgör om man är yrkesfotograf eller inte, men att det ska vara en seriöst menad fotografi inriktad på att tjäna pengar är väl klart. Att göra något ströjobb eller sälja bilder om någon frågar är knappast grund för att kalla sig frilansare eller yrkesfotograf. Men som sagt, hur stor andel det behövs (inte nödvändigtvios mer än 50% om man har fler jobb) kan nog diskuteras.

Jovisst. En frilansfotograf är en typ av yrkesfotograf. Och en yrkesfotograf är någon som till största delen försörjer sig på fotografi.

En hobbyfotograf (dvs någon som försörjer sig på ett annat jobb men fotograferar på fritiden) kan givetvis göra några frilansjobb då och då, men det gör inte henne/honom till yrkes- eller frilansfotograf.

Enligt min uppfattning, alltså.

Skulle denna definition fungera:

Yrkesfotograf, huvudsakliga inkomst fotograf anställd eller eget företag kopplad till vissa bolag/uppdragsgivare.

Frilansfotograf. Ej kopplad till något företag/uppdragsgivare men vars huvudinkomst kommer från fotografering.

Kanske bara var en upprepning av vad som redan sagts, kändes inte som tydligt som jag tänkt mig i huvudet :)

Problemet ligger som jag ser det ligger i att det inte finns ett attraktivt alternativ att välja. "Amatörfotograf" har tyvärr en något negativ klang i vissa sammanhang. Det hade kanske varit på sin plats med ett "mellanalternativ" mellan Amatörfotograf och Frilansfotograf.

Får nog ta och ändra till "Amatörfotograf" i min profil ändå känns det som, efter att ha fått andras perspektiv, även om det inte känns helt rätt heller. Det finns helt enkelt inget "fack" där jag känner att jag platsar.

Problemet ligger som jag ser det ligger i att det inte finns ett attraktivt alternativ att välja. "Amatörfotograf" har tyvärr en något negativ klang i vissa sammanhang. Det hade kanske varit på sin plats med ett "mellanalternativ" mellan Amatörfotograf och Frilansfotograf.

Får nog ta och ändra till "Amatörfotograf" i min profil ändå känns det som, efter att ha fått andras perspektiv, även om det inte känns helt rätt heller. Det finns helt enkelt inget "fack" där jag känner att jag platsar.

Synd att man inte kan använda kameratillverkarnas kameradefinition entusiastfotograf dvs mer avancerad än amatörfotograf :)

Jag gillar inte "amatör" eftersom det ofta ges en negativ tolkning, jag föredrar att kalla mig hobbyfotograf, om man nu måste ha en etikett.

Du är nog inte ensam att hamna i den mycket stora gråzonen i och mellan "Amatör" och "Frilansfotograf".

Jag undrar om inte många skulle kunna känna igen sig i definitionen "Deltidsfotograf" eller kanske ännu bättre "Deltidsfrilansare"?

Jag gillar inte "amatör" eftersom det ofta ges en negativ tolkning, jag föredrar att kalla mig hobbyfotograf, om man nu måste ha en etikett.

Jag håller helt med dig, men som många andra konstaterat i liknande diskussioner så är vårt språkbruk ganska ologiskt - ordet kommer från någon kombination av franskans "amateur" och latinets "amatorem", ord som i bägge fallen syftar på den allmänna betydelsen "någon som älskar något".

Men säger jag "vilken amatör!" om någon så menar jag ju i stort sett aldrig "vilken passionerad utövare! :)

Språket utvecklas ju ständigt efter hur det används. Det finns många exempel på ord som idag betyder något helt annat än de "borde", rent etymologiskt.

Hm, nog tid för mig att benämna mig som yrkesfotograf istället för frilans eftersom jag sedan ett drygt år tillbaka livnär mig som fotograf. Har inte tänkt på det!

Frilans för mig är när man inte livnär sig helt och hållet på fotograferandet, man har annan inkomstkälla också. Om man sen frilansar till en uppdragsgivare eller flera tycker jag inte spelar någon roll.

//Ronney

Operakoristerna på Operan kallar sig operasångare, så jag antar att de nya tiderna gör att man får kalla sig vad man vill, oavsett vad man är.

Hm, nog tid för mig att benämna mig som yrkesfotograf istället för frilans eftersom jag sedan ett drygt år tillbaka livnär mig som fotograf. Har inte tänkt på det!

Frilans för mig är när man inte livnär sig helt och hållet på fotograferandet, man har annan inkomstkälla också. Om man sen frilansar till en uppdragsgivare eller flera tycker jag inte spelar någon roll.

//Ronney

Har en annan åsikt gällande frilans då tex frilansjournalist är en som jobbar heltid med journalistik men är inte knuten till en tidning eller förlag. Sedan kan ju osäkerheten i inkomst göra att frilansarn måste ha andra jobb samtidigt.

Intressant vad ord kan betyda för andra.

Operakoristerna på Operan kallar sig operasångare, så jag antar att de nya tiderna gör att man får kalla sig vad man vill, oavsett vad man är.

Nu kan ju jag ha missat någon ironi, är inte så smart :) men koristerna är väl utbildade operasångare som inte har bärande roller utan står i så att säga supportkören.

Kanske belyser hur svårt det kan vara med titlar så länge de inte är skyddade som polis, läkare, sjuksköterska mm.

Frilans för mig är när man inte livnär sig helt och hållet på fotograferandet...
Nja, både på svenska och engelska är en "frilans" (freelance) en yrkesutövare som står fri och väljer uppdragsgivare från gång till annan. Det gäller såväl fotografer som journalister, skådespelare och andra.

Men är man yrkesfotograf är det givetvis inte fel att kalla sig det. Man kan mycket väl vara både yrkesfotograf och frilansfotograf.

Operakoristerna på Operan kallar sig operasångare, så jag antar att de nya tiderna gör att man får kalla sig vad man vill...
Sjunger man opera på Operan är man väl utan tvivel operasångare? Även om man står i kören. På samma sätt som en fotograf är en fotograf, oavsett vad och hur han/hon fotograferar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar