Annons

När får vi cirkulära sensorer???...

Produkter
(logga in för att koppla)
Fördelen med en rund sensor är alltså att man slipper vrida kameran för högkantsbilder och att man kan beskära bilden med högre kvalitet. Vill man exempelvis ha en kvadratisk bild från 24x36, blir den ju 24x24=576mm2.
Den största kvadrat som kan täckas in i bildcirkeln från ett småbildsobjektiv har en sida på 30.64mm och således en yta på 938mm2.
En skillnad i dessa pixeltider som inte är ankskit om ni frågar mig...

Sen är frågan om man verkligen behöver en helt rund sensor.
Vad det handlar om är vilka bredd/höjd-förhållanden man tycker sig behöva. Den som pysslar med panoramabilder kan kanske vilja ha ett förhållande större än 3/2 och då måste man ha en nästan rund sensor.
Däremot, om man nöjer sig med max 3/2 och vill kunna gå ned till 1/1 (dvs kvadratisk bild) med optimalt utnyttjande av objektivet så räcker det med en avrundad sensor enligt figuren.

I tillverkningen, för att rymmas på en platta, tar varje sensor upp 36x36=1296mm2.
Det är ju iofs 50% mer än en 24x36, men fördelarna i användande och ökad kvalitet vid beskärning är ju uppenbara.

OK att det idag skulle kosta ”la peau du cul” (som grodätarna säger) att tillverka pga av att kassationsgraden ökar exponentiellt med sensorstorleken, men det är ju IDAG.
Det skulle inte förvåna mig om man om tio år lärt sig tillverka sensorer till storformatare till ett vettigt pris.

Det är ett stort misstag att sia om framtiden och utgå från dagens teknologi och dagens begränsningar. Den dagen i framtiden när det bara kostar nån tusenlapp mer att göra en rund (eller avrundad) sensor...

Men visst, precis som med allt nytt så kommer tradtionstalibanerna att deklarera att det är meningslöst. Förr i tiden framkallade man ju sina triex hemma i garderoben i hästurin och pimpsten och vilka fantastiska bilder man fick fram, uj uj uj.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    32.2 KB · Visningar: 202
Spekulerar

Om man spekulerar i varför bilder i dag är fyrkantiga, så är en fyrkantig ram att sätta en bild i lättare att tillverka. En glasplåt är oxå billigare och enklare att tillverka, men när film på rulle började tillverkas så var ett fyrkantigt format uppenbart.

När/om sensorerna blir billiga att tillverka så blir en rund bild självklar, världen omkring oss är inte fyrkantig....
Bilden kan snurras hur man vill och kameran behöver inte vinklas utan kan tillverkas för att enbart hållas horisontellt. Om man vill kan man plocka ur en fyrkantig bild hur man vill oxå.

Argumentet ovan att dagstidningar måste ha fyrkantiga bilder håller inte, dels så tas kanske bara 10% av alla bilder för dagspressen dels så är upplösningen på kameror inget problem för att beskära bilden hårt för tidningarna. Sen kan man fråga sig om pappers-dags-tidningarna finns kvar om 10 år, höjda priser, minskat presstöd och massor av transporter, tryckning och arbete för distribution.

Dubbelt slöseri

Jag vet inte hur det är med er men jag har sällan behov av runda bilder. Inte är de särskilt frekventa i media heller eller hemma på väggen hos folk för den delen.

Först skall man alltså slösa bort en god del av materialet i en riktigt dyr tillverkningsprocess. Sedan skall man kasta bort en god del av de användbara pixlarna för att åstadkomma den rektangulära bild som med största sannolikhet är målet i 99.999% av fallen.

Jag tror inte heller det någonsin kommer en kamera med en rund sensor. Och runda bilder går att åstadkomma ändå.

Jag är faktiskt ganska förtjust i bilder som kan sättas i ovala ramar så en oval sensor hade inte varit fel. Fast nu är ju fotopappret fyrkantigt i alla fall.....

Re: Dubbelt slöseri

tormig skrev:
Jag vet inte hur det är med er men jag har sällan behov av runda bilder.

Du har missförstått alltihop. Målet är inte att skapa runda bilder.

Först skall man alltså slösa bort en god del av materialet i en riktigt dyr tillverkningsprocess.
[/B]

En tillverkningsprocess som är dyr IDAG, men kanske inte inom en rimlig framtid....

[/B][/QUOTE]
..Och runda bilder går att åstadkomma ändå. [/B][/QUOTE]

En rund bild från en 24x36 sensor har en diameter på 24mm.
En rund bild från en sensor som tar tillvara hela objektivets projiceringsyta har en diameter på 43mm.

Vad jag skrev i mitt tidigare inlägg i den här tråden var i korthet att: Om sensorpriserna faller i framtiden kan man lika gärna stoppa in en större sensor för att: 1)slippa vrida kameran vid högkantsfoto och 2) Få en högre bildkvalitet genom att bättre utnyttja objektiven i de fall man vill ha ett annat bredd/höjdförhållande än 3/2.

När man ser vilka summor folk är beredda att offra på bildkvalitens altare så har jag svårt att se varför det inte skulle vara en bra idé. Det är en liten grej på vägen.

Re: Re: Re: Dubbelt slöseri

tormig skrev:
Och objektiv är kända för att vara bra ända ut till kanten?
Tja, det har ju funkat i hundra år att använda hela 43-millimeterscirkeln för alla småbildsfotografer. Och det verkar funka för såna som använder dyra och fina 24x36-mm kameror idag.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar