Annons

När får vi FX under 15000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
hej,

när är det realistiskt att tro att det kommer en DSLR med FX sensor under 15kkr? Jag har en D80 idag och tycker inte det känns lockande att byta till D90 eller D300 eftersom jag inte tycker det är värt pengarna. Och D700 tycker jag är för dyr, men i övrigt en kamera jag gärna skulle äga =)

mvh

Fredrik

2005 ca, enligt KGS ;)

Personligen gissar jag att inte det är så hemskt långt borta nu, men ett par år får du säkert vara beredd att vänta.

Jim, har du fotografiskt minne som registrerar ALLT som skrivs i forumet?
Eller är du duktig på att söka och gillar att mästra oss mindre begåvade;)

5D kostade ju 10 tusen hos fotokungen för ett tag sedan...

Men när det kommer en ny modell med introduktions pris på under 15 k har jag dock ingen aning om...

Jag tror att Pentax och Samsung måste hjälpa till lite innan vi får se riktigt billiga FF-kameror. Den dag Pentax släpper en FF kommer den sannolikt ligga under 20000 kr i introduktionspris.

Senast ändrad:
Den stora frågan jag måste ställa mig är om jag vill sitta med min D80 så länge. Har haft den snart i 3 år. Den känns fortfarande modern med sin helt ok skärm och sökare, men FX lockar oerhört med sina fina brusprestanda.

Jag tippar på lansering av en Nikon FX kring 15000:- inom 18 månader.

Jag är tveksam.

Nikon har nu tre FX-DSLR för introduktionspris hos Cyberphoto på 47995 kr för D3, 25990 kr för D700 och 71995 kr för D3X.

2009 kan det möjligtvis komma en ny FX-DSLR till förutom en eventuell uppdatering av D3 dvs D3s. Många hoppas på en D700X (med samma 24 MP-sensor som i D3X) till hösten 2009. Om den lanseras lär den konkurrera med Canon 5D MkII men vara dyrare.

Den möjlighet jag kan se, även om det verkar lite väl mäktigt med hela fem FX-DSLR, är att Nikon gör en enklare D700 (á la D90 visavi D300) med videofunktion. Den skulle möjligtvis kunna kosta 15995 kr när den introduceras februari 2010...

Senast ändrad:
Tror iofs inte att 12MP är någon hit om två år, sett ur ett marknadsperspektiv. Antagligen A800 eller något i den stilen, allt beroende på vart Sony tar vägen, eftersom siffrorna börjar ta slut. Kan ju bli *50-modeller.

Det skulle väl i så fall innebära en helt ny sensor på mellan 12 och 24 MP? A800 med 18 MP, LiveView och HD-video? Låter lite väl billigt med 15.000 bagis för det paketet...

Jag tror inte att man ska haka upp sig på dagens kamerors rangordning. Det finns inget som hindrar att man smäcker i en FX-sensor i en så liten kamera som en D90, bortsett från att man gör sökaren större. Spegelhuset är lik förbannat lika stort. Om kameran inte ska vara snabb så borde elektroniken inte ta särskilt stor plats heller.

Ett helt annat scenario är att tillverkarna upptäcker att det finns en grupp fotografer som inte vill släpa på tegelstenar men ändå ha bra byggkvalitet. Spegelreflexköparnas motsvarighet till dem som köper Leica M8. Fast det dröjer nog längre.

Jag tippar 18 månader till två år, om fem år är jag övertygad om att alla entusiast kameror är FF, crop kameror kommer bara finnas i instegs dslr och kompakter då förstås.

/kent

hej,

när är det realistiskt att tro att det kommer en DSLR med FX sensor under 15kkr? Jag har en D80 idag och tycker inte det känns lockande att byta till D90 eller D300 eftersom jag inte tycker det är värt pengarna. Och D700 tycker jag är för dyr, men i övrigt en kamera jag gärna skulle äga =)

mvh

Fredrik

Jag hoppas SNART! Efter helgens övningar i en illa upplyst idrottshall har suget efter en D3/D700 aldrig varit större... och då har jag främst ISO i åtanke (något man borde få på köpet med en FX).

Jag skall våga mig på en egen spådom till och med. Jag lovar att bokmärka den tillsammans med alla de andra av KGS, Jeppe (du fanns redan i listan, men skulle inte ha kvalat in med din senaste försiktiga fjollspådom ;), sagan mfl och återkomma och mästra mig själv om det inte slår in ;-)

På två år händer inte så mycket annat än att det kommer småbildsrutor i rimligare prisklass. Kanske också att någon av de mindre tillverkarna hinner trilla bort till dess.

Om fem år finns inte aps-rutorna överhuvudtaget, inte ens i instegssegmentet. Det blir ett för knöligt pedagogiskt problem att hålla olika objektivlinjer om nyttan med det inte finns. Om Pentax håller fast vid den lilla rutan finns inte heller de kvar.

Four thirds är då historia. Däremot kommer micro-varianten att ha blivit en stor succe, och på fotosidan kommer nästan alla nördar att ha en formicroturds-kamera som komplement till sitt småbildssystem. Det förutsätter förstås att det börjar komma vettiga kameror i systemet i rimlig tid.

Kanske också att det kommit ut någon ytterligare konkurrerande minibajonett till dess.

Hoppas och tror att APS-C och FF kan utveklas sida vid sida. MF tog alldrig över men har sin kundkrets. Vad jag tänker på är storlek,tyngd Det är APS-C stora fördel, Objektiven behöver inte bli så stora och tunga. Man får hjälp av 1.5-1.6-Olympus har 2.0. 200 tele blir 300mm. Med utvecklad teknik kan APS_C bli lite mindre Man får 1.7 200 blir 340mm. Med utvecklad teknik menar jag effektivare brusstädning. Man ökar på pixlarna i FF snart har vi 34MP, så teknikerna måste jobba med bruset där. Kamerorna blir för stora annars, / Bengt

Oboy, där måste jag vara med. På Photokina 2010 lanseras det en DSLR med 24x36 sensor för under 15 000 kr (i butik) Förmodligen står det Sony på den.

Med tanke på lågkonjukturen och denna nyhetsnotis så kan det förvisso komma att dröja ytterligare, eller så bara påskyndar den förloppet. Jag tror dock på det förstnämnda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar