Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När blir Afs standard?

Produkter
(logga in för att koppla)
Af-s handlar väl mest om comfort och i vissa fall en möjlighet att ta hänsyn till speciella och känsliga situationer. Som regel är ju också Af-s motorn lite snabbare än den vanliga autofocusen. Bildkvaliten påverkas knappast av af-s men det är något som är gemensamt med rätt så många andra funktioner, fast de är trevliga att ha ändå.

Erik Schalin skrev:
AFS i normal/tele kan väl vara befogat men vidvinkel skulle jag inte se som motiverat om det höjer priset.
Tanken för mig är väl att det inte skall vara prishöjande utan snarare en uppgraderad objektivstandard från Nikons sida. Canons USM gluggar är inte dyrare än Nikons optik som saknar af-s. Nikons nya 105 macro som har både af-s och vr är billigare än den gamla utan de bägge funktionerna. Rent optiskt har det ingen betydelse men en 50 mm som söker skärpa och går hela vägen fram o tillbaka längs skärpeskalan låter bara för illa.

paul innergård skrev:
Tanken för mig är väl att det inte skall vara prishöjande utan snarare en uppgraderad objektivstandard från Nikons sida. Canons USM gluggar är inte dyrare än Nikons optik som saknar af-s. Nikons nya 105 macro som har både af-s och vr är billigare än den gamla utan de bägge funktionerna. Rent optiskt har det ingen betydelse men en 50 mm som söker skärpa och går hela vägen fram o tillbaka längs skärpeskalan låter bara för illa.
Vill bara tillägga och förtydliga det faktum att mina ideer o tankar inte nödvändigtvis är styrande för hur Nikon world wide agerar. Det har visat sig genom åren att de trots mina ganska så tydliga önskemål valt att gå andra vägar. Exempelvis att 200-400 afs vr fortfarande är dyrare än deras 18-55 kitglugg.

Fredrik Calabrese skrev:
Fast långsamm högljud och batteridödande AF ger ju inte heller bättre bildkvalitet.
Det här med kameradriven AF är ju 80tals teknik och lite nödlösning.

Har dom lyckats göra det ekonomiskt att slänga in AF-s i kitgluggar så ska det väl inte vara något problem med de fasta objektiven.

Det som behövs är väl en liten uppdatering med ED glas och antireflexbehandling i det bakre elementet och bättre coliminering (stavning?).

50mm och 35mm har fokusering genom att främre linsgruppen rör sig, AF-S kräver väl innerfokusering rent konstruktionsmässigt?

AF-S är säkert inte dyrare än AF, största kostnaden lär ligga i glaset och montering.

Lägre distortion i både 50/1,4 och 35/2 vore trevligt också.

kollimation, tror jag det heter,
=)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto