Annons

När får vi cirkulära sensorer???...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Ja, jag undrar verkligen när någon tillverkare ska vara vågad nog att göra en censor som är avpassad för att kunna utnyttja optikens hela avbildningscirkel.
Givetvis kommer detta inte dyka upp på annat än dyrare kameror till en början men det är endå kul att spekulera i hur och när någon kommer få röven ur den konservativa vagnen och gå ifrån de klassiska fyrkantiga sensorerna.
Kanske den mest brinnade frågan är VEM som kommer erövra den historiska milstenen i kamerahitorien, för tydligt är att god optik kommer fortsäta vara förhålandevis dyr medans det blir billigare och billigare med elektronik så det är nog bara en tidsfråga innan man vill få ut mer av optiken som man släpar runt på.

Så vad tror ni, när hur och på vilken kamerattyp kommer vi först se detta. Och viken tillverkare roffar åt sig äran?

Ja även det här med att fota liggande/stående känns onödigt. Med en rund eller kvadratisk sensor kan man välja (eller inte välja) i efterhand och utnyttjar gluggen bättre som du säger.

Fabian.Gafvelin skrev:
Ja, jag undrar verkligen när någon tillverkare ska vara vågad nog att göra en censor som är avpassad för att kunna utnyttja optikens hela avbildningscirkel.
Givetvis kommer detta inte dyka upp på annat än dyrare kameror till en början men det är endå kul att spekulera i hur och när någon kommer få röven ur den konservativa vagnen och gå ifrån de klassiska fyrkantiga sensorerna.
Kanske den mest brinnade frågan är VEM som kommer erövra den historiska milstenen i kamerahitorien, för tydligt är att god optik kommer fortsäta vara förhålandevis dyr medans det blir billigare och billigare med elektronik så det är nog bara en tidsfråga innan man vill få ut mer av optiken som man släpar runt på.

Så vad tror ni, när hur och på vilken kamerattyp kommer vi först se detta. Och viken tillverkare roffar åt sig äran?
När vi vill ha bara runda bilder ;)
Innan dess är det ingen vits.

Enligt min mening är 6x6 formatet (hasselblad m fl) det optimala. Det utnyttjar maximal bildyta utan att vara runt. Vid grafisk formgivning är man mycket friare med det formatet

Nja

Sanningen är ju att om man vill utnyttja maximal bildyta vid liggande/stående så är ju faktiskt en rund sensor det optimala. Då har man i alla fall möjligheten att utnyttja hela bildcirkeln vilket man inte har i kvadratiskt format. Bra t.ex om man vill göra långsmala bilder med panoramaeffekt.

Räkna på den yielden på sensortillverkningen... Det blir nog billigt. Mycket waste mellan sensorerna.

Visst, därför borde kvadratiska sensorer vara bästa kompromissen. Är det nån tillverkare som har kvadratiska sensorer på programmet?

Sant! Men sen gick de över till 6x4.5 och då blev det rektangulära sensorer igen.
4/3-systemet är ju iaf lite närmare kvadratiskt än 3:2.

Skall man ha en rund LCD skärm där bak för att titta på bilden sen också? Hade sett skoj ut! Då får man börja räkna skärmstorlek i radie/diameter istället.

Jag började med DSLR, men har på senare tid börjat med 6*6, och jag tycker det är ett mycket trevligt format. En rund sensor vore toppen, då kan man välja ligande, stående, kvadratiskt eller runt!

Måste bara nämna det när ingen sagt det än.

Om horizonten blir sned och man har rund sensor så rättar man lätt till det utan att förlora några pixlar, oavsett kvadratiskt eller rektangulärt.

Hur ska dessa runda bilder se ut när du öppnar dem i ett bildprogram? kvadratisk med svarta hörn låter nog mest naturligt.

Ska vi vänta på runda pixlar också? :p

Jeppe skrev:
Räkna på den yielden på sensortillverkningen... Det blir nog billigt. Mycket waste mellan sensorerna.

Där har vi nog den största anledningen till att vi aldrig någonsin kommer att få se dessa fantastiska runda sensorer. Nä, mitt förslag är sexkantiga sensorer. En hexagon är en bättre approximation till en cirkel än vad en kvadrat är och utnyttjar alltså bildcirkeln bättre. Dessutom går hexagoner att packa tätt ihop på en yta utan spill mellan kanterna i tillverkningen. Bara fördelar alltså. Formatet skulle kunna heta "A.P.I.S. - A Perfect Image Standard"

Jag läste någonstans att Dalsa tillverkade en sensor på 45 x 45 mm med 5000 x 5000 pixlar. Dock klarade den bara att fotografera svartvita bilder.

Jag tror att det skulle bli svårt att vara fotograf med en cirkulär sensor.
De flesta sätt att presentera/visa en bild är tämligen fyrkantiga - bildskärm, tidningssida, boksida, bioduk mm - och kommer nog att förbli fyrkantiga ett bra tag så man skulle vara tvungen att kasta en massa pixlar på varje bild. Jag tror att den fyrkantiga sensorn är en bra guide för att komponera bilden för den slutliga publiceringen.

---/Thomas

Hexagona pixlar...

...är också nog bara en tidsfråga tror jag, för det är den optimala formen föra att packa ihop pixlarna på.

Men det styr inte på något vis formen på sensorn de tillsammans bildar.

Påängen med en rund sensor är att få mer att jobba med i efterredigeringen, inte primärt att kunna visa runda bilder (men givetvis kommer det finns ett inledande hype kring det). Filerna lär nog komma med en "svart bakgrund" i sitt Råa utförande varefter man gör det utsnitt man vill om man inte redan gjort en crop i kameran för att få mindre filer och skrivtid.

Frågan är ju om man kommer kunna se hela bilden redan i sökaren eller om man bara kommer ha den fördelen när man kör med liveview ed.

Men som sagt: Vem kommer vara flrst med det och när kommer det bli? Nikons D4? Canons nästa värsting? eller måst vi vänta längre? Kommer någon ann vara först, Kodak med ett nytt hus (för Eos, F eller båda)?

Personligen tror jag det aldrig kommer en kamera med rund sensor. Speciellt inte med nuvarande teknik där man läser av sensorn i rader och kolumner. Såvitt jag har förstått så läser man av en kolumn åt gången från ena kanten till den andra.

Som erfaren programmerare så måste jag dementera påståendet att det skulle vara knepigt ur en sådan synvinkel. Det är bara att dela upp pixlarna i ringar istället, börja ifrån den yttersta ringen, läsa solurs tills den gått ett varv, och sedan gå på näst yttersta ringen .. osv.

Däremot håller jag med övriga om att det är mycket bortkastade pixlar; mycket dyrare att tillverka och det påverkar rätt mycket. Och vem vill publicera runda bilder sen då? Det kanske skulle kunna bli en kompaktkamera med ett fish-eye objektiv, som verkligen kan utnyttja att sensorn är rund.

Vitsen med en rund sensor vore väl mest om man har pippi på att horisonten alltid ska vara vågrät och man aldrig lyckas med att få den att vara det....

Jag har för mig att den första prototypen för TV var cirkulär.

zwc skrev:
Skall man ha en rund LCD skärm där bak för att titta på bilden sen också? Hade sett skoj ut! Då får man börja räkna skärmstorlek i radie/diameter istället.

vore ju perfekt - då kan displayen med bilden eller live-view rotera precis med kameran så att horisonten alltid skådas korrekt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar